הרופאים הנוירולוגים מודאגים וקוראים לציבור:  חשד לאירוע מוחי? אסור להסס

במהלך הסגר הראשון: 48% ירידה בהגעה לחדרי המיון באירועים מוחיים חולפים, וקרוב ל- 30% ירידה בהגעה באירועי שבץ מוחי חד

 

בתקופת הסגר הראשון נרשמה ירידה של 48%! בהגעה לבתי החולים באירועי  TIA  Transient Ischemic Attack) – אירועים מוחיים חולפים, וירידה של קרוב ל- 30% בהגעה לבתי החולים במקרי שבץ מוחי חד!!
הנתונים, המתפרסמים לראשונה, נאספו על ידי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה, בשיתוף רשם השבץ הלאומי והמרכז הלאומי לבקרת מחלות.

אומר פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר החברה הישראלית לשבץ מוח ומראשי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה: "אנחנו תפילה, שהתופעה שאפיינה את גל הקורונה הראשון, של הססנות בהגעה לבתי החולים, לא תחזור כעת, בתקופת הסגר".

"אירוע מוחי קל וחולף הוא אות אזהרה לקראת אירוע מוחי קשה, שעלול להגיע תוך ימים. גם אם התסמינים חולפים מהר, צריך להזדרז ולהגיע בבהילות לבתי החולים, כי יש לנו מענה תרופתי ורפואי יעילים, למניעה, או למזעור האירוע המוחי שבדרך.

במידה ומדובר בתסמינים שאינם חולפים, חלון ההזדמנויות קצר ומגיע עד 4.5 שעות להמסת קריש דם, בעזרת תרופה לווריד. לחילופין, חלון ההזדמנויות עשוי להיות מעט ארוך יותר במקרים חמורים, שמתאימים לשליפת קרישי דם מהמוח על ידי צנתורים".

"אני מבקש לחדד ולקרוא לציבור: גם אם הופיעו תסמינים קלים, וגם אם חלפו במהירה – מהרו להגיע לבית החולים. קיבלתם איתות אזהרה? אל תתעלמו!

"חשוב לבצע הערכה נוירולוגית, כדי לברר את סוג האירוע המוחי ואת הגורמים להתרחשותו, ולהתחיל במיידי בטיפול מותאם למניעת אירועי מוחי קשה, אחרת התוצאה עלולה להיות הרת גורל ולהוביל לנכויות קשות, או חמור מזה למוות".

בין סימני הזיהוי לשבץ המוח: חולשה פתאומית בצד אחד של הגוף, הפרעת דיבור, סטיית זווית הפה, וכדומה.

אירועים מוחיים קלים נובעים מהפרעה באספקת דם זמנית למוח. בין סימני הזיהוי – תסמין אחד, או יותר משורת תסמינים כגון: חולשה או שיתוק בפלג גוף, סטיית זווית הפה, הפרעה בדיבור או קשיי שפה, הפרעה בשיווי משקל ובקואורדינציה, הפרעות ראיה ועוד.

"כל חצי שעה, יש בממוצע בישראל מקרה של שבץ מוחי, סה"כ: כ- 20,000 מקרים בשנה", אומר פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הישראלי לנוירולוגיה.

"תקופת הקורונה מאתגרת מאוד. הקורונה, בסופו של דבר, תחלוף, ואולם נכות נוירולוגית מאירוע מוחי, שלא נמנע, או לא טופל בזמ ן- תישאר.
כך גם בתחלואות נוירולוגיות אקוטיות אחרות, כאשר מתעוררים מצבי חירום – חובה להגיע לחדרי המיון. אנחנו הנוירולוגים ערוכים עבורכם" ציין פרופ' טנה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *