"הנתונים מראים שיש ירידה משמעותית בהדבקות אחרי המנה הראשונה"

מנהל מערך החדשנות פרופ' רן בליצר, העומד בראש קבינט המומחים של 'מגן ישראל' מתייחס ליעילות החיסונים, מסביר את הסיכון בהתפשטות החדשה • "מנה שנייה מעלה את רמת הנוגדנים וזה בהחלט חדשות טובות"

מנהל מערך החדשנות רופ' רן בליצר, העומד בראש קבינט המומחים של 'מגן ישראל' וחבר בצוות לטיפול במגפות במשרד הבריאות, מתייחס לתמונת המצב של משבר הקורונה בישראל בימים אלו ועונה על השאלות הרבות סביב ההתפשטות המואצת ומבצע החיסונים.

בנקודת הזמן הנוכחית, האם אתה אופטימי או פסימי על הצפוי לנו?

"מדינת ישראל התברכה במבצע החיסונים המהיר והנרחב ביותר בעולם וזה מספק הרבה סיבות לאופטימיות. אבל אל מול האופטימיות הזו, ההתפשטות של הנגיף במדינה ממשיכה במלוא עוזה ואף בקצב מתגבר, כנראה בהקשר לזן הבריטי שהופך להיות הדומיננטי בישראל, מה שמביא אותנו לראות את שיאי הנדבקים החדשים ושיאי החולים הקשים החדשים ליום, זה אתגר גדול מאוד למערכת הבריאות ולכל ההתמודדות הלאומית.
"נוצרה כאן האצה גדולה" מסביר פרופ' בליצר את ההבדל בין מה שהכרנו עד היום למה שמתרחש כעת "כל מה שהכרנו עד היום ממשיך רק בקצב מואץ. ההאצה הזו מחייבת אותנו לתכנן מחדש את האסטרטגיה שלנו, כי מצד אחד יש אפקט מגן חשוב של החיסונים ומצד שני המשך של התפשטות הנגיף יכולה להתגבר לצערי על האפקט המגן של החיסונים בטווח הקצר ואנחנו חייבים להגן על האוכלוסייה הפגיעה מפני הנזקים של המחלה".

האם יש חשש שהחיסון לא יגלה יעילות מול הזנים החדשים של הנגיף?

"כל הנתונים שהתקבלו עד היום מעידים שהחיסון מגן בוודאי בפני הזן הבריטי ואין עדות שהוא מגן פחות בפני זן אחר, אז עד שלא תתקבל עדות מדעית ברורה זו הנחת העבודה" הוא משיב.

מה אנחנו יודעים כבר כעת על היעילות של החיסון בקרב המתחסנים?

"הנתונים שיש לנו מראים שיש ירידה משמעותית בהדבקות אחרי המנה הראשונה כעבור שבועיים ויותר מקבלת החיסון. זה פשוט מראה שהחיסון עובד והוא עושה את מה שהוא אמור לעשות. מנה שנייה מעלה את רמת הנוגדנים וזה בהחלט חדשות טובות".

מה עוד אפשר לעשות כדי לעצור את המגפה המשתוללת?

"צריך לעשות הכל כדי להקטין את המספרים, לעשות את ההשתדלות הפנימית לעצור את ההדבקה. חשוב לוודא ריחוק חברתי כי זו עת של סכנה גדולה וצריך מאוד להיזהר".

היית ממליץ למבוגרים שחלף שבוע מאז קיבלו את המנה השנייה להיפגש עם הנכדים?

"אני מבין את הרצון אבל צריך להבין את הסיטואציה בה אנו נמצאים: המצב הוא התפשטות מאוד מאוד גבוהה, החיסון אמנם נותן הגנה מאוד גבוהה ומוריד את הסיכון בלפחות 90%, אבל צריך לזכור שסבא וסבתא שנמצאים בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר, שהוא סיכון של פי 100 לפעמים מאדם צעיר, ועדיין יכולים להיות שאריות של סיכון. לכן אני מציע שעד שתהיה ירידה דרמטית בהדבקה כתוצאה מהחיסון ומהצעדים האחרים שננקטים להמשיך ולנקוט בזהירות יתר".

מה התוצאות שאנחנו רוצים לראות כתוצאה מהסגר?

"אנו מחכים לראות שקלו המים, לראות את הירידה כמו בסגרים הקודמים. היא הייתה אמורה להיות באמצע השבוע וזה לא קרה. אנחנו עומדים מול זן חדש שהמאפיינים שלו עדיין אינם ברורים בכל העולם ויכול להיות שהוא משנה לגמרי את הדינמיקה של קצב ההדבקה ומחייב אותנו לזהירות נוספת".
"גם אחרי חיסון המבוגרים, מומלץ מאד לשמור על ריחוקים מסבא וסבתא, עד לירידה הדרמטית בהדבקות בתוך הקהילה. אנחנו עדיין בתוך סכנה גדולה", הוא מוסיף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *