המרצע יצא מהשק: ערוץ 20 בתחקיר: כך סידר ליברמן לחרדים פטורים מגיוס

אותו אביגדור ליברמן שמסית ללא הרף נגד החרדים ומטיף על אי שירותם הצבאי, הוא עצמו סיפק להם אלפי פטורים בדרך לא חוקית

בזמן שיו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן החליט לשים את הציבור החרדי כמטרה להסתה אנטישמית מחרידה. 'ערוץ 20' חושף כי בין מאי 2016 לנובמבר 2018, בזמן שאותו ליברמן כיהן כשר ביטחון, אלפי בני 'הפלג הירושלמי' ו'העדה החרדית' קיבלו ממנו פטור משירות צבאי, לעיתים אף ללא ידיעתם, ובמעשים הגובלים לכאורה בפלילים.

על פי עדויות שנחשפות לראשונה, מי שהיה אז עוזרו הבכיר של אביגדור ליברמן, היה מגיע עם רשימות מסודרות של מאות בחורי 'הפלג הירושלמי' ו'העדה החרדית' ודאג להם לפטור מצה"ל.

קצין ששירת באותה התקופה ביחידת 'מיטב', היחידה הממונה בין היתר על מדור בני הישיבות, סיפר כי באחת הפעמים הגיע מפקד 'מיטב' דאז לדיון, כשהוא מצויד ברשימה של מאות בחורי הפלג הירושלמי והורה להעניק להם פטור. "ראשי (יעקב ראשי, מי שכיהן אז כראש המדור ק.ב.) ויחיאל (יחיאל רדוצקי, סגנו של ראשי ק.ב.) השתוללו, כמעט ועפו שם כיסאות באוויר, אבל זה לא עניין את מצליח. הוא קיבל הוראה ולדעתי הוא גם פחד להתנגד לה".

הסיבה שמצליח פחד להתנגד ברורה. קצין בכיר נוסף סיפר כי מלשכתו של ליברמן דאגו שהצוות הפיקודי ידע: "אם אתם רוצים להתקדם, צריך שהשר יהיה מרוצה".

לדבריו, "העוזר של ליברמן היה חי בלשכה. אני יודע שזה לא חוקי והיה אסור לו להתערב בנושא, אבל הוא היה מגיע כל שבוע, לפעמים אפילו כל יום ומתעסק רק בנושא הזה, הוא היה מוציא את סגן מפקד מיטב למסעדות, לפעמים היו מתלווים אליו גם בכירים בפלג הירושלמי ושם הם היו סוגרים את הדברים". הוא ציין כי "סגן המפקד רוצה להיות רח"ט תומכ"א ולשם הוא שועט כרגע. בדרך הוא מוכן לדרוס את כולם".

וכך, תחת איומים – לעיתים מפורשים, ובמעשים הגובלים לכאורה בפלילים, אלפי בחורי ישיבה קיבלו דיחויים ופטורים שאינם זכאים להם על פי חוק, וכל זה בהוראה ישירה מלשכתו של שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן.

הסיבה לכך, לדבריו, הוא הרצון לשקט. "כשיש בלגאן והפגנות אף אחד לא מתקדם. גם הרח"ט ככה, כל המערכת ככה, המערכת רוצה שקט".

וכך עבדה השיטה: ליברמן ואנשיו שידעו שמספר רב של פטורים בהחלטה מיוחדת יעוררו תהיות, סיפקו לאנשי העדה החרדית והפלג הירושלמי שנעצרו בהפגנות, פטור אי התאמה החתום על ידי מפקד מיטב. אלו שלא נעצרו קיבלו פטור בהחלטה מיוחדת.

ולא רק הפלג הירושלמי נהנו מההטבות. מקור בועד הישיבות סיפר כי לשכתו של ליברמן הייתה פתוחה לכל בקשה הנוגעת למעמד תורתו אומנותו. "היינו מחזירים מעמד למאות בחורים כל שנה, במרבית מהפעמים הם אפילו לא היו באים ללשכה. היינו מעבירים רשימות לאבי אבוחצירא והוא היה מעדכן אותנו כשזה טופל".

אחד מהקצינים במדור אישר את כל הדברים לכתב ערוץ 20 ומספר: "כולם היו מדברים איתו ולבחורים רגילים זה אפילו היה קל יותר. החבר'ה של הפלג הירושלמי התעקשו על פטור ובדרך כלל קיבלו אותו ופטור זה מסובך יותר כי בחלק מהפעמים היו צריכים להנפיק פטור בשל החלטה מיוחדת והם פחדו שמספרים גבוהים יעוררו חשד. אבל בחורי ישיבות רגילים פשוט היו מקבלים דיחוי בחזרה וזהו".

ואכן, מנתוני צה"ל עולה כי בזמנו של ליברמן כשר ביטחון מספר החרדים שקיבלו פטור בשל החלטה מיוחדת – דהיינו לא בעקבות בעיה רפואית או נפשית – עלה בעשרות אחוזים. כך למשל, בשנת 2016 שבעיצומה נכנס ליברמן לתפקיד, קיבלו 64 תלמידי ישיבות פטור מסוג זה, ב–2017 הם קיבלו 45 פטורים וב–2018 עלה המספר פי שלושה ל–158. בשנת 2019 אז ליברמן כבר לא היה בתפקיד, ירד המספר בחצי ל–82 בלבד.

בכיר נוסף המעורה בפרטים סיפר כי הקצינים והחיילים במדור פעלו תחת איומים מהממונים עליהם. כך למשל מספר אותו הגורם, באחת הפעמים פנה ג', עוזרו האישי של אחד מראשי הסיעות החרדיות לראש המדור דאז הרב יעקב ראשי, לצורך בקשת פטור למספר בחורים. "ראשי לא ענה לו באותו הזמן כי זה כבר היה מחוץ לשעות השירות. אחרי כמה דקות הוא קיבל טלפון ממפקד מיטב שאמר לו שאם הוא לא רוצה שידיחו אותו שיענה בלי לעשות בעיות".

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *