הממונה על השכר והסכמי עבודה :"בפעולותיה הביאה היחידה לחיסכון מצטבר של מיליארדי ש"ח"

הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר-נתן, הגיש היום (ג'), את דו"ח חריגות השכר לכאורה בגופים המתוקצבים והנתמכים לשנת 2017 ופעילות יחידת האכיפה בשנת 2018 ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין. הדו"ח כולל פירוט וניתוח של חריגות השכר לכאורה שנמצאו בגופים ב-2017, ופירוט פעולות יחידת האכיפה ויחידת החקירות במהלך 2018, לרבות פסקי דין משמעותיים שהתקבלו בנושא אכיפת נהלי השכר.

ההוצאות על השכר מהוות חלק ניכר מההוצאה הציבורית. מכאן נובעת חשיבותה הרבה של יחידת האכיפה, המשמשת כאחת משומרי הסף של הקופה הציבורית. בפעולותיה הביאה היחידה לחיסכון מצטבר של מיליארדי ש"ח, כשרק השנה חסכה היחידה בפעולותיה כ-275 מיליון ש"ח לקופה הציבורית. בנוסף, כתוצאה מהתערבות האכיפה בתיקים משפטיים בבתי הדין, נמנעות הוצאות נוספות של מאות אלפי שקלים מקופת הציבור. כדי לרדת לשורש הבעיה, ולנסות למנוע אירועי חריגות עתידיים, עיקר החקירות מתמקדות במאשרי חריגות השכר. בשנת 2018 נפתחו על ידי יחידת החקירות 22 תיקי חקירה כנגדם.

מנהל תחום בכיר ביחידת האכיפה, שאדי עאזם: "בשנים האחרונות משקיעה יחידת האכיפה משאבים רבים שנועדו לשפר את עבודת האכיפה, על ידי זיהוי ועצירת תשלומי שכר הנוגדים את החוק. למהלך זה משמעויות רבות, ובניהן הגברת ההרתעה והגדלת החיסכון לציבור. גם השנה, יחידת האכיפה ממשיכה לשים דגש בביקורות העומק ופעילות האכיפה בגופים גדולים ומשמעותיים, כגון גופים נתמכים, חברות ותאגידים ממשלתיים. זאת במטרה לשמור ולהשיב את הכסף שהתקבל שלא כדין חזרה לקופה הציבורית ולכלל אזרחי ישראל".

ממצאים עיקריים :
• מאז הוקמה יחידת האכיפה בשנת 1997, ירד שיעור הגופים החורגים לכאורה מ־44% לכ־12%.
• בעשור האחרון ירד אחוז הגופים החורגים לכאורה בכ־8%.
• ב־57 גופים, המהווים כ־61% מהגופים שבהם התגלו חריגות שכר לכאורה, העובדים החורגים לכאורה הם "בעלי תפקידים" (כלומר: עובדים המבצעים תפקידי מפתח בגוף).
• ברוב הגופים (כ־60%) שבהם עלו חריגות לכאורה, שיעור העובדים החורגים היה נמוך מ־1%.
• נחתם הסכם קיבוצי, בהמשך להסדרת חריגות שכר של העובדים והגמלאים באוניברסיטה העברית שמובילה יחידת האכיפה. ההסכם הביא לחסכון כולל של כ־176 מיליון ש"ח.
• נחתם הסכם שכר חדש במועצה לענף הלול, במסגרתו הוסדרו גם חריגות השכר שנתגלו בשכרם של עובדי המועצה. ההסכם הביא לחסכון כולל של כ־42 מיליון ש"ח.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *