התקרבותה של סודן לישראל – ד"ר דרור מנור

אם באמת יכוננו יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות יהיה זה הישג ענק, במיוחד לאור השנאה ארוכת השנים של סודאן כלפי ישראל, שבאה לידי ביטוי באירוח ועידת הפסגה הערבית בח'רטום לאחר מלחמת ששת-הימים

שבוע שעבר אירע אירוע חשוב כאשר במהלך ביקורו בארמון הנשיאות שבאנטבה שבאוגנדה, נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא המועצה הריבונית של סודאן, עבד אל-רחמן אל-בורהאן. לפי גורם בכיר המקורב לנתניהו סוכם על תהליך נורמליזציה לקראת כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לסודאן ועל שימוש במרחב האווירי הסודאני. אין ספק כי מדובר באירוע חשוב הקשור להתקרבותה המחודשת של ישראל למדינות אפריקה בשנים האחרונות. בנושא של סודאן מדובר על חשיבות כפולה בשל היותה מדינה מוסלמית ענקית, החברה שנים רבות בליגה הערבית, ושעדיין מוגדרת בעולם כמדינה תומכת טרור.

אם באמת יכוננו יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות יהיה זה הישג ענק, במיוחד לאור השנאה ארוכת השנים של סודאן כלפי ישראל, שבאה לידי ביטוי באירוח ועידת הפסגה הערבית בח'רטום לאחר מלחמת ששת-הימים, שיגור חיל משלוח לטובת מצרים במהלך מלחמת יום-הכיפורים, ובפעילות הפרו-פלסטינית והפרו-איראנית ארוכת השנים של הנשיא המודח, עומר אל-בשיר, ששלט במדינה מאז שנת 1989 עד להדחתו באפריל 2019.

חשוב לציין כי נשיא אוגנדה יוורי מוסווני שימש כמתווך בין נתניהו לאל-בורהאן. התיווך האוגנדי סייע רבות להתקרבות בין שני המנהיגים, ועל כן הוחלט לערוך את הפגישה ביניהם בעיר אנטבה, תחת חשאיות רבה. בפגישה שנערכה ביום שני, 3 בפברואר, סוכם על התנעת תהליך נורמליזציה בין ישראל לסודאן, אשר צפוי בהמשך להוביל לכינון יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות. יש להוסיף כי בפגישה החשובה נכח גם ראש המוסד יוסי כהן, שלאגף קשרי החוץ של ארגונו, היה קשר הדוק לתהליך ההתקרבות ביחסים בין ירושלים לח'רטום.

הפגישה בין שני המנהיגים נערכה זמן קצר לאחר הצגתה של תכנית טראמפ, דבר שיכול לסייע במידה רבה בהתנעת תהליך הנורמליזציה בין ישראל לסודאן. לאחרונה קיימת מגמה כללית של מדינות מוסלמיות וערביות להתקרב לישראל, דוגמת מדינות המפרץ. בנוסף, סוכם עקרונית בין ישראל לסודאן לאשר לחברות תעופה זרות הטסות לישראל לחלוף דרך המרחב האווירי הסודאני. הדבר יקצר משמעותית את זמן הטיסה לישראל הן ממדינות אמריקה הדרומית והן ממדינות אפריקה.

ח'רטום מעוניינת מאוד להתקרב לישראל, במיוחד בשל העבודה כי קשריה עם ירושלים יקרבו אותה לארה"ב. הרי לאחר הדחתו של אל-בשיר, הסירו האמריקאים באוגוסט 2019 את הסנקציות מעל סודאן, והחלו מגעים לכינון יחסים בין שתי המדינות. כמו כן, ידוע שסודאן מעוניינת לקבל סיוע ישראלי רחב היקף בתחומי החקלאות, המים והכלכלה. הרי הכלכלה הסודאנית הכושלת זקוקה נואשות לעזרתה של ישראל, שיש לה ניסיון רב במתן סיוע למדינות אפריקה החל מהמחצית השנייה של המאה העשרים.

 

גם בירושלים מייחסים חשיבות רבה לקשרים עם סודאן, הן בשל מיקומה האסטרטגי החשוב על ים סוף, והן בשל רצונה של ישראל להוציא אותה ממעגל המדינות הערביות שאינן מקיימות קשרים עמה. ייתכן כי קידום הקשרים עם ח'רטום יאפשר לישראל להתחיל בתהליך החזרתם של אלפי מסתננים סודאנים שהגיעו ארצה במהלך השנים. צריך לקוות כי הקשרים בין ישראל לסודאן יעלו על דרך המלך ויובילו ליחסים דיפלומטיים, ללא ניסיונות חבלה מצד הליגה הערבית ומצדן של מדינות ערביות ומוסלמיות העוינות את ישראל.

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *