המחדל הגדול של מבצע החיסונים בצרפת – ד"ר דרור מנור

צרפת החלה בסוף דצמבר את מבצע החיסונים שלה, אבל היא נתקלת בקשיים רבים: הבירוקרטיה של הרשויות השונות, לצד חוסר התלהבותה של האוכלוסייה להתחסן, גרמו לכך שבינתיים רק 93 אלף צרפתים קיבלו את הזריקה נגד נגיף הקורונה. זאת למרות שהמגפה הארורה גרמה לפטירתם של 67 אלף איש.

צרפת החלה בסוף דצמבר את מבצע החיסונים שלה, אבל היא נתקלת בקשיים רבים: הבירוקרטיה של הרשויות השונות, לצד חוסר התלהבותה של האוכלוסייה להתחסן, גרמו לכך שבינתיים רק 93 אלף צרפתים קיבלו את הזריקה נגד נגיף הקורונה. זאת למרות שהמגפה הארורה גרמה לפטירתם של 67 אלף איש. תושבי הרפובליקה הצרפתית אינם ממהרים להתחסן נגד הנגיף הקטלני, והסגר השלישי הולך ומתקרב. בתי-החולים באזורים רבים נמצאים ממש על סף קריסה בשל התחלואה ההולכת ומתגברת.

כל מערך החיסונים הפועל ברחבי צרפת אינו עובד מספיק ביעילות כדי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה. האיטיות במערך זה קשורה לניהול כושל, למחסור בכוח אדם במהלך חופשות החג ובמדיניות הסכמה מורכבת, שנועדה לשכך את הספקות החריגים בקרב הציבור הצרפתי ביחס לחיסונים. צרפת החלה במבצע החיסונים ב- 27 בדצמבר בבתי-האבות, בשל מספר הקורבנות הגבוה במיוחד בקרב הדיירים המבוגרים. הרשויות דרשו מכל דייר בבתי-האבות להתייעץ קודם עם רופא המשפחה שלו ולחתום על ההסכמה לקבלת הזריקה.

חשוב לציין כי הצרפתים באופן מסורתי אינם ממהרים להתחסן. תופעה זו נמשכת שנים רבות. שיעור התושבים המתחסנים לשפעת עומד ברוב המקרים על ארבעים אחוז בלבד. הסיבה העיקרית לכך היא שרשרת ארוכה של מחדלים רפואיים שאירעו במערכת הבריאות הצרפתית במהלך העשור האחרון. מחדלים אלו הורידו את המוטיבציה של תושבים רבים להתחסן. כרגע, קרוב לשישים אחוז צרפתים מביעים רצון להתחסן נגד נגיף הקורונה.

בשבוע הראשון של מבצע החיסונים חוסנו במדינה בקושי 500 תושבים. הדבר מדאיג מאוד את ממשלת צרפת. הנשיא עמנואל מקרון דרש לאחרונה כי עד סוף חודש ינואר יחוסנו כמיליון תושבים. הגישה הזהירה של הממשלה במתן חיסוני הקורונה התפוצצה בפרצופה, והיא נאלצת לספוג אש בגלל אותה הגישה שנקטה בה כדי לא להיתפס כמי שמכריחה אנשים להתחסן בניגוד לרצונם. רופאים, ראשי ערים ופוליטיקאים מהאופוזיציה קוראים להאיץ את קצב החיסונים.

כרגע צרפת מחזיקה בכמות גדולה של חיסונים של החברות פייזר, מודרנה וביונטק. מערכת הבריאות המקומית, אשר קורסת תחת המספר הרב של חולי הקורונה, תתקשה לחסן במקביל גם מספר רב של תושבים ברחבי המדינה. הרשויות פסלו מההתחלה את הקמתם של מרכזי חיסון המוניים, וקבעו כי רופא המשפחה בלבד הוא זה שיורשה לבצע את הזריקה במטופל שלו. אולם הצרפתים הבינו עד מהרה כי לא תהיה להם שום ברירה אחרת, ושר הבריאות אוליבייה וראן הורה לרשויות להקים תוך זמן קצר מרכזי חיסון כדי לזרז את המבצע החשוב ברחבי המדינה.

אין ספק כי על ממשלת צרפת להתעשת במהרה ולהפעיל כמה שיותר מהר את מבצע החיסונים שיוכל להציל את חייהם של תושבים רבים. חבל מאוד שהצרפתים הידועים ביעילותם נסחפו לאיטיות ולסרבול בכל הקשור למבצע החשוב הזה. על הנשיא עמנואל מקרון להאיץ באנשיו, ובמיוחד בשר הבריאות, שיפעלו במלוא המרץ להקים את מרכזי החיסון שיוכלו להעניק מיליוני מנות חיסון לתושבים. על הרשויות לצאת במבצע הסברה חסר תקדים שמטרתו לסחוף את ההמונים לבוא ולהתחסן. הרי לא מדובר פה בשפעת, אלא בנגיף שהוא קטלני הרבה יותר. הצרפתים צריכים לקחת דוגמא ממדינת ישראל שמפעילה מבצע חיסונים יוצא מן הכלל שזוכה לשבחים רבים בעולם, כולל בקרב מדינות אירופה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *