התחזית הקודרת של אמ"ן: אירועי ביטחוני עם חיזבאללה, פצצת אטום לאיראן

לקראת מתיחות ביטחונית?

אמ"ן פרסם היום (שלישי) את הערכותיו המודיעיניות לשנת 2021, כאשר התחזית הקשה היא שארגון הטרור חיזבאללה עלול לדחוף אותם לפעול נגד ישראל, ואפילו לגרור למערכה צבאית בת מספר ימים באזור הצפון. על פי החוקים החדשים של ארגון הטרור, לא יתבצע ירי על אזרחים וחילופי האש יהיו מוגבלים בטווח ובהיקף.

חיזבאללה נכשל פעמיים בניסיון להוציא לפועל פעולת נקם בישראל, זאת בתגובה להרג הפעיל על ידי ישראל ביולי אשתקד בדמשק, לדברי ארגון הטרור. הערכה היא כי חיזבאללה עדיין נחוש להגיב בגבול הצפוני, וזאת על פי משוואות התגובה של הארגון. עוד מעריכים באמ"ן כי נסראללה מוכן לבצע פיגוע על גדר הגבול, גם במחיר תגובה ישראלית חריגה שתוביל למערכה קצרה, ואף מוכן להפיל מל"ט של חיל האוויר כדי להגיע לאיזון המשוואה מבחינתו.

"אנו עומלים ועוסקים באופן קבוע באיום, ועל אף שאין מדובר באיום שיש להקל בו ראש, אנו מספקים מענה איכותי בשלל אמצעים גלויים וסמויים. בנוסף, הציר השיעי ממשיך בניסיון להתבסס בסוריה כדי לפגוע בישראל דרך רמת הגולן. מאמצינו הרבים מצליחים לפגוע ולצמצם יכולת זו", אמר ראש אמ"ן האלוף תמיר היימן.

"איראן ממשיכה להתקדם בהפרות ההסכם עם המעצמות שנחתם ב-2015, ומתקדמת בצבירת חומר בקיע ובצעדי מחקר ופיתוח, חלקם בלתי הפיכים", נכתב. כמו כן, באגף המודיעין מעריכים כי 2021 היא שנת הזדמנות ליצירת לחץ על איראן וכן ליצירת קואליציה בינלאומית נגדה. "איראן לא זנחה את תוכנית הגרעין ואף הגבירה את מאמציה בנושא. במצבה הנוכחי איראן רואה בהסכם מוצא יחיד מהמשבר ולכן חותרת לכל הפחות לחזור להסכם שעליו חתמה ב-2015", אמר היימן.

באגף המודיעין מעריכים כי אם איראן תחליט להשיג פצצה גרעינית, היא תוכל לעשות זאת תוך שנתיים מרגע קבלת ההחלטה. "איראן נמצאת בנקודת שפל היסטורית בשל המערכה הגוברת נגדה, המכונה בצהל מב"מ (המערכה שבין המלחמות) ובשל המשבר הכלכלי העמוק באיראן והפעלת הלחץ מהמערב", נכתב בהערכה.

לגבי רצועת עזה, באגף המודיעין מעריכים כי חמאס דבק בהסדרה עם ישראל ואינו רוצה מערכה חדשה, ולכן הוא מנסה לשמור על השקט. בנוסף, המצב ההומניטארי ברצועת עזה מוגדר כיציב. אולם, באמ"ן מעריכים כי שני נתיבים עלולים להוביל למערכה חדשים בעזה בשנת 2021. הנתיב הראשון הוא האזרחי, בעוד שתושבי הרצועה מאוכזבים מהמצב הכלכלי, דבר שביכולתו להוביל להסלמה. הנתיב השני הוא שפעילי ארגון הג'יהאד האסלאמי יפרו את השקט היחסי ברצועה באמצעות ירי רקטות או פעולות על הגדר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *