התנהלות המזלזלים תביא לפרץ אנטישמיות כנגד החרדים

השפעת הקורונה על החרדים

מאת: דב הלברטל

 

לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, מתבצע מרד של רוב היהדות החרדית נגד חוקי המדינה. עד הקורונה, זה לא קרה. היו ויכוחים נוקבים על חוקים שונים, ביניהם חוק הגיוס, אך החרדים מעולם לא הפרו את חוקי המדינה. אדרבא, הם לחמו על זכותם לקיים את לימוד התורה והמצוות. מעולם לא הייתה התנגשות חזיתית בין חוקי המדינה למסורות ההלכה.

התנהלותם של החרדים בקורונה, בפרט הרוב מכריע של החסידיות, הירושלמים, הפלג הירושלמי והעדה החרדית, שהם מרכיבים את רובה של היהדות החרדית, מביאה ותביא פרץ של שנאה ואנטישמיות כלפי החרדים. זו פעם ראשונה שרובה של היהדות החרדית מכחישה את חוקי המדינה ופועלת באופן גלוי בלעומתיות כלפיהם.

הפוליטיקאים וחלק מאנשי התקשורת החרדים, ניסו במשך זמן רב להסתיר ולהשתיק את זה. שמעת מהם השכם והערב שרק מיעוט קטן ביהדות החרדית לא נשמע להוראות הקרונה, וכולם אנטישמים. עד שהחלו לדלוף סרטונים למיניהם, שכל העם והעולם ראו איך שאלפי חרדים אינם נשמעים כלל להוראות. למעשה מדובר במאות אלפי חרדים כאלה (אגב, גם אלה המבינים שיש קורונה, לא ממש ממלאים הוראות. בתי כנסת פתוחים בכל רחבי הארץ, ובכל המגזרים של החרדים).

השפעתה של שנאה זו כלפי החרדים, לא תפוג כל כך מהר, אם בכלל. המשמעות היא: יותר ויותר קולות ידרשו הפרדת דת ומדינה. רבים מהחילונים לא ירצו יותר לתקצב את חיי הדת במדינת ישראל, ולא יסכימו לשום חקיקה דתית או מפלגה דתית שתכפה את אורחותיה עליהם. יוכרז מרד נגד החרדים.

ועוד לפני הפרדת מהמדינה, יבואו החילונים וידרשו תחבורה ציבורית מלאה ופתיחת חנויות בשבת. או הכרה ברפורמים. וגם אם יחוקקו אחרת, יפרוץ מרי חילוני אזרחי, שתוכנו יהיה: כשם שהחרדים מרדו בקורונה, ולא נקפו אצבע למנוע מהם, כך מותר לנו למרוד בחוקי הדת. אנחנו דת חילונית, ויש לנו אדמו"ר. מה יענו אז החרדים?

שיתוף הפעולה הפוליטי בין נתניהו לחרדים וחדלות האונים של המשטרה, שגם היא משתפת פעולה, המאפשרים לחרדים לעשות ככל העולה על רוחם, והעיקר שישתפו פעולה מלאה עם נתניהו המבקש להימלט מאימת דינו, ייזכר לדיראון כשתעלה הדרישה להפריד בין הדת והמדינה.

התנהלותם של החסידים והירושלמים בתקופת הקורונה, תציף מחדש את שאלת הלגיטימיות של החסידים במגזר החרדי. רבים מהליטאים, שהתנהלות החסידים מדהימה אותם, וגורמת להם נזקים תדמיתיים וממשיים (כגון אחריות לסגר או שנאה כלפיהם), יעלו בגלוי את השאלה האם לא צדק הגאון מווילנא כשביקש שלא לתת הכרה לחסידים.

ההשפעה של הקורונה על העולם החרדי, היא לא פחות מדרמטית. לא היה קרע כזה ביחסי דת ומדינה בין חרדים למדינה, מאז קום המדינה. לא היה קרע פנימי קשה כזה בין ליטאים וחסידים, ולא היתה שנאה כזו ואנטישמיות בארץ ובעולם כנגד החרדים.

גם לאחר ההתגברות על הקורונה, השפעתה של הקורונה תקרין על היהדות החרדית למשך שנים רבות, ואף לדורות, בארץ ובעולם

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. בקיצור רק המגזר שלך לא אשם...

    אז אתה מאשים את הפלג, הירושלמים והעדה החרדית(היינו הך) והחסידים במרד, ואתה נקי… אבל המרידה הרשמית שעל רקעה אתה כותב באה דוקא מצד רח"ק, כשבעלזא עד היום לא מפרסמים את עמדתם בגלוי.

    מרדכי |
    הגב
  2. קצת קיצוני

    הלברטל אתה קצת קיצוני בתרחישים, אבל זה נכון שמי שלא נשמר עושה חור בספינה של כולנו מבחינת תחלואה ותמותה, ושנאה ומעל הכל להמשך הסגר שגורם לנזק גדול.

    אבי |
    הגב