הפגנות אלימות בעקבות המשבר: ד"ר דרור מנור בטור על המרד נגד המשטר בקובה

עקבות המשבר הבריאותי והכלכלי הקשה הקיים במדינה יצאו אלפי אזרחים מתוסכלים ומיואשים להפגין בנחישות ובתקיפות נגד השלטון הקומוניסטי הנוקשה וקראו לנשיא להתפטר מיד מתפקידו.

לאחרונה אנו עדים לתופעה שלא התקיימה בקובה מאז שנות התשעים של המאה העשרים: בעקבות המשבר הבריאותי והכלכלי הקשה הקיים במדינה יצאו אלפי אזרחים מתוסכלים ומיואשים להפגין בנחישות ובתקיפות נגד השלטון הקומוניסטי הנוקשה וקראו לנשיא להתפטר מיד מתפקידו. אין ספק כי מגפת הקורונה המשתוללת ברחבי המדינה החריפה עוד יותר את מצבה הכלכלי והבריאותי שהיה רעוע גם כך. בעקבות המחאה רחבת ההיקף הצהירה ארה"ב לאחרונה כי היא תומכת בעם הקובני.

ביום ראשון שעבר פרצו ברחבי קובה הפגנות קשות ואלימות שלא נראו במדינה מאז שנות התשעים. אלפי אזרחים קובנים יצאו לרחובות בהמוניהם, כולל בעיר הבירה הוואנה, בעקבות המשבר הכלכלי הקשה ביותר במדינה מאז נפילתה של ברית המועצות. בנוסף סובל העם הקובני מעלייה תלולה בדיכוי מתנגדים פוליטיים על ידי השלטון הקומוניסטי וממערכת בריאות בעייתית שמתקשה לפעול ברחבי המדינה בעקבות השתוללות מגפת הקורונה. המפגינים במקומות השונים קראו לנשיא מיגל דיאז-קאנל להתפטר מתפקידו, תוך שהם מדגישים כי הם רוצים חופש, וכי הם אינם מפחדים מהשלטון הקיים במדינה.

ההפגנות החלו ביום ראשון שעבר בשעות אחר הצהריים בעיר סן אנטוניו דה לוס באנוס, הסמוכה לעיר הבירה הוואנה, והתפשטו תוך מספר שעות לאזורים רבים במדינה. במרכזה של הוואנה התכנסו מאות מפגינים, בדיוק כפי שארע באוגוסט 1994 כאשר הנשיא פידל קסטרו דיכא באלימות מחאה היסטורית נגדו. המחאה שהלכה והתרחבה הלחיצה מאוד את השלטון הקומוניסטי שהחליט לנתק את האינטרנט ברחבי המדינה כדי למנוע את קיומם של שידורים חיים שיראו לעולם כולו מה קורה בקובה.

השלטונות בקובה טוענים בתוקף כי המצב שונה ממה שמדווח, וכי פועלים במדינה שכירי חרב שממונים על ידי ארה"ב, והם אלה שאחראים להפגנות הקשות שהובילו לעיתים קרובות לעימותים קשים עם כוחות הביטחון המקומיים. למרות חסימת האינטרנט בקובה ישנם סרטונים רבים שדלפו לרשתות החברתיות במהלך הימים האחרונים, ושבהם נראו סוכנים מקומיים עוצרים באלימות אזרחים שהפגינו בשקט ומבלי להתעמת עם הרשויות. סוכנים אלה משתייכים ליחידה הידועה בשם "הכומתות השחורות". הנשיא דיאז-קאנל לחוץ ומבוהל מהמצב שנוצר, מה שגרם לו לקרוא לכל הקומוניסטים ברחבי המדינה לצאת לרחובות.

חשוב להדגיש כי אחד הגורמים העיקריים שהוביל למחאה של אזרחי קובה הוא התפשטות נגיף הקורונה הקטלני המשתולל כמעט בכל מקום במדינה, וכן מחסור אדיר בתרופות ובמנות חיסון. בתי-החולים והמרפאות סובלים ממחסור קבוע של תרופות ושל ציוד רפואי, מה שפוגע קשות בחולים המיואשים. נראה כי השלטון הקומוניסטי אינו עושה שום מאמץ כדי להתגבר על המשבר הבריאותי הקשה הפוקד את המדינה, שגם כך סבלה ממערכת בריאות בעייתית עוד לפני פרוץ המגפה הארורה.

ארה"ב תומכת במאת האחוזים במחאתם של אזרחיה של קובה. הנשיא ג'ו ביידן פרסם לפני מספר ימים הודעת תמיכה במפגינים, תוך שהוא מדגיש כי ארה"ב עומדת לצדו של העם הקובני וקריאתו לחופש ולהקלה מאחיזתה הטרגית של מגפת הקורונה המשתוללת, וגם מעשרות שנים של דיכוי וסבל כלכלי מצדו של השלטון הקומוניסטי. ביידן אף ציין כי העם הקובני דורש באומץ זכויות יסוד אוניברסליות שמגיעות לו. הנשיא אמר כי ארה"ב קוראת לראשי המשטר הקובני להקשיב לעם ולשרת אותו במקום להעשיר את עצמם ואת מקורביהם.

אין ספק כי מצבם של תושבי קובה גרוע ביותר, וכי יש צורך במאמצים כבירים מצד השלטונות כדי לשפר את מצבם. ידוע מזה שנים ארוכות כי השלטון הקומוניסטי במדינה הסב סבל רב לאזרחים מכל הבחינות, תוך נקיטת דיכוי כלפי כל מי שהעז להתנגד למשטר הקיים. ברור כי על קברניטיה של קובה, ובראש ובראשונה הנשיא דיאז-קאנל, להתחיל לפעול במלוא המרץ כדי לנסות ולשפר את מצבם של אזרחי המדינה הענייה. ברור לכל כי ראשי השלטון דואגים רק לעצמם ולמקורביהם, ועליהם לחדול מכך ולשרת את האזרח הפשוט. מגפת הקורונה הראתה עד כמה קשה מצבה של מערכת הבריאות במדינה, אשר הוזנחה שנים רבות על ידי השלטון הקומוניסטי. צריך לקוות כי מצבם של אזרחי קובה ישתפר בעקבות פעולות נדרשות של קברניטי המדינה, אבל קשה להאמין שדיאז-קאנל ואנשיו יטרחו באמת לדאוג לפשוטי העם כפי שבאמת מדינה צריכה לדאוג לאזרחיה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *