חיבוק גדול לישראל מבחריין • ד"ר דרור מנור

בחריין ומדינת ישראל אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים. עם זאת, במשך השנים התקיימו מגעים רבים בין שתי המדינות. לאחרונה, עם מינויו של שר החוץ החדש ישראל כ"ץ, התקדמו המגעים צעד אחד קדימה, בתיאום הדוק עם ראש הממשלה נתניהו. טור

ידוע כי בחריין ומדינת ישראל אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים. עם זאת, במשך השנים התקיימו מגעים רבים בין שתי המדינות. לאחרונה, עם מינויו של שר החוץ החדש ישראל כ"ץ, התקדמו המגעים צעד אחד קדימה, בתיאום הדוק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מאז קיבלה עצמאות מידי בריטניה בשנת 1971 לא הכירה בחריין בישראל. בתור חברה בליגה הערבית השתתפה בחריין בחרם הערבי ואסרה על אזרחים ישראלים להיכנס לתחומה. אולם, החל משנות ה- 90 החלו מגעים חשאיים בין שתי המדינות. בספטמבר 1994 אף ביקרה לראשונה משלחת ישראלית רשמית בבחריין.

בעשור הראשון של המאה ה- 21 הפכו המגעים בין שתי המדינות לגלויים. דוגמאות בולטות לכך: בשנת 2013 הייתה בחריין למדינה הערבית הראשונה שהכריזה על חיזבאללה כארגון טרור; בשנת 2016 בהלוויית שמעון פרס, בחריין שלחה משלחת מצומצמת לישראל. בשלב מסוים אף נדונה האפשרות לקיים יחסים דיפלומטיים מלאים בין שתי המדינות, אך הדבר טרם קרה. ב- 26 ביוני 2019 פנה שר החוץ הבחרייני ח'אלד בן אחמד אל-חליפה אל הציבור הישראלי בראיון לתקשורת. זו הייתה הפעם הראשונה שאישיות מדינית בדרג גבוה ממדינה ערבית שאינה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל מעניקה ראיון לתקשורת הישראלית.

בחודש יולי האחרון קיבלה ישראל חיבוק גדול מבחריין: שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש ב- 17 ביולי 2019 לפגישה פומבית ראשונה במהלך ביקורו בוושינגטון עם שר החוץ הבחרייני אל-חליפה. שניהם אף צולמו יחד. הכל תואם מאחורי הקלעים על ידי מחלקת המדינה האמריקנית במסגרת הוועידה לחופש דת שמארח מזכיר המדינה מייק פומפאו. משרד החוץ מסר כי כ"ץ ואל-חליפה שוחחו על המצב עם איראן ועל האיומים האזוריים, וכן על שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. הם אף סיכמו להמשיך לעמוד בקשר. השר כ"ץ אף סיכם לאחרונה עם ראש הממשלה נתניהו על הצבת יעד ברור למדיניות החוץ הישראלית, לקידום נורמליזציה וחתירה לחתימת הסכמי שלום בין ישראל למדינות המפרץ הערביות, במהלך השנים הקרובות. כמובן שגם ארה"ב מעורבת בעניין ומסייעת במגעים.

בנוסף, ניצל כ"ץ את נסיעתו לפגישות עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ועם גורם בכיר באיחוד האמירויות הערביות. בפגישה עם אותו גורם בכיר תפס האיום האיראני חלק נכבד, במקביל לבחינת היחסים בין שתי המדינות. משרד החוץ הדגיש כי בפגישותיו של השר כ"ץ נידונה הפעילות המשותפת של שתי המדינות לקידום הקשרים הכלכליים בתחומים השונים, כמו: מים, חקלאות, אנרגיה וטכנולוגיה מתקדמת. צריך רק לקוות כי המגעים האחרונים בין ישראל לבין בחריין ואיחוד האמירויות הערביות אכן יישאו פרי.

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *