הציל אלפי נערים מרדת שחת: המגיד מישרים רבי ירחמיאל קראם זצ"ל

הרב קראם זצ"ל, היה מסור בלב ונפש להרבצת תורה והשבת לב בנים על אבותם. את כל ימי חייו הבוגרים הקדיש למען מטרה עליונה זו, ולא פסק מלחתור למענה בכל יום מימי חייו. סיקור נרחב לדמותו המופלאה

לאחר יותר משנה בה היה חולה במחלה קשה. הלך לעולמו המחנך, המגיד מישרים ואיש החסד הנודע הרה"ג רבי ירחמיאל קראם זצ"ל והוא בן 75 בפטירתו.

הרב קראם נולד וגדל בירושלים ובבגרותו התחנך אצל רבותיו בישיבת גרודנא שבאשדוד. לאחר נישואיו, רבותיו הורו לו בשל כישרון הדיבור יוצא הדופן שהיה לו, שילך ויחזק את העם שבשדות.

במשך השנים, הרב קראם עסק בקירוב בשלל ארגוני הקירוב השונים ואף הקים את ארגון 'אחינו' והוציא מספר ספרי יסוד חשובים על התורה, כאשר במקביל, היה דואג לבחורי הישיבות – בימי בין הזמנים.

לפני 35 שנה קבעו הרב קראם ומשפחתו את מושבם בשכונת הר נוף הירושלמית, כאשר עד יומו האחרון היה נחשב הרב קראם לדמות הרוחנית והמשפיעה בשכונה, כשבין היתר דאג לנוער נושר וכן ארגן קעמפים וטיולים לבחורי הישיבות.

הרב קראם זצ"ל, היה מסור בלב ונפש להרבצת תורה והשבת לב בנים על אבותם. את כל ימי חייו הבוגרים הקדיש למען מטרה עליונה זו, ולא פסק מלחתור למענה בכל יום מימי חייו.

גם לאחר שכבר הפסיק לעבוד באופן רשמי וכבר פרש מניהול המוסדות הרבים שהקים, המשיך הרב קראם לפקוד בקביעות את משרדי 'דרשו' והקליט אלפי הרצאות ודרשות לעורר יהודים לתשובה ולהתחזקות בתורה וביראת שמים. כמו כן לא חס על עצמו והיה טורח ומגיע לכל מקום אפשרי כדי לעורר לבבות בנועם דברותיו מלאות החן והערבות הייחודית.

בשנים האחרונות סבל הרב קראם מבעיות שמיעה קשות, וקשה היה לו לנהל שיחה עם הסובבים אותו, אך הדבר לא מנע ממנו לנסוע בתחבורה ציבורית למרחקים, לכתת את רגליו בצעדות ממושכות, כדי להשפיע על עוד יהודי שיתחזק בתורה וביראת שמים.

את פעילותו בתחום הקירוב החל הרב קראם אחר נישואיו, כשהתגורר באשדוד. הוא היה עובר מבית לבית, נוקש על דלתות ומשכנע את ההורים המסורתיים לשלוח את בניהם לחינוך תורני. כך זכה להציל אלפי נערים מרדת שחת.

באותן שנים הקים הרב קראם בתי ספר, סמינרים, והיה שותף להקמת ישיבות מוסדות חינוך שונים לקהלים שונים, כשבכל פעילות של ריבוי לימוד התורה והשבת לב בנים על אבותם, היה הרב קראם שותף פעיל ואפילו ראשי, כשהוא משקיע את כל כולו בעבודת הקירוב, מתוך שמחה של מצווה ושליחות קודש שהוטלה עליו.

האגדה מספרת כי פעם הצליח הרב קראם לומר יותר מ-30 הרצאות בשבת אחת, ומכריו טוענים שלא מדובר בגוזמה, משום שהוא היה מתארח בשבתות בערים שונות, ומראש היה מכין לעצמו תוכנית צפופה מאוד של דרשות והרצאות, כך שבכל משך השבת היה אץ רץ מבית כנסת לבית מדרש, מקהילה אחת לחברתה, ונושא את דרשותיו המופלאות, שעסקו בכל מקצועות התורה כיאה וכיאות לבר אוריין כמותו, שעוד בהיותו נער צעיר לימים, מיד אחרי בר המצוה שלו, זכה להתעטר בתואר 'חתן התלמוד' הארצי בתחרות שהיתה מתקיימת באותן שנים.

הגר"י קראם התברך גם בעט פורייה וכתב לא פעם מאמרים תורניים שהתפרסמו ב'יתד נאמן' ובשלל עלונים ואסופות תורניות.

הגאון רבי ירחמיאל זצ"ל נולד בירושלים בשנת תש”ו, מיד אחרי השואה להוריו הרב יעקב ליבר הי"ד ומרת וחווה.

כשהיה בגיל 3 נהרג אביו במלחמת השחרור מרסיס של פגז שפגע במשאית בה נהג, אמו התחתנה לאחר 3 שנים עם הרב מנחם גולדשטיין שהגיע מהשואה אחרי שאיבד שם את אשתו ושלושת בנותיו, מאז שמו היה ירחמיאל גולדשטיין עד החתונה.

הוריו של הרב קראם התגוררו בשיכון פאג”י שבסנהדריה ובבית וגן, גדל ולמד בבי”ס שילה, ובגיל 13 נבחן כאמור במבחן הארצי לתלמוד לבוגרי ח’ על כמה מסכתות ונבחר לחתן הראשי.

הרב קראם למד בישיבות קול תורה, פוניבז’, וגרודנא באשדוד, שם נישא בשנת תשכ”ט לרעייתו מרת נילי לבית שוורץ מבני ברק, הם גרו באשדוד עד שנת תשמ”ח אז עברו לירושלים לשכונת הר נוף.

עוד בשנות לימודו בישיבת גרודנא כבחור וכאברך התחיל לצאת לפעילות לעם שבשדות, סידור ילדים במוסדות, מכירות מצרכי פסח, ניתוחי מתים, ביקור חולים, ארגון קייטנות וישיבות לעם, פתיחת כוללים במושבים שבאזור ובראשם ביבנה, ניהל את משרדי 'יד לאחים' ו'יד שרה' באשדוד.

במקביל מינה אותו רבו הגר"א קרלינשטיין זצ”ל לנהל בהתנדבות בי”ס יסודי לבנות באשדוד כאשר אותו ניהל עד עת פטירתו.

כמו”כ כיהן בתפקידים תורניים בישיבה ובכולל 'עטרת צבי' ובשנת תשמ”א מונה לראש ישיבה ב'חזון יחזקאל' שם כיהן עד שנת תשמ”ט כאשר בשנת תשמ”ח עברו לגור בשכונת הר נוף בירושלים.

בהר נוף, פתח כולל ערב לבעלי בתים, כולל יום שישי ופרויקט קעמפים לבחורי ישיבות קטנות ובוגרי כיתות ח’, פרויקט שנמשך 17 שנים והתקיים שלוש פעמים בשנה בחופשת בין הזמנים, תשרי, ניסן ואב.

גם בהר נוף עסק רבות למען הכלל כחבר מנהלת, ראש משמרת הצניעות והשבת, ונזקפים לזכותו כמה מבצעים משמעותיים בתחילת דרכה כשכונה.

בשנת תש”ן עבר להיות מפקח בארגון ‘תא שמע’ שמפקח על בתי ספר בחינוך העצמאי לבוגרי כיתות ח’ לכוון לישיבות. שם כיהן 7 שנים, כאשר לאחמ”כ ייסד את פרויקט טורונטו שהיה אבן הפינה להקמתם של ארגוני 'דרשו' ו'אחינו'.

ב-30 שנים האחרונות הרבה לנסוע לארצות הברית ולמקסיקו למען עמותת ‘קרן עזרה לילדים’ שאותה פתח עם ר’ חיים פוקס.

בשנה האחרונה נפל הרב קראם למשכב, סבל ייסורים קשים ומרים. במשך אותה התקופה לקה גם בנגיף הקורונה אבל בחסדי שמים יכל לו והחלים ממנו. בתקופה האחרונה הורע מצבו מאוד, והמחלה הממארת הכתה בו וגרמה לסיבוכים קשים, עד שהשיב נשמתו ליוצרה כשהיא זכה וברה.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אבי אבי

    אני הבן שלו אני חייב לו את כל עולמי אין עוד אנשים עם מסירות נפש כמוהו הוא אבי הרוחני הוא הרב גרוסמן של הדרום והמרכז

    גבריאל שחר |
    הגב