הסוקרים? נכשלו; החרדים? צריכים לערוך חשבון נפש • ישראל אוחיון

פרשנים? גרועים; סוקרים? חלשים; והציבור? מבין סוף סוף שמישהו מוביל אותו באף. ישראל אוחיון על הפרשנים שלא הריחו את ניצחון נתניהו ועל הנציגים החרדים שאולי הגיע הזמן שיעשו חשבון נפש אמיתי

בסיומה של מערכת הבחירות לכנסת הקודמת, בשנת 2015, הספידו כלי התקשורת את הסוקרים, ושלחו אותם לעשות חשבון נפש, זאת בעקבות חוסר הדיוק בסקרים ובתוצאות המדגם. הפעם מתברר שלא רק שהסוקרים לא עשו חשבון נפש, אלא יתירה מזאת – הם משכו אליהם גם את בכירי הפרשנים והעיתונאים של מדינת ישראל, שמתברר שגם הם לא כאלה גאוני פוליטיקה.

אז איך זה קרה? נדמה לי שבכל הקשור למכוני הסקרים לא צריך להרחיב. הם לפחות מודעים לבעיה ולגודל הבושה שאופפת אותם בימים אלה. מאות סקרים טרום הבחירות – ואף לא אחד צדק. אפילו אם נמחל להם על הדיוקים, עדיין יש דבר אחד שאי אפשר לטעות בו, והוא החלוקה לגושים, מדינת ישראל הוכיחה עד כמה הרוב בה הוא מסורתי וימני (בדגש על הימני), עד כמה השנאה לדת היא מזערית לעומת המחשבה שמייצרים לנו, וכאן נכנס יום הדין של הפרשנים המכובדים.

במשך כל תקופת טרום הבחירות, שמענו מרוב הפרשנים תרחישים קשים בנוגע ליחס בעם כלפי נתניהו וכמובן כלפי המפלגות החרדיות, כאשר בראשן נמצאת מפלגת ש"ס. אין עיתונאי שצפה את תוצאות האמת במפלגות החרדיות, והיו כאלה שכבר הספידו את מפלגת ש"ס בטענה שעבר זמנה. אחרים טענו שאינה מייצגת עוד את הציבור הספרדי אלא רק את החרדי, ולכן סיכוייה לעבור קלושים, והנה רגע האמת הגיע – והימין חזק והחרדים חזקים. וזאת למרות אחוזי הצבעה קרובים מאוד לפעם קודמת ולמרות פרשנויות כאלה ואחרות.

יתרה מזאת: החשש מנהירה למפלגות האחרות היה נושא השיחה המרכזי במגזר החרדי, ולמי שתהה באמת אם היה מצב בו אלפי חרדים תכננו לשים פתק של מפלגה אחרת, גם אני התרעתי מאיבוד קולות בעקבות שיח עם צעירים חרדים – אך מסתבר שקמפיין ההפחדה של המפלגות החרדיות הועיל בצורה הטובה ביותר: ב- 48 השעות האחרונות נתקלתי ביותר מעשרה מקרים בהם חרדים הגיעו לקלפי וכבר אחזו בידם בפתק של המפלגה המועדפת עליהם, אך הפתק של הסיעה החרדית שאותו הם התרגלו לשים, הציק להם ממקומו הקבוע וברגע האחרון הוא זה שנכנס למעטפה.

כמעט יומיים אחרי סיום המערכה, אפשר להתחיל לחלק ציונים: נתניהו הוא ללא ספק ראש ממשלה בעל יכולות מדהימות. בפיו ולשונו הוא שובר את השיאים של עצמו. אך הפעם לשמחתם של החרדים זה לא היה על חשבונם. יהדות התורה הציגה קמפיין מיוחד מאוד, והרחיבה את קהל הבוחרים שלה. לאיש לא היה ספק שהיא תסיים עם שבעה מנדטים, כשהיא מתנדנדת על המנדט השמיני, ואם הוא יגיע זה ללא ספק הישג מרשים ביותר. המפלגה הגדילה את כוחה בכ-37,000 קולות, מספר אדיר שיש לו הרבה סיבות.

הסיבה הראשונה היא הגידול הטבעי. על פי אנשי מספרים הגידול הטבעי של המגזר החרדי האשכנזי הוא בכ-17 אלף קולות, תוסיפו את זה לשקט שנתן הפלג הירושלמי לדגל התורה בבחירות הללו, שללא ספק סייע בגריפת קולות ממקורות חדשים; להחזרת מצביעים ממפלגות אחרות ע"י קמפיין אגרסיבי שדיבר ישירות לחרדים העובדים ולבעלי החולצות הכחולות; ולתמיכתם של אלי ישי והרב מזוז – והנה הסיבה להישג המרשים.

אבל אם צריך להניח את האצבע, אז ללא ספק הצעירים שהובילו את הקמפיין של המפלגה הם שהצליחו להרשים הרבה מתנדנדים ובסוף להשאיר אותם בבית.

ש"ס היא ללא ספק ההפתעה הגדולה ביותר של מערכת הבחירות הזו. אמנם בפער עצום, אבל בכל זאת היא מצליחה להיות המפלגה השלישית בגודלה וכנראה גם השותפה הבכירה ביותר בממשלה.

ש"ס הצליחה להתרומם בכ-17 אלף קולות שהבטיחו לה את המנדט השמיני, אבל לא מדובר רק במספר הזה, אלא בעשרות אלפי קולות שכבר עזבו את המפלגה והעמידו אותה באמת על גבול אחוז החסימה, לולי קמפיין מצויין והבלטה של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, בכדי שהציבור יבין שהוא מצביע לכבודו ולא לח"כים של המפלגה, יהיו אשר יהיו. ואכן, כשהציבור הבין את גודל משמעותה של המפלגה בכנסת הוא הצביע לה, ונתניהו לא הצליח לשאוב קולות ממנה יתר על המידה.

ולסיום, אני קורא לח"כים החרדים לעשות חשבון נפש. זה נשמע הזוי שלמרות ההישג שלהם הם צריכים לעשות את זה, אבל זאת עובדה: שתי המפלגות החרדיות מכרו לציבור סיסמאות על דאגה לאלה שרוצים להתפרנס בכבוד, הוכיחו עד כמה הרשת היא כלי לייצר מצג כלשהו לציבור, והגיע הזמן שיבינו שהציבור התקדם, פחות אכפת לו מה עושה חילוני אי שם במדינת תל אביב ועד כמה הוא שומר על יהדותו. יותר חשוב לו להתפרנס בכבוד, לגדל את ילדיו ברווח, ולדאוג לכל צרכי משפחתו על הצד המתקדם ביותר.

תחשבו על זה כשאתם בדרך לחוקק חוקים ולבקש בהסכמים הקואליציוניים את בקשותיכם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *