הסקר הסודי שהתברר כפייק: האם גדעון סער נמצא על גבול החסימה? ומה יכריע את הבחירות?

העיתונאים החרדים פרסמו הדלפה מסקר שהתברר כפייק, ומה התוצאות של הסקר האמיתי?

קצת יותר מ- 24 שעות לפני פתיחת הקלפיות, שמועות רבות וספינים מתעופפים לכל עבר וגורמים לבהלה רבה בקרב המפלגות. מספר עיתונאים חרדים ודתיים פרסמו הערב כי גדעון סער נמצא על גבול החסימה. העיתונאי הבכיר שמעון ריקלין שגם הצטרף לחגיגה כבר הימר בציוץ בטוויטר שלו שגדעון סער לא עובר את אחוז החסימה. כמה שעות לאחר מכן התברר כי אין סקר כזה, וכי גדעון סער מקבל באיזור ה-8 מנדטים. מנגד, בליכוד טענו הערב כי מרצ כנראה אינה עוברת את החסימה.

ריקלין התנצל וכתב: "הוטעיתי לחשוב על ידי יריבים פוליטיים של גדעון סער שנמצאים באותה משבצת בימין ואינם ליכוד. שהוא צלל בסקרים לאזור 4 מנדטים. בבדיקה עם מפלגות אחרות ועוד גורמים אין סקר כזה בנמצא. לכן מוחק את הציוץ שהימר שהוא לא עובר."

מסקר פנימי שהגיע לידי 'אקטואליק' עולה כי מר"צ רע"מ וסמוטריץ מתנדנדים על גבול החסימה, על פי אותו סקר הליכוד עולה ל-33, לפיד באיזור 20, בנט 9/10, בניגוד לספינרים של הליכוד ובנט סער מקבל בין 8/9. הסוקרים טוענים כי "שם המשחק כעת זה אחוז ההצבעה".

הסטטיסטיקאי מנו גבע, מנהל מכון מדגם ועורך הסקרים עבור חדשות 12התייחס לסוגיית המתלבטים ולאפשרות שנראה הפתעה בתוצאות הסופיות. “בסקר האחרון ראינו ש-5-4 אחוזים מהמשיבים עדיין מתלבטים ואומרים שטרם החליטו”, סיפר גבע. “הם לא מתלבטים בין הגושים אלא בתוך הגושים – בין גוש תומכי נתניהו ומתנגדיו במפורש אין מעברים. למעט במקרה של בנט, שם יש מתלבטים בינו ובין נתניהו. אם בנט בסוף ילך עם נתניהו אז זה בעצם לא ישנה”.

גבע סיפר כי לפני כשבועיים היו יותר מ-10% מתלבטים. “זה היה שיעור חריג וגבוה מאוד”, הסביר גבע. “אבל עכשיו השיעור כבר קרוב מאוד לזה שהיה במועד ג’ ואי הוודאות לא בא מנתון המתלבטים”.

“אחוזי ההצבעה הם בסימן שאלה”, אמר. “אנחנו לא יודעים מה יקרה בסופו של דבר בשטח, נוכח הקורונה. כמו כן, יש ארבע מפלגות באזור אחוז החסימה שזה דבר מאוד לא יציב, זה מאוד חשוב וקריטי, זה יכול לשנות לגמרי את תוצאות הבחירות. יש פה חד משמעית חוסר ודאות חריג”.

“זה לא ייפגע באמינות המדגם”, הוא אומר. “מה שחשוב זה שיתוף הפעולה של המצביעים, שיצביעו בצורה זהה בקלפי המדגם ובקלפי הבחירות. חשוב גם להבהיר שאנחנו מקפידים מאוד על הנחיות משרד הבריאות, כל הקלפיות שלנו אושרו על ידי ועדת הבחירות המרכזית ואין חשש לבוא ולהצביע בהן”.

לדברי גבע: “דווקא בסקרים יש לנו דרך להתמודד יחסית טוב. אנחנו יודעים לשאול שאלות, לעשות את ההצלבה ולגלות סתירות לוגיות. ככה כבר מצאנו את מי שניסה להטעות. הבעיה במדגם שיש רק פתק ולא יודעים מי המצביע. אנחנו נעשה את המיטב, בין היתר באמצעות מודלים התנהגותיים, לוודא את אמינות ודיוק המדגם”.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *