ועידת רבני אירופה' על מות נשיא הפרלמנט האירופי: "ידיד כנה ליהודים"

מר דייויד ססולי מת הלילה באיטליה בגיל 65 * נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט: 'בזמנים סוערים שבהם כוחות אפלים מטלטלים את אירופה, הלך לעולמו דמוקרט אירופאי ישר וידיד כן של הקהילה היהודית האירופית' * בהופעתו האחרונה בפני הועדה המתמדת אמר סאסולי בהקשר למתקפת החוקים נגד מצוות הדת; לא נסבול אנטישמיות ואלימות; מקבל את עמדתכם כי מדובר בנגיף מסוכן ועלינו מוטלת האחריות להילחם בו ביתר נחישות'

נשיא הפרלמנט האירופי מר דייוויד-מריה ססולי, כתב איטלקי ומגיש חדשות לשעבר, שהמיר את קריירת העיתונות כפוליטיקאי סוציאליסט ולקדנציה כמעט מקרית כנשיא הפרלמנט האירופי, מת הלילה בבית חולים באוויאנו, איטליה והוא בן 65. ססולי נאבק במחלה קשה וסיבוך משמעותי במערכת החיסון היה מאושפז בבית חולים באיטליה יותר משבועיים. ססולי שכיהן כנשיא הפרלמנט כשנתיים מת ימים ספורים לפני תום כהונתו כנשיא הפרלמנט בן 705 החברים, שאמור לבחור את מחליפו בשטרסבורג בשבוע הבא.  

נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי אירופה אבלה היום על לכתו של דמוקרט אמיתי, ג'נטלמן ותומך נלהב בשלום ובאינטגרציה. 'ועידת רבני אירופה' מצטרפת לרבים המכבדים את הנשיא ססולי שאליו נתגעגע, לידידות ולתמיכה. ססולי נועד עמנו מיד עם היבחרו, הזמין אותי לשאת דברים במליאת הפרלמנט האירופי ביום השואה הבינלאומי האחרון ואף התארח בכינוס הועדה המתמדת בתקופת נשיאותו ותמיכתו האיתנה בחיי היהודים היוותה מגדלור לאורך תקופות קשות מאוד – בזמנים סוערים שבהם כוחות אפלים מטלטלים את אירופה, הלך לעולמו דמוקרט אירופאי ישר וידיד כן של הקהילה היהודית האירופית. מחשבותינו עם המשפחה והקולגות של חברנו היקר'.

הנשיא ססולי הביע את עמדתו הנחושה בפני ראשי הועידה במספר הזדמנויות. האחרונה שבהם כשנשא דברים בפני מליאת הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה. ססולי שנלחם בנחישות בחקיקה נגד מצוות הדת הצהיר כי 'אין לראות באף אחד מיעוט בשל דתו. יש לראות בכל אחד אזרח אירופי עם זכויות מלאות. לא נסבול אנטישמיות ואלימות ביבשת אירופה – אני מקבל את עמדתכם כי מדובר בנגיף מסוכן ועלינו מוטלת האחריות להילחם בו ביתר נחישות. אלימות פיזית וחילול מבנים או בתי קברות שחוו קהילות יהודיות ברחבי אירופה בלתי נסבלים. אין מקום לאדישות נוכח מעשים אלה ומדינות והאיחוד האירופי עצמו חייבים לאכוף צעדים מתאימים כלפיהם. אני מקבל את עמדתכם כי מדובר בנגיף מסוכן ועלינו מוטלת האחריות להילחם בו ביתר נחישות'. 

עוד אמר ססולי כי הוא מודאג מהחקיקה האנטי דתית והאנטישמיות באירופה ובעיקר מהיקפה; 'אקדם המשך שיתוף פעולה עם הנשיאה הנבחרת של הנציבות האירופית ויחד נשלב כוחות למלחמה בחקיקה האנטי דתית ובאנטישמיות. אמשיך ביתר שאת בפיתוח יוזמות ובשדרוג שיתוף הפעולה המוצלח של הפרלמנט ומוסדות האיחוד האירופי עם 'ועידת רבני אירופה' – מדיניות השמירה על זכויות הדת היהודית והמלחמה העיקשת בעקביות בכל גילוי של אנטישמיות וגזענות תמשך ללא פשרות. נבלום כל ניסיון חקיקה נגד מצוות הדת שחיטה כשרה וברית מילה וכל ניסיון קבלת החלטות אנטי ישראליות בפרלמנט האירופי'.

סאסולי דיבר בחום רב על התרומה שהעם היהודי תרם לאירופה ולאיחוד האירופי. הוא הדגיש את תפקידה של הדת בבניית עולם של אנשים שווים במגוון ובקידום האידיאל הדמוקרטי. לדבריו, קיום משותף וסולידריות הם עמודי התווך וחוט השדרה של האיחוד האירופי. חופש הדת הוא ערך מכונן ויסודי של האיחוד האירופי – כולם חייבים להרגיש בטוחים ומוגנים. זו היתה מטרת הקמת האיחוד האירופי וזה האתגר שלנו; להבטיח שאירופה תהיה מקום בו אף אחד לא צריך להיחשב למיעוט, אלא בו יהודים יכולים להרגיש בבית'.

צילומי ארכיון  באדיבות: לשכת נשיא הפרלמנט האירופי

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *