דאגה בישראל: התגלתה מוטציה כחול לבן שגרמה למאות נדבקים

על פי בדיקות ראשוניות, נראה שהחיסון מעניק הגנה מפני המוטציה, אך משרד הבריאות ממשיך לעקוב ולחקור את המאפיינים שלה.

במחקר שפורסם על ידי משרד הבריאות נמצא שיש מוטציה חדשה תוצרת ישראל בשם P681H שיצרה שרשרת הדבקה חדשה שגרמה למאות נדבקים. על פי בדיקות ראשוניות, נראה שהחיסון מעניק הגנה מפני המוטציה, אך משרד הבריאות ממשיך לעקוב ולחקור את המאפיינים שלה.

המוטציה P681H נצפתה כבר במרץ 2020 בדגימות ברחבי העולם, למשל בניגריה ובהוואי. על פי המחקר, דווח על 181 רצפים שמהווים זן ייחודי מקומי השוכן במוטציה P681H יחד עם מוטציות מגדירות נוספות. השינוי במוטציה הישראלית ייחודי וכולל חלבון מסוג מסוים. הזן P681H זוהה בדגימות קליניות מאז נובמבר 2020, אולם Vמוטציה P681H זוהתה בישראל כבר באוקטובר 2020.

המוטציה נמצאה מאז נובמבר בערים חיפה, נתניה באר שבע, צפת, רהט, ירושלים ואשדוד. על פי נתוני משרד הבריאות, בחודש נובמבר נמצאו בישראל 27 נדבקים שנשאו את המוטציה, בדצמבר כבר 71 אובחנו עם הזן החדש ובינואר 83. בתל אביב כ-22 אובחנו עם המוטציה, בירושלים 19, ובחיפה 11.

פרופ' מיכל לינאיל מהאוניברסיטה העברית שערכה את המחקר עם משרד הבריאות מסרה שמדובר במוטציה ראשונה כחול לבן עם שרשרת ייחודית שנוצרה בישראל, שהתגלתה כחלק מבדיקות שגרתיות שנעשות.

בתוך כך, משרד הבריאות מפרסם הודעה חריגה ובה נאמר כי: בעקבות דיווחים כוזבים על כמויות החיסונים שיש בישראל, אנחנו מבקשים להבהיר, תוך שמירה על הסכמי הסודיות של ישראל עם חברות החיסונים, שבישראל קיים מלאי רק עבור סבב החיסונים הנוכחי.

קיים צורך חשוב ברכש מיליוני חיסונים נוספים כדי להתכונן לתרחישים שונים כמו מנת דחף, חיסון ילדים מעל גיל 12 (לאחר שהמחקרים וה FDA יאשרו זאת), וכן מתן אפשרות לחיסונים עמידים לווריאנטים שעשויים להגיע. בזכות החיסונים ישראל הראשונה לצאת ממשבר הקורונה. בזכות הרכש שאנחנו מבקשים לעשות ישראל תמשיך להיות המדינה המוגנת בעולם מקורונה. אין להקל ראש באחת הרכישות החשובות שמדינה יכולה לעשות בעת הזאת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *