הציבור באיראן מרושש בעקבות מדיניות הגרעין ומגפת הקורונה- ד"ר דרור מנור

ההצהרות של ההנהגה האיראנית לאחר הפיצוץ המסתורי בכור הגרעיני בנתנז אינן מעניינות כלל את אזרחיה של איראן. הבעיות שמעסיקות יותר את האזרחים הן המשבר הכלכלי החמור וההתמודדות הכושלת של השלטונות עם מגפת הקורונה. נראה כי המצב באיראן הולך ונעשה קשה יותר מיום ליום, כאשר ההנהגה דואגת אך ורק למקורביה.

ההצהרות של ההנהגה האיראנית לאחר הפיצוץ המסתורי בכור הגרעיני בנתנז אינן מעניינות כלל את אזרחיה של איראן. הבעיות שמעסיקות יותר את האזרחים הן המשבר הכלכלי החמור וההתמודדות הכושלת של השלטונות עם מגפת הקורונה. נראה כי המצב באיראן הולך ונעשה קשה יותר מיום ליום, כאשר ההנהגה דואגת אך ורק למקורביה.

לנשיא חסן רוחאני נשארו קצת יותר מחודשיים בתפקיד עד לבחירות, ובלתי אפשרי להאמין שהוא יצליח לחולל מהפכות רחבות היקף בשני הנושאים העיקריים שמעסיקים כיום את אזרחי איראן: המצב הכלכלי הקשה והתפשטות מגפת הקורונה. חשוב לציין כי הנשיא האיראני מייחס את כל הבעיות הכלכליות לסנקציות האמריקאיות החריפות שהוטלו על המדינה. אולם רוב הציבור האיראני אינו משתכנע ומביע את כעסו בחודשים האחרונים על המשבר הכלכלי ההולך ומחמיר. בעיר הבירה טהרן נערכו לאחרונה מספר מחאות רחוב על רקע המצב הפיננסי הרעוע במדינה. רוחאני אמנם דוחף להשלמה מהירה של המשא-ומתן עם המעצמות על מנת להביא לסיום הסנקציות על איראן, אבל ההחלטה אינה בידיו.

במהלך השבועות הקרובים לא צפויה גם פריצת דרך משמעותית במלחמה נגד התפשטות נגיף הקורונה ברחבי המדינה. עד כה מבצע החיסונים הלאומי מתנהל בעצלתיים, ולא הצליח לכסות יותר מאחוז אחד מכלל האוכלוסייה האיראנית. הדבר נובע בין השאר בשל האיסור להשתמש בחיסונים מערביים, כמו אלו של החברות פייזר, מודרנה ואסטרהזניקה. מאז סוף חודש מארס, איראן ניצבה בפני גל תחלואה נוסף של הקורונה, הרביעי בשנה האחרונה, בעיצומו מספר הנדבקים עומד על כ- 25 אלף איש ביום ומספר הנפטרים מהמגפה מתקרב לשבעים אלף איש.

העירוב של משבר הקורונה עם המשבר הכלכלי מביא למתיחות רבה בקרב הציבור האיראני. לאחרונה ניתן לצפות בסרטונים רבים שמציפים את הרשתות החברתיות ומראים תורים ארוכים של תושבים הממתינים לקנות עופות וביצים במחירים מפוקחים. התורים הארוכים מראים על הירידה החדה בכוח הקנייה של הצרכנים האיראנים גם כאשר מדובר במצרכים הבסיסיים ביותר. בנוסף, תושבים רבים מתלוננים על שינויי המחירים התכופים ועל מחסור במוצרים שבעבר היו נחלתו של רוב הציבור האיראני. אין ספק כי חלה הידרדרות חמורה בתנאי המחייה של האיראני הממוצע. הדבר מרגיז מאוד איראנים רבים שמבינים שאין להם מה להפסיד, אלא לצאת ולהפגין ברחובות. הממשלה האיראנית חוששת משחזור של מה שקרה בנובמבר 2019, כאשר הציבור יצא לרחובות והפגין נמרצות נגד עליית מחירי הדלק במדינה.

הממשלה האיראנית בהחלט צריכה לדאוג לאור הערכות של כלכלנים איראנים עצמאיים הטוענים כי מספר התושבים החיים מתחת לקו העוני במדינה נאמד ביותר מעשרים מיליון איש. דבר נוסף שעלול לגרום לתסיסה חברתית רחבת היקף הוא החלוקה הבלתי שוויונית של המשאבים, כאשר לצד התושבים העניים המתגוררים בבתי הקברות בתנאים קשים ביותר ישנה שכבה של תושבים, בעיקר כאלה המקורבים להנהגה, אשר נהנים מפריווילגיות רבות ומכל טוב ואינם יודעים מחסור. קיומה של שכבה מיוחסת זו מרגיז תושבים רבים באיראן אשר נלחמים בכל יום על פת לחמם.

למרות שהסנקציות האמריקאיות הן לא האחראיות הבלעדיות למשבר הכלכלי החמור הקיים באיראן, ברור לכל כי הסרתן יכולה לשפר במידת מה את המצב הכלכלי הקשה במדינה, ולכן נדמה כי זו המטרה המרכזית של ההנהגה האיראנית בטהרן. ההנהגה טוענת כי ההפסדים שגרמו הסנקציות האמריקאיות לכלכלה המקומית נאמדים בכמאתיים מיליארד דולר, כתוצאה מהירידה החדה במכירות הנפט וצניחת סחר החוץ האיראני. הטענות של ההנהגה נכונות בחלקן, אולם נראה כי המדיניות הכושלת של איראן בטיפול במשבר הכלכלי ההולך ומחריף ובמאבק במגפת הקורונה היא זו שהובילה בסופו של דבר למצב הקשה הקיים במדינה.

ברור כי על ההנהגה לעשות כל מאמץ כדי להתניע את הכלכלה האיראנית הכושלת ולשפר במיוחד את מצבם של פשוטי העם שצריכים בכל יום לחשוב כיצד לשים אוכל על שולחנם. זאת כמובן על חשבונם של המקורבים לשלטון, אשר נהנים ללא הפסקה מפריווילגיות חסרות תקדים. על השלטונות לפעול במהירות ולצמצם את העוני הנורא הקיים ברחבי המדינה. שיפור המצב הכלכלי ודאגה לאזרח הפשוט יחסכו מהשלטונות להתמודד עם הפגנות רבות שיובילו למספר רב של נפגעים. בנוסף, ההנהגה האיראנית תצטרך להשקיע עוד משאבים רבים כדי להגן על האוכלוסייה מפני התפשטות מגפת הקורונה ברחבי המדינה. הטיפול הממשלתי במגפה הוא מתחת לכל ביקורת, למרות שמערכת הבריאות האיראנית נחשבת לאחת המשוכללות במזרח התיכון. על השלטונות להשקיע במיוחד במבצע החיסונים הלאומי שנכשל בינתיים, במיוחד לאור האיסור להשתמש בחיסונים מערביים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *