העולם מתפעל ממבצע החיסונים הישראלי – ד"ר דרור מנור

נוצר מצב שבו מבצע החיסונים המתנהל בישראל מתקתק ומצליח מאוד, ואילו יבשת אירופה מציגה תוהו ובוהו מוחלט בכל הקשור לניהול מבצע החיסונים, כולל מריבות קשות בין הגופים השונים וכישלון לוגיסטי רחב היקף. גם ארה"ב, המעצמה הגדולה בעולם, סובלת מקצב התחסנות זוחל למדי ברוב המדינות, תוך שבירת שיאים במספר הנפטרים.

בעוד מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה המתנהל במדינת ישראל מתקתק בצורה יוצאת מן הכלל, מדינות רבות מתקשות לעמוד ביעדים. מדינות אירופה מתמודדות עם כישלון לוגיסטי צורב, ואילו ארה"ב מציגה קצב התחסנות זוחל של האוכלוסייה, למרות זינוק במספר הנפטרים. מדינת ישראל זוכה לאחרונה למחמאות רבות ברחבי העולם בזכות מבצע החיסונים המוצלח שלה. מי שמחמיאה לישראל במיוחד היא גרמניה שמדגישה כי הפעם הישראלים מוכיחים יעילות רבה, בעוד הסדר הגרמני מסרבל את תהליך ההתחסנות במדינה.

נוצר מצב שבו מבצע החיסונים המתנהל בישראל מתקתק ומצליח מאוד, ואילו יבשת אירפה מציגה תוהו ובוהו מוחלט בכל הקשור לניהול מבצע החיסונים, כולל מריבות קשות בין הגופים השונים וכישלון לוגיסטי רחב היקף. גם ארה"ב, המעצמה הגדולה בעולם, סובלת מקצב התחסנות זוחל למדי ברוב המדינות, תוך שבירת שיאים במספר הנפטרים.

ארה"ב חצתה בשבוע בראשון של חודש ינואר את קו 350 אלף הנפטרים כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה ברחבי המדינה. יותר מעשרים מיליון אמריקאים נדבקו בנגיף הקטלני מאז פרוץ המגפה. אולם מבצע החיסונים שתוכנן בארה"ב מתברר בינתיים ככישלון ממשלתי מהדהד. לפי הנתונים, בינתיים חוסנו קצת יותר מארבעה מיליון אמריקאים באמצעות חיסונים של פייזר ושל מודרנה.

בקצב שבו מחוסנת האוכלוסייה האמריקאית עד כה, ייקח לפחות חמש שנים כדי לחסן את רוב האוכלוסייה. הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, יצטרך להתמודד עם הכישלון האדיר הזה. בינתיים הוא התחייב לנסות להגיע למאה מיליון מחוסנים בתום מאה הימים בראשונים שלו בתפקיד. בשבוע האחרון של חודש דצמבר, ביידן העביר ביקורת על היערכות ממשל טראמפ להפצת החיסון. יש לציין בהקשר זה כי הנשיא היוצא האשים את המדינות וטען בתוקף כי הן מקבלות את החיסונים הרבה יותר מהר מכפי שהן יכולות לחסן.

המצב בגרמניה רחוק מלהיות מזהיר בכל הקשור למבצע החיסונים. האוכלוסייה המקומית זועמת על קצב הפצת והזרקת החיסונים נגד נגיף הקורונה ברחבי המדינה. האזרחים כועסים על כך שהחיסון המצוין שמיוצר בגרמניה מופץ וניתן לתושבי מדינות אחרות בכמויות גדולות יותר. כמו כן, יש משבר קשה במערכת הבריאות הגרמנית, כיוון שמתברר שרוב האחיות העובדות במרפאות ובבתי-החולים ברחבי המדינה אינן מוכנות לקבל בעצמן את החיסון נגד הנגיף הקטלני. חלק גדול מהאחיות אינן מאמינות יותר לרשויות, היות והן לא קיבלו הטבה בתנאי העבודה שלהן, כפי שהובטח להן כבר לפני מספר שנים.

אמצעי התקשורת, ובמיוחד העיתונים, מחמיאים רבות למבצע החיסונים המוצלח המתנהל במדינת ישראל. כותרות ראשיות רבות עוסקות בנושא הזה מאז החל המבצע. עיתונאים גרמנים טוענים כי הסדר הגרמני הפך את תהליך הרכישה וההפצה של החיסונים למסורבל וכבד, בעוד האלתור הישראלי דווקא הוכיח הפעם את יעילותו. הדבר נכון גם לגבי מדינות נוספות ביבשת אירופה הסובלות בדיוק מאותה הבעיה.

המצב בבריטניה קשה במיוחד, ונדמה כי יהיה קשה לבצע בה את מבצע החיסונים. רק לפני חודש התגאתה בריטניה בכך שהיא תהיה המדינה הראשונה שתתחיל במבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה, אבל בשבוע הראשון של שנת 2021 נשמעו כבר אמירות אחרות לגמרי. המוטציה הבריטית האיצה את מספר הנדבקים והנפטרים, ובתחילת החודש נרשם, מדי יום, קצב של יותר מחמישים אלף נדבקים חדשים ביממה. בתי-החולים באנגליה נמצאים במצב חמור ביותר, וקשה להם לקלוט חולים חדשים. בעקבות המצב הקשה, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הודיע כי באזורים רבים באנגליה יוחמרו המגבלות על האוכלוסייה.

אין ספק כי בריטניה מתמודדת כעת עם הגל הגדול ביותר של נגיף הקורונה מאז פרוץ המגפה במדינה. לעיתים נדמה כי הנגיף יצא משליטה באזורים רבים. ראש הממשלה ג'ונסון פונה רבות לאמצעי התקשורת ומבטיח כי עשרות מיליוני תושבים יחוסנו עד האביב. אולם מערכת הבריאות בבריטניה מתקשה מאוד לעמוד ביעדים שג'ונסון מדבר עליהם. מומחים בריטים מקווים כי אישור החיסון של אסטרה-זניקה יזרז את מבצע החיסונים ברחבי בריטניה, כיוון ומדובר בחיסון זול וקל לשינוע.

אין ספק כי למדינת ישראל ולממשלתה מגיע כל הכבוד על מבצע החיסונים המוצלח שלה. נראה כי המבצע ימשיך להצליח ולקצור מחמאות ברחבי העולם. חבל שמדינות עשירות ומוצלחות, ובמיוחד ארה"ב הנחשבת למעצמה הגדולה בעולם, צריכות להיכשל בצורה שכזו. מדינות אלה חייבות לקחת את עצמן בידיים ולהתעשת במהירות על מנת להציל כמה שיותר מהתושבים שלהן. על ממשלת בריטניה לעשות כל מאמץ כדי לחסן את אוכלוסייתה כמה שיותר מהר, מתוך תקווה כי ניתן יהיה להשתלט בקרוב על המוטציה הבריטית הקטלנית. סביר להניח כי בוריס ג'ונסון ישקיע את מיטב המאמצים כדי שמבצע החיסונים יצליח בכל רחבי בריטניה: באנגליה, סקוטלנד, ויילס וצפון-אירלנד. חבל מאוד שדווקא במדינה כה מסודרת ומאורגנת כמו גרמניה, הרשויות הסתבכו עם מבצע החיסונים שהאוכלוסייה כה זקוקה לו. על הגרמנים לפעול במהירות ולהגביר את קצב הפצת והזרקת חיסוני הקורונה, אחרת שכבות רבות באוכלוסייה עלולות להיפגע מהנגיף הקטלני. לא הגיוני שהרשויות נקלעו לסכסוך עבודה קשה עם האחיות דווקא לפני מבצע החיסונים החשוב שיוכל להחזיר את גרמניה לחיים נורמליים אחרי תקופה כה ארוכה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *