חוק הבקבוקים הפך לבדיחה: "הציבור אינו מקבל חזרה את דמי הפיקדון"

חבר הוועדה, ח"כ אורי מקלב אמר כי לצערו הציבור אינו מקבל חזרה את דמי הפיקדון, כי לרשויות אין מספיק מקום ותשתיות למכונות אוטומטיות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דנה בהצעת התקציב לכספים המתנהלים לפי סעיף 21 לחוק הפיקדון על מכלי משקה לשנת 2022, שהגישה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, לאישור הוועדה. בתום הדיון אישרה הוועדה חלקית את בקשת השרה, והסכימה כי סעיפי התקציב שלא אושרו יוקפאו בשלב זה עד לאחר דיון נוסף שיתנהל לגביהם.

בפתח הדיון פירטה מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, אודות הצעת התקציב בסכום של כ-27 מיליון שקלים, הכוללים הקצאה של 10 מיליון לרכישת מכונות אוטומטיות להחזרת פיקדון מכלי משקה, 5.7 מיליון לצורך הרחבת יחידת דוד לאכיפה ופיקוח בנושא חוק הפיקדון ביהודה ושומרון, ותקציב של 2 מיליון שקלים עבור הקמת יחידת אכיפה למניעת רעש. כמו כן, הציע המשרד להקצות כ-4 מיליון שקלים לשירותי ביקורת רואי חשבון כפיקוח על חוק הפיקדון. וכן הקמת טייסת רחפנים בעלות של כחמישה מיליון שקלים.

חבר הוועדה, ח"כ אורי מקלב אמר כי לצערו הציבור אינו מקבל חזרה את דמי הפיקדון, כי לרשויות אין מספיק מקום ותשתיות למכונות אוטומטיות, והעריך כי מתוך 200 מילון שקלים שנגבים מהציבור כתוצאה מתוספת דמי הפיקדון גם למכלי המשקה הציבור מקבל חזרה 100 מיליון במקרה הטוב. ח"כ מקלב הדגיש כי מבחינתו, בכסף שנגבה מדמי הפיקדון צריך להשתמש רק לצורך הפיקדונות ולטובת האזרחים שאכן מחזירים בקבוקים, בין היתר בהגדלת ההשקעה בהסברה ובמתן תמריצים ובהצבת מכונות אוטומטיות נוספות ולא לנושאים אחרים כמו רעש ולרואי חשבון.

גם ח"כ יעקב מרגי מתח ביקורת על הצעת התקציב, וטען כי השרה זנדברג ביטלה כוונת השרה הקודמת להקצות למעלה מ-100 מיליון שקלים לצורך הצבת מכונות אוטומטיות. ח"כ מרגי הוסיף, כי בזמנו ביקש שלא לאסוף את מכלי המחזור עד שלא יוצבו מכשירים אוטומטיים במקומם, ואמר כי השימוש בכסף שהתקבל מהפיקדון צריך להיות לטובת הציבור בלבד. "אם המשרד מעוניין בתקציב לדברים אחרים, שיבקשו אותו ממשרד האוצר", אמר. ח"כ סמי אבו שחאדה הוסיף כי מטרת החוק חשובה, אך המנגנון שנבנה הוא בעייתי. כי מי שממחזר כיום לא עושה זאת עבור 30 האגורות אלא מתפיסה ומודעות סביבתית. הוא הציע שהמשרד ישתמש בכסף לטובת המטרה העיקרית של החוק, ובעיקר עבור קמפיינים להעלאת המודעות לנושא.

בתגובה לדברים אלה הדגישה מנכ"לית המשרד כהן, כי התקציב המבוקש לא מגיע מהכסף שנגבה מהציבור, אלא מאי עמידה ביעדים ליצרנים ורשתות השיווק. לפי החוק מי שצריך לממן את האיסוף הם היצרנים, והציבור לא צריך לשלם עבור הצבת המכונות. לדבריה, התקציב המיועד לשירותי רואי החשבון נפרס על פני שש שנים.

יו"ר הוועדה ביטון הסכים שבכל מקום שבו היה מוצב מיכל מחזור היו צריכים להציב במקומו מכונה אוטומטית. והוסיף: "מטרידה אותי העמסת עלויות התקורה. כמעט חצי מהסכום (10 מיליון שקלים) הולך רק לניהול הפרויקט. יש למשרד מספיק עבודה עם רשויות שלא משתפות פעולה או לא מסוגלות, ושם צריך לעזור".

לסיכום הציע יו"ר הוועדה, כי בשלב הראשון יאושרו כבר עכשיו הסעיפים המיועדים באופן ישיר לחוק הפיקדון על מכלי המשקה: הצבת המכונות האוטומטיות, הרחבת יחידת דוד לאכיפה ופיקוח והקמת יחידת הרחפנים לביצוע משימות אכיפה ופיקוח. ושני הסעיפים הנוספים העוסקים באכיפת הרעש ושירותי ביקורת חשבון, שאינם מיועדים באופן ישיר לנושא, יוקפאו בשלב זה עד לאחר דיון נוסף שיערך בגינם. הצעת היו"ר התקבלה פה אחד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *