הסקר השנתי לבדיקת התוצרת האורגנית בישראל

במהלך שנת 2017, נרשמה עלייה במספר העוסקים בחקלאות אורגנית, לעומת השנה שקדמה לה. בשנת 2017, נרשמו 693 עוסקים בעלי היתר אורגני, לעומת 640 עוסקים בעלי היתר אורגני בשנת 2016. כלומר, עלייה של 8%(!).
בשנת 2017 נבחנו 25 נקודות מכירה של תוצרת אורגנית טרייה ומעובדת. במסגרת הבדיקה נבחנו, בין השאר, תיעוד ועקיבות, הפרדה באחסון, סימון מדפי המכירה, ביצוע בדיקות מעבדה ועוד. בנוסף נבדקו 96 דגימות שנלקחו בעת הפיקוח לבדיקת שאריות חומרים אסורים בחקלאות האורגנית, כ-70% מוצרים אורגניים מעובדים, וכ-30% מוצרים מן התוצרת הטרייה. התוצאות היו מעודדות: 9 דגימות בלבד נמצאו מכילות שאריות חומרים אסורים, מתוכן 5 דגימות במוצרים האורגניים המעובדים- פפריקה, רוזמרין, מיץ שזיפים, חומץ יין אדום וקרקר כוסמין, ו-4 דגימות נוספות בקרב המוצרים האורגניים הטריים- פפאיה, כוסברה (חריג בשתי דגימות שונות) וכרישה. כמו כן, ב- 56% מנקודות המכירה נמצא סימון המדפים שלא תואם לדרישות החוק, ב- 24% מנקודות המכירה נמצא תיעוד לא תקין כך שלא ניתן לעקוב אחר מקור התוצרת (ספק / מגדל), וב- 60% מנקודות המכירה אין היכרות כלל עם החוק האורגני.
בשנה זו סך השטחים האורגניים גדלו בכ- 20%. בתוך כך, בענף הפירות נרשמה עלייה של למעלה מ- 30% בשטחי הגידול של זית, תמר מצוי ואבטיח. זאת ועוד, בגידולי שדה נרשמה עלייה של כ- 18% בגידולי החיטה, תפוח אדמה ותלתן. בחישוב כלל שטחי החקלאות האורגנית, ניתן לראות עלייה משמעותית בגידולי השדה האורגניים – 19,688 דונם בשנת 2016 לעומת 22,953 דונם בשנת 2017; ירידה בגידול הירקות האורגניים – 3,318 דונם של ירקות בשנת 2016, לעומת 2,641 דונם בשנת 2017; עלייה בגידול הדרים אורגניים – 1,574 דונם הדרים בשנת 2016, לעומת 2,405 דונם בשנת 2017.

רקע על חקלאות אורגנית
התוצרת החקלאית האורגנית הטרייה והמעובדת מן הצומח ומן החי מפוקחת על ידי משרד החקלאות ועל פי חוק להסדרת תוצרת אורגנית משנת 2005, והתקנות להסדרת הייצור והמכירה של תוצרת אורגנית מן הצומח בשנת 2008 והתקנות להסדרת הייצור והמכירה של תוצרת אורגנית מן החי בשנת 2013. צרכן המעוניין לצרוך תוצרת אורגנית צריך לחפש את הסמל האורגני האחיד של משרד החקלאות על המוצרים האורגניים וסמל הבקרה, על מנת לדעת בביטחון כי המוצר שהוא רוכש אכן גודל ויוצר על פי הסטנדרט האורגני והוא מפוקח על ידי אחד מגופי האישור והבקרה שהסמיך משרד החקלאות ("סקאל ישראל", "אגריאור" ו"איי קיו סי – המכון לבקרה ואיכות").
מאז כניסת החוק לתוקף, מדי שנה, מבצע המשרד "פיקוח על" בנוסף לביקורת השוטפת שמבצעים גופי האישור והבקרה על התוצרת האורגנית בישראל הן ברמת שאריות חומרים אסורים והן ברמת עקיבות וסימון המוצרים לצרכן. המוצרים שנבדקו במסגרת סקר שנת 2017 כללו תוצרת טרייה ומעובדת, ביניהם: פירות וירקות, לחמים, דגני בוקר, אבקות להכנת משקאות וכו'.
החקלאות האורגנית בישראל מהווה כ- 1.5% מכלל התוצרת החקלאית המיוצרת בישראל וכ- 13% מכלל הייצוא החקלאי. בענף יש כ- 700 עוסקים ביניהם מגדלים, יבואנים, משווקים וכו' . כ- 57,600 דונם מגודלים כאורגני לפי הפילוח: גידולי שדה – 40%, ירקות – 4.5%, פירות – 24%, תבלינים – 4%, שונות – 23% (צמחי מרפא, פרחים וכו').
מיום החלת החוק הוסדר נושא התוצרת האורגנית במדינת ישראל – באילו רכיבים אסור ומותר להשתמש במוצרים אורגניים, איך יש לגדל תוצרת אורגנית ובאילו הגבלות (מרחק משדה גידול "רגיל", השקיה, מניעת סחף), כיצד ניתן להסב חלקה "קונבנציונאלית" לאורגנית, כיצד יש לארוז, לאחסן ולשנע את התוצרת החקלאית האורגנית, איך יש להציג את התוצרת האורגנית בנקודות השיווק, כיצד עליה להיות ארוזה ומה צריך להיות מסומן עליה, איזה פיקוח ובקרה נעשה על תוצרת אורגנית ועוד.
אז מה צריך לחפש? יש לחפש את הסמל האורגני האחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות) על אריזת המוצר (פירות, ירקות, מוצרים ארוזים) ואת סמל הבקרה של אחד מגופי האישור והבקרה המוסמכים לתת למגדל וליצרן האורגני את ההיתר לסמן את המוצר כאורגני.
היכן תמצאו? יש לדאוג שהתוצרת האורגנית תהיה מופרדת באופן ברור מהתוצרת הרגילה. כלומר, אם חנות מוכרת גם תוצרת אורגנית וגם תוצרת רגילה, הן חייבות להיות מופרדות האחת מהשנייה על מנת למנוע בלבול מיותר. בכל חנות צריך להיות אזור נפרד למוצרים האורגנים, בין אם מדובר בפירות וירקות ובין אם מדובר במוצרים מעובדים, כדוגמת: פסטה, קטשופ, רטבים וכו'. בחנויות המוכרות תוצרת אורגנית בלבד אין צורך להפריד בין המוצרים השונים. במקום המכירה חייב להיות מוצב שלט שרשומות בו המילים "תוצרת אורגנית".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *