הפרוטוקול חשף: "החוק לא רצה לכפות אורח חיים שונה על החרדים בנושא ההפרדה"

מפרוטוקול הדיון המכריע בשנת 2000 על החוק למניעת הפליה עולה שגם במרצ היו בעד החרגה בנסיבות מסוימות. נציג יהדות התורה שאל אם ניתן יהיה לקיים הופעות בהפרדה, והמשנה ליועמ"ש אמר: "לזה נועד סעיף ההחרגה"

בדיוני החוק לאיסור הפליה, בו השתמשו לאחרונה לבטל את האירועים בהפרדה בעפולה ובחיפה, התייחסו להחרגת האירועים שאם לא יתקיימו בהפרדה ציבור מסוים לא יוכל לצרוך אותם. מהפרוטוקולים שפורסמו הבוקר (חמישי) בתוכנית "הבוקר הזה" ברשת ב' מהדיונים על החוק בוועדת החוקה של הכנסת עולה שסעיף ההחרגה, בו נכתב כי על ההפרדה להיות מוצדקת – נכתב עבור מקרים דומים לאלה שבוטלו בתקופה האחרונה.

בדיון המכריע בחוק, ב-30 באוקטובר בשנת 2000, חבר הכנסת אברהם רביץ מיהדות התורה תהה לגבי ההגדרה: "אם אני מזמין זמר, למשל את מרדכי בן דוד, או אפילו זמר חילוני, ומסיבות דתיות אני עושה הפרדה ואני אומר רק לגברים או רק לנשים". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה באותם ימים יהושע שופמן השיב: "לזה נועד הסעיף".

שופמן הוסיף: רצינו שאותם דברים שלגביהם היה קונצנזוס, לא למנוע למשל הקרנת סרט לציבור החרדי, כשיש הפרדה בין גברים ונשים. אבל בכל זאת יש סייג, ובלבד שזה יוצדק בהתחשב בטעמים האלה, כיוון שיש הבדל בין הופעה של זמר לבין דבר שהוא שירות חיוני אחר, נניח שירות רפואי".

יו"ר הוועדה ממרצ חבר הכנסת אליקים רובינשטיין, הסכים בדיון עם סעיף ההחרגה ואמר: "יש כאן חברה מורכבת שיש בה אלמנטים שההפרדה היא נוהג מקובל, לא רק בשירותים חיוניים, אלא בכל דבר. לא רק בקרב יהודים, גם לגבי מוסלמים ודרוזים, שהפרדה זה חלק מאורח החיים, ואנחנו לא רוצים לכפות עליהם אורח חיים שונה. יש כאן קהילות גדולות מאוד שאצלן הפרדה זה לא רק מצווה דתית. זה חלק מאורח החיים המוכר שלהן ואי אפשר להתעלם מזה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *