הפגיעה בחלשים מתרחבת: הכנסת אישרה את המס האכזרי על החד פעמי

חבר הכנסת מאיר פרוש, אמר מיציע המבודדים: "לא שמעתי את ישראל ביתנו מציעים להטיל מס על המשקאות החריפים, הרי הם גורמים לאנשים לעיתים להתנהג באלימות. כי הם יודעים שזה יפגע באוכלוסייה שבוחרת בהם. מר ליברמן מצא מקום היכן להכות בציבור החרדי ואנחנו באים למחות על כך שהקואליציה נותנת לו לפגוע בנו שוב ושוב".

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 58 מול 56 שהצביעו נגד את החלטת ועדת הכספים לגבי צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין.

הצו פורסם בעקבות החלטת ממשלה מס' 261, שעניינה הפחתת השימוש בכלים חד-פעמיים מפלסטיק, באמצעות הטלת מס קנייה על צלחות, קערות, כוסות, קשיות, סכינים, מזלגות, כפות וכפיות חד-פעמיים העשויים מפלסטיק או המכילים פלסטיק.

בדברי ההסבר לצו מוסבר כי צריכת כלים חד-פעמיים מהווה איום חמור על המערכות האקולוגיות ועל בריאות הציבור אשר נחשף לחלקיקי מיקרו-פלסטיק שמתפזרים במים, בקרקע ובאוויר. כלים חד-פעמיים בשל משך חייהם הקצר הופכים במהירות ממוצר שימושי לפסולת הגורמת לנזק סביבתי משמעותי. כלים חד-פעמיים אינם מהווים שיעור משמעותי מכמות הפסולת הכללית בישראל, אולם מבחינת נזק הלכלוך שהם גורמים לו משמעותי מאוד ביחס לשיעורם. כ-90% מהזיהום בחופי ישראל, מקורו בפלסטיק, וכלים חד-פעמיים בפרט תופסים כ-19% מנפח הפסולת בשטחים הציבוריים.

הצריכה הביתית של כלי פלסטיק חד-פעמיים, מוערכת בכ-7.5 קילוגרם לנפש לשנה – צריכה הגבוהה פי חמש ממשקי הבית באיחוד האירופי (העומדת על 1.5 ק"ג לשנה). בדברי ההסבר מצוין כי ישנה מגמת עליה בצריכת הכלים החד-פעמיים בישראל – מדובר על הוצאה של כ-1.3 מיליארד שקל בשנה, ובעשור האחרון הצריכה הביתית הוכפלה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר: "צריכת הכלים החד-פעמיים בישראל בארבע שנים צמחה ב-50%. הישראלים, אנחנו, התמכרנו לשימוש בכלים האלה. אנחנו משתמשים ב-70,000 טונות של פלסטיק בשנה. מדינת ישראל היא הצרכנית השנייה בעולם של כלים חד-פעמיים לנפש. מדי יום, מתות אלפי חיות בגלל הנזק של השימוש בכלים שאינם מתכלים. כלים שמגיעים לפארקים, לחופי הים, ונשארים שם לנצח. כמות הפסולת בחופים שלנו היא הגדולה בעולם למטר רבוע. כל אדם מבוגר מכניס לגופו כל שנה 50,000 חלקיקי מיקרו-פלסטיק. כל ילד מכניס לגופו 40,000 חלקיקים. כל זה בעת השימוש בכלים החד-פעמיים. כל חלקיק כזה, הורס את התאים בגוף, הורס את כלי הדם והורס את הגוף שלנו".

ח"כ ישראל אייכלר אמר בדיון: "כוונת הגוזרים של הגזרה העלובה והשפלה הזאת, שנדבר על החד פעמי, על צלחת וכפית פלסטיק. אמר פה מקודם יו"ר וועדת הכספים: 'תשעה אחוזים חרדים משתמשים בעשרים ושבעה אחוזים מהכלים החד פעמיים'. כאן טמון הכלב. פה נמצא הסוד של הגזרה הזו. יותר משבעים אחוז מצריכת החד פעמי היא של לא חרדים, גם לפי הסקר הזה. אבל זה כבר מספיק כדי להאשים אותם בזיהום האוויר, ולגזור עליהם גזירה. המטרה הרשמית הייתה לנקות את העולם מזיהום. כולם צוחקים מ"שר האוצר הירוק", הרי הם יודעים עד כמה האיש שעומד מאחורי הגזרה הזאת דואג לזיהום אוויר. מי שרוצה לנקות את העולם מזיהום אוויר, לא טס במטוסים שפולטים גזים רעילים, נוסע ברכבים ומציף את הכבישים במשאיות מזהמות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *