הפיתרון היצירתי של רב היישוב: ריקוד צמוד ליישוב השכן

בחורים שהגיעו בשבת האחרונה מהמושב חזון יחזקאל לישוב קוממיות הסמוך אל רב היישוב, הגר"מ מנדלזון, הוזהרו: "אל תזוזו! עברתם תחום שבת". ומה עשה הרב לפתור את הפלונטר ההלכתי?

זה קרה השבת ביישוב קוממיות: גאב"ד קוממיות הגר"מ מנדלזון, ישב ולמד בביתו בנחת בשבת, בשעה 15:00 אחה"צ, כשלפתע נשמעו דפיקות בדלת.

הרב פתח את הדלת, וגילה מולו 35 בחורי ישיבה שבאו עם כל הישיבה שלהם לשבת למושב חזון יחזקאל הסמוך, והחליטו בעיצומה של השבת להגיע לקוממיות, וכעת באו לשמוע דברי תורה וחיזוק מהרב.

להפתעתם נעמד הרב מנדלזון על רגליו ואמר להם: "עמודו! אל יצא איש ממקומו! חציתם את תחום 2000 האמות המותרות להליכה בשבת", וזה לפי ההלכה שהיוצא מחוץ לתחום אסור לו לזוז ממקומו.

הבחורים לא ידעו את נפשם. "מה יעשו כעת ראשי הישיבה בחזון יחזקאל שידאגו מאד מהיעלמות 35 הבחורים? ומי יודע איזה חילולי שבת עצומים יכולים לקרות כשיזמינו משטרה וכוחות הצלה לחפש את הבחורים", מספר מקורב לרב.

אבל הגר"מ מנדלזון, מצא פיתרון, והורה לאנשי ביתו לכנס במהירות את כל ילדי היישוב קוממיות, ויחד, בלי הסבר אמר להם כי החליט לצאת ולרקוד עימם בשדות ליד המושב.

כל הילדים יצאו אל הזווית הכי רחוקה של 2000 האמה של קוממיות – בלי להבין מדוע, ושם פתחו בריקוד ענק במעגל – ואז הופיעו הבחורים, ונכנסו אל לב המעגל. זאת על פי ההלכה שניתן לעשות "מחיצה של אנשים", ובלבד שהם לא ידעו שהם משמשים כמחיצה.

באותו הרגע, היקף המעגל הוציא את הבחורים מתחום קוממיות אל תחום היישוב חזון יחזקאל.

לאחר המעבר מתחום קוממיות לתחום חזון יחזקאל, פרקו הילדים את המעגל, וחזרו לקוממיות, והרב מנדלזון חזר אל ביתו והסביר למקורבים המופתעים את הפיתרון ההלכתי היצירתי.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. בורים

    הרי אסור להם לזוז
    אלא הקיפו אותם וכל עוד הם מוקפים מותר להם ללכת

    הקיפו אותם מההתחלה |
    הגב