חיות בסרט: נשים חרדיות לומדות תסריטאות

'תסריט באמונה' זהו שמו של קורס חדש ויוקרתי לתסריטאות חרדית, שהושק השבוע במעמד ח"כים חרדים, ראש עיריית י-ם וסגניו * היוזמת – עו"ד עומר ינקלביץ': "זה קורס פורץ דרך שיעניק כלים מקצועיים שיעזרו לנשים החרדיות לפרוץ קדימה ולהתפרנס בכבוד"

לראשונה בציבור החרדי – לימודי תסריטאות: עשרות יוצרות סרטים חרדיות הגיעו השבוע למתנ"ס אשכולות בירושלים, כדי להשתתף באירוע הפתיחה של מיזם חדש וייחודי בציבור החרדי –  "תסריט באמונה" – קורס תסריטאות יוקרתי, המיועד לנשים חרדיות העוסקות בתחום הסרטים, ומבקשות לשדרג את יכולותיהן המקצועיות. מדובר ביוזמה חברתית שאינה למטרות רווח.

"בשנים האחרונות האמנות והתרבות החרדית פורחת, אמנים חרדים מוצאים באמנות כלי ביטוי אישי, תרבותי ומקצועי, ואפילו כלי לעבודת השם", מספרת יוזמת הפרויקט, עו"ד עומר ינקלביץ', העומדת בראש קרן 'רק התחלנו' שהגתה והניעה את המהלך, "אלא שבמקרים רבים היכולות המקצועיות נמוכות מהיעדר כלים. אנחנו מעניקים להן "סל כלים מקצועי" שישדרג את יכולותיהן, כל זאת מבלי להתפשר על המסגרת החרדית, כולל תכנים מפוקחים בידי רבנים, במסגרת נפרדת לנשים חרדיות בלבד".

מי שעוקב בשנים האחרונות אחרי תחום התרבות החרדית בארץ, במודעות בעיתונות וברחובות, אינו יכול להחמיץ את ההיצע הגובר של סרטים חרדים. אלו, מפוקחים ומאושרים בידי רבנים, מוקרנים בהפרדה במתנ"סים חרדים, וחלקם מהווים להיטים של ממש.

אלא שסרטים אלו, אינם עונים במקרים רבים על רף מקצועי בסיסי. יתירה מכך, היוצרות, נשים חרדיות מוכשרות ויצירתיות ככל שיהיו, לא למדו בד"כ את התחום באופן מקצועי, הן גם אינן יודעות לנהל עסק בצורה כלכלית, ואפילו הגשת בקשות למלגות לקרנות קולנוע ייעודיות אינן יודעות לבצע.

הפרויקט החדש, שנעשה בשיתוף עיריית ירושלים ויחד עם שורת בתי ספר מוערכים בתחום הקולנוע, יעניק לתלמידות סל כלים מהוקצע שניתן בידי מיטב אנשי המקצוע בתחום, בתוך רצון לסייע להן להתמקצע ולהתפרנס בכבוד מעמלן וכישוריהן. הקורס יכלול בתוכו לא רק סדנאות לכתיבת תסריט, צילום ועריכה, אלא גם סדנאות לניהול כלכלי ואפילו הדרכה כיצד מגישים בקשות תמיכה לקרנות. כל זאת בליווי אישי לכל תלמידה.

את צוות הקורס מאיישים שמות שאולי אינם אומרים בציבור החרדי הרבה, אבל בעולם הסרטים נחשבים לברי סמכא בינלאומיים, בהם יוצרות חרדיות כמו רמה בורשטיין ומרלין וניג.

את הבמה באירוע ההשקה, שנערך במתנ"ס החרדי "אשכולות" בירושלים, פיארו שורת נציגים בכירים –  ראש העיר משה ליאון, חברי הכנסת אורי מקלב מדגל התורה ומיכאל מלכיאלי מש"ס, ממלאי מקום ראש העיר צביקה כהן ואליעזר ראוכברגר, הסגנים יוסי דייטש, ישראל קלרמן, אברהם בצלאל, חבר המועצה אריה קינג, הרב מרדכי בלוי המעניק פיקוח על התכנים, והרב ישראל גליס.

ראש העיר משה ליאון שנשא דברים במעמד ההשקה, הרחיב על מחויבות העירייה לפיתוח התרבות החרדית. חברי הכנסת מקלב, מלכיאלי וממלאי מקום רה"ע צביקה כהן ואליעזר ראוכברגר ציינו את פריחת התרבות החרדית ועל כך ש "שיש לתת הכרה וכלים לתרבות חרדית הולמת, מבלי להתנצל ומבלי לבקש טובות. האירוע הזה מסמל את עצמאות התרבות החרדית. יש לנו תרבות משלנו ונעודד אותה בכל הכח".

עד כה נרשמו למעלה מ-50 נשים חרדיות, מתוכן תתקבלנה 10-15 בלבד – הטובות ביותר. "מדובר בקורס ברמה גבוהה מאוד, בו כל תלמידה זוכה לליווי אישי והדרכה צמודה", מסבירה מרלין וניג, "ולכן אין לנו אפשרות למלא כיתה ב-50 נרשמות. אנו בוחרות בפינצטה את הטובות והמתאימות ביותר".

מדובר למעשה ביריית הפתיחה ל"מרכז תרבות חרדית" שזהו רק השלב הראשון בו. בהמשך צפויים לצאת פרויקטים נוספים. המקום בו פועל הפרויקט הוא מתנ"ס אשכולות בירושלים, אותו מנהלת הגב' ליבי זייבלד, אישה חרדית שהצליחה להפוך את המקום לסיפור הצלחה ולמודל למרכז תרבות חרדי מצליח.

"יש בציבור החרדי עלייה משמעותית בביקוש ובצורך לדרמה איכותית ומקצועית", היא מספרת, "אנחנו מזהים את הצורך בהכשרה ובהעצמה של תכניות שונות בתחום הבמה ופיתוח אפיקי השכלה בתחום, כולל האנסמבל – יצירה ייחודית שאין דומה לה בירושלים ובכלל".

"מאחורי הקלעים, שותפים לפרויקט החברתי הזה שורה ארוכה של גופים ואישים", מספרת עו"ד ינקלביץ',  "הוא יוצא אל הפועל רק בזכות תמיכתם. בהם – שר האוצר משה כחלון, הגב' שרית גולדשטיין מהמשרד לענייני ירושלים שהאמינו בפרויקט מהיום הראשון, אודי בן דרור סמנכ"ל הרל"י שמלווה את התכנית משלב הקמתה, הצוות המסור של עירית ירושלים במינהל התרבות בראשות הגברת אריאלה רג'ואן, יורם ברוורמן, רחל צבעוני וסמי נבות, הצוות האמנותי של מנכ"לית גשר זיו נווה, מרלין וניג ורמה בורשטיין, הנהלת בית הספר תורת החיים והנהלת תמ"ך, וכמובן לרבנים שמלווים ומכוונים את הפרויקט – שבלעדיהם הוא לא היה קם".

 

 

צילום: נועם דאהן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *