הסנקציות על רוסיה פוגעות במערב – ד"ר דרור מנור

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ממשיך לצפצף על מדינות המערב ועל הסנקציות הכלכליות שהן הטילו על ארצו מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. במקום שרוסיה עצמה תקרוס בעקבות הטלת הסנקציות הקשות, אלו שסובלות במיוחד הן דווקא ארה"ב ומדינות אירופה, שנאלצות להתמודד בתקופה האחרונה עם אינפלציה משתוללת ומחירי אנרגיה חסרי תקדים, שעלולים אפילו לגרום לצמצום ניכר בהזרמת המים החמים בברזים הנמצאים בבתיהם של התושבים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ממשיך לצפצף על מדינות המערב ועל הסנקציות הכלכליות שהן הטילו על ארצו מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. במקום שרוסיה עצמה תקרוס בעקבות הטלת הסנקציות הקשות, אלו שסובלות במיוחד הן דווקא ארה"ב ומדינות אירופה, שנאלצות להתמודד בתקופה האחרונה עם אינפלציה משתוללת ומחירי אנרגיה חסרי תקדים, שעלולים אפילו לגרום לצמצום ניכר בהזרמת המים החמים בברזים הנמצאים בבתיהם של התושבים.

לאחר הפלישה האכזרית וחסרת הרחמים של רוסיה לאוקראינה, החליטו מדינות המערב בראשות ארה"ב לנקוט במהרה בשורה ארוכה של סנקציות כלכליות קשות שנועדו לפגוע ביכולותיה המסחריות של רוסיה. מנהיגי מדינות המערב, ובמיוחד הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן, קיוו שיוכלו לשתק תוך זמן קצר את המימון הכספי רחב ההיקף של המלחמה ויגרמו למרד חסר תקדים בקרב תושבי רוסיה נגד ההנהגה במוסקבה.

רוסיה לא נבהלה מהטלת הסנקציות מצד מדינות המערב. ההנהגה הרוסית הורידה במהירות חלק ניכר מייצוא האנרגיות למדינות המערב, ואף חסמה סחורות לייצוא מאוקראינה. רוסיה הראתה לעולם כולו שהיא אינה נכנעת לסנקציות הכלכליות של המערב. זאת במיוחד לאור העובדה שבמשך מספר עשורים המערב היה תלוי באופן מוחלט ברוסיה לייבוא תבואות ואנרגיה. ללא הייבוא הזה מדינות המערב ומדינות רבות ביבשת אפריקה עלולות לסבול ממחסור חמור במזון ובאנרגיה. נכון שרוסיה מייצאת פחות, אבל המחירים חסרי התקדים של האנרגיה שומרים על רמת ההכנסה שלה. לעומת זאת, מדינות המערב סובלות מאינפלציה שלא נראתה מזה תקופה ארוכה, שגורמת לחוסר שקט פוליטי אצלן ולזעם עצום מצד הציבור המתוסכל והמיואש.

אחת המדינות המערביות שסובלות מהמצב שנוצר היא גרמניה הנחשבת לכלכלה החזקה ביותר ביבשת אירופה. יש לה שיעורי אינפלציה גבוהים; שיעור העוני הוא הגבוה ביותר מאז האיחוד בין גרמניה המערבית לזו המזרחית בתחילת שנות התשעים; חברות גז גרמניות, וביניהן "יוניפר" הנחשבת לאחת מחברות הגז הגדולות בגרמניה באירופה, מפסידות סכומי עתק בכל יום ועומדות בפני פשיטת רגל; המיתון בפתח; במספר מדינות בגרמניה מחיר החשמל עלה ביותר מ- 300 אחוז. בשל המצב, גרמניה נאלצה להוציא שתי אזהרות לתושביה לגבי צריכה וחיסכון של אנרגיה (ובמיוחד של גז). ישנם ראשי ערים שנלחצו המצב הקשה, כמו המבורג, והם החלו לקרוא לתושבים לצמצם את זמני המקלחות שלהם. הם הודיעו שבקרוב צפוי להתחיל צמצום מסיבי בהזרמת המים החמים בברזים הנמצאים בבתיהם של התושבים, על מנת לחסוך בגז.

בחודשיים הראשונים למלחמה באוקראינה הוכפלו הכנסותיה של רוסיה ביותר מששים ביליון יורו. המלחמה הזו הוכיחה למדינות המערב תוך מספר חודשים שרוסיה היא המדינה העשירה ביותר בעולם בכל מה שקשור למשאבים טבעיים, ועד כמה הן תלויות בה מבחינה כלכלית. מה שמצער במיוחד הוא שהמדינות העניות הן אלה שמפסידות מהמצב הקשה שנוצר. אותן מדינות סובלות ממחסור חמור בתבואות ובדשנים. מומחים שונים טוענים כי המשך המאבק הכלכלי הבינלאומי הקשור במלחמה באוקראינה יפגע קשות במדינות מרכז ומערב אפריקה (כמו למשל, סומליה, אתיופיה וקניה), אשר סובלות מרעב ומתת-תזונה בשל הבצורת הכבדה שתקפה אותן.

אין ספק כי הסנקציות שהמערב הטיל על רוסיה פגע בעיקר בו בסופו של דבר. חבל מאוד שזה מה שקרה, כי אחרת אולי אפשר היה להפסיק את המלחמה האכזרית והמיותרת הזו. נשיא רוסיה פוטין ממשיך לצפצף על מדינות המערב ובראשן ארה"ב שבראשות הנשיא ג'ו ביידן. בנוסף, רוסיה כבשה קרוב לתשעים אחוז ממשאבי האנרגיה של אוקראינה. דבר זה נותן לה כוח רב במאבקה, תוך זלזול רב במערב. ברור לכל כי מדובר במאבק שיכול להכריע את עתיד העולם מבחינה כלכלית וגיאו-פוליטית. לעיתים נדמה כי רוסיה חזקה מספיק מבחינה כלכלית, כך שהסנקציות המערביות כמעט ואינן יכולות לפגוע בה ולהביא לסיום המלחמה באוקראינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *