הרב לנדא: "אבא זצ"ל נפגש עם הרב רוזנבלט. מהלך מקרב לבבות"

בראיון ראשון, אותו העניק הרב יצחק אייזיק לנדא, בנו של הגרמי"ל לנדא זצ"ל, לאתר החב"די col, התייחס הרב לשיתוף הפעולה המסקרן עם הרב הליטאי הרב שבח רוזנבלט, עליו הוכרז כבר בהלוויה

בראיון ראשון, אותו העניק הבוקר הרב יצחק אייזיק לנדא, בנו של הגרמי"ל לנדא זצ"ל שנפטר השבוע, לאתר החב"די col, התייחס הרב לשיתוף הפעולה המסקרן עם הרב הליטאי הרב שבח רוזנבלט, עליו הוכרז כבר בהלוויה על ידי ראש העיר בני ברק, אברהם רובינשטיין.

'אקטואליק' מגיש קטעים נבחרים מהראיון שפורסם באתר col על ידי משה כהנא.

הרב נשאל: אביכם זצ"ל מונה לרב העיר בני ברק מיד לאחר פטירת אביו, ואתמול מוניתם מיד במסע ההלוויה כממלא מקומו בקודש של אביכם זצ"ל. באותם ימים, קמה התנגדות עזה לאביכם, ואילו היום, מצד אחד יש הסכמה מכל החוגים על המינוי כממלא-מקום, ומאידך מונה רב נוסף מטעם החוג הליטאי שיעבוד עמכם בצוותא.

הרב לנדא: "נעשה כאן מהלך חשוב לקירוב לבבות כללי בציבור החרדי. המעמד נותן הרגשה, לפחות זו תחושה שלי – ואני מקווה שגם אחרים חשים בזה, כל החוגים רוצים ומייחלים לשלום ואחדות.

"לא מדובר כאן במהלך נגד הרצון של אבא. כבר בתקופה האחרונה אבי הרב נפגש עם הרב שבח רוזנבלט, הם ישבו ושוחחו בדברי תורה ובעניינים שעל הפרק".

מהלך כזה של שיתוף בניהול מערכת הכשרות יועיל לביצורה או יחליש אותה? נשאל הרב.

"מהלך כזה של שיתוף מידע ואופן ההתנהלות של ענייני הכשרות והרבנות עם כלל הקהילות בכל ענייני הרבנות ובכשרות, יחד עם כלל הקהילות, יביא בע"ה הצלחה גדולה ויבצר ויחזק את חומות הדת והכשרות. בכך תיווצר אחדות גדולה ונתינת כוח משותפת להרבות חיזוק יראת שמיים בעיר.

"לדוגמא, אם חנות מבקשת הכשר, לא יהיה מצב שהיא לא עומדת בסטנדרטים ו'עוברים מהכשר להכשר'. רמת כשרות אחת גבוהה ואחידה לכולם, בלי פשרות".

הרב נשאל: איך המעבר החד מעיסוק חינוכי-לימודי, לכהונה ברבנות העיר בני ברק?

הרב לנדא: "גם בטרם נכנסתי לאחריות המלאה על הכשרות בשנים האחרונות, עסקתי בענייני הכשרות בשליחויות שונות של אבי הרב. היו לי עיסוקים בפיקוח על מפעלים בצפון, היתה תקופה שהתבצעה שחיטה של בני ברק בהכשר לנדא בעיר בצפת, סידור של בהמות מבכירות ומכירתן לנוכרי, תרומות ומעשרות, וזאת במקביל לכהונתי בישיבה, לאחר שעות ההוראה, כך שעסקתי בענייני הכשרות כל הזמן.

"בשנים האחרונות אבי הרב הטיל עלי את האחריות המלאה על כל נושא הכשרות, במשך היום עסקתי בכך ונפגשתי עם מנהלי מפעלים ובלילות הייתי מגיע אליו לקבל סיוע והכוונה הלכתית ומעשית. קיוויתי שזה ימשך כך עד שמשיח יבוא, כעת ההכוונה, ההוראות והפגישות הליליות חסרות לי מאוד."

אי אפשר שלא לשאול על היחס לו זכה אביכם זצ"ל מגדולי ישראל בעיר בני ברק. דרכו לא היתה סוגה בשושנים בתחילה, לבסוף הודו לו כולם.

"היו שנים קשות, כולם יודעים. אז קיבל גיבוי בעיקר מהחוגים החסידיים. בשנים האחרונות היתה הרגשה שיש גם הערכה מהציבור הליטאי, הבינו שהרב פועל עפ"י שולחן ערוך, תורה ויראת שמיים, ולא מפלה בין חוג זה לאחר. בתחילה היו שחשבו להחמיר איפה שהרב כביכול לא החמיר, אבל כשנכנסו לעובי הקורה ראו שהחמיר מלכתחילה כדי שיתאים לכולם.

"כשכל החוגים ראו והבינו שהרב פועל ללא משוא פנים ודואג לכל אחד, אז נוצרה קירבה באופן כללי. אבי הרב נפגש עם הרב שטיינמן זצ"ל ועם גדולי תורה ורבנים נוספים. אני מקווה ומייחל שהשלום והאחדות ימשיכו גם אצלי ובעיר בני ברק כולה".

הרב ציין שתהיה השגחה אחת בעיר. איך זה יעבוד במציאות?

"אני יוצא מנקודת הנחה שכולם מגיעים מתוך רצון טוב לשיתוף פעולה ולעשייה משותפת מתוך כבוד הדדי. כדי שזה יצליח צריכים לעבוד בתיאום אחד עם השני. הדבר דורש תכנון והרבה מחשבה, ומוקדם מידי להיכנס כעת לפרטים, זה דורש זמן. נשב יחד מתוך מחשבה של אמון. זאת התחושה והרצון של כולם".

האם ההכרזה של ראש העיר במהלך ההלוויה על מינוי שני רבנים, היתה מתואמת מראש ומקובלת על כל הצדדים?

"בוודאי. המהלכים תואמו מראש לאחר פטירתו של אבי הרב הכ"מ עם כל הגורמים הרבנים והאדמו"רים. ראש העיר הכריז מה שהכריז בהסכמת גדולי ישראל. רק כך תהיה הצלחה, מתוך הדברות והסכמה שמקובלת על כולם השלום והאחדות ישררו כפשוטו. אני חש שזה הכיוון בציבור כולו.

"אוסיף ואומר, שהרב שבח רוזנבלט נפגש עם אבי הרב עוד קודם, שוחח עימו בדברי תורה ובעניינים שעומדים על הפרק. היתה הכרות ביניהם".

מסר לתושבי עירך בני ברק?

"אני רואה את עצמי עבד ה' לעם ה', זאת לא שררה אלא עבדות. זאת שליחות משמים, מה שאבא הטיל עלי וזה מה שאעשה. אעשה בס"ד כל מאמץ להמשיך את הפעולות של הסבא והאבא מתוך אחדות ושלום. כל תושב בעיר הזאת יכול לסייע בעניין חשוב זה של שלום אחווה ורעות. תהיה מערכת כשרות אחת מהודרת, וכולם ייהנו מהפירות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *