הסלולרי שלכם ידע לאבחן אם חליתם בקורונה

פיתוח חדשני בטכנולוגיית העיבוד הקולי

העולם משקיע מאמצים כבירים, בכדי לעצור את התפשטות מחלת הקורונה בשלל אמצעים-רפואיים ומחקריים. ועכשיו, גם בפיתוח חדשני בטכנולוגיית העיבוד הקולי, אשר עיקר המטרה- לנסות ולהציע אבחון ראשוני, באמצעות דגימות קול.

פרופסור עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה להנדסה בתל-אביב מסביר: "הסימפטומים הראשוניים לקורונה, הם לרוב במערכת הנשימה העליונה, כלומר בגרון, והם כוללים שיעול וקצת בצקת במיתרי הקול".

פרופ' מויאל מספר על האתגר שהוצב בפניו: "לפני כשבועיים קיבלנו פנייה ממשרד הביטחון, בשאלה מה אפשר לעשות עם טכנולוגיה לעיבוד קולי, בהקשר של ההתמודדות עם הקורונה, ונרתמנו מיד. דיברנו עם רופאים מומחים כדי לנסות ולהגדיר את הפרויקט".

טלפון הסלולר, המצוי בידינו כבר כיום משמש למעשה לשלל תפקידים, הוא מחשב בפני עצמו, עם יכולות גבוהות במיוחד. לדבריו של הפרופ': "הרעיון הוא, שבסופו של דבר תהיה לנו אפליקציה לסלולר שבאמצעותה אנשים ידברו, ולחלק מהמשתמשים היא תתריע בסוף השיחה, שקיימים סימפטומים ראשוניים ותמליץ על בדיקה לקורונה".

אך אין זה כה פשוט , היות והקורונה הינה מחלה חדשה בעולם ותסמיניה מאוד דומים למחלות אחרות, כגון שפעת, או צינון, נדרשים פרמטרים מיוחדים, בכדי לדעת להבדיל בין חשד לקורונה ואז לשלוח את האדם לבדיקה, או שמא, מדובר רק בהצטננות קלה שתעבור כפי שהגיעה.

"אין מספיק דאטה בעולם. אין ספרות מחקרית. אנחנו כל הזמן מקבלים נתונים בזמן אמת. אנחנו גם יודעים שחלק מהתסמינים הראשוניים חופפים למחלות אחרות, למשל שפעת. לכן החלטנו לפנות לתהליך שבו אנחנו עושים שימוש בבינה מלאכותית ובעיבוד דיבור, שכולל דגימות של אנשים בריאים, דגימות של חולי שפעת ודגימות של חולי קורונה מאומתים בשלבים מוקדמים. המחשב ילמד את המאפיינים של כל קבוצה, וידע לסווג בהסתברות טובה כל דובר חדש לאחת משלושת הקבוצות".

אין ספק, שאם פיתוח אפליקציה זו, יסתיים בהצלחה, הרי שהאדם עשה עוד כברת דרך במלחמה הסיזיפית בנגיף הקורונה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *