"חכם, ערמומי וקשוח": אובמה מתאר בספרו החדש על היחסים עם נתניהו

בספר זיכרונות ראשון חושף הנשיא האמריקני לשעבר ברק אובמה על המתיחות עם ראש הממשלה נתניהו אובמה מתאר בספר "הארץ המבוטחת" את נתניהו כ"חכם, ערמומי, קשוח ואיש בעל יכולות תקשורת יוצאות דופן שגם יהיה מקסים, או לפחות חברותי כשזה עשוי להועיל לו"

בספר זיכרונות ראשון חושף הנשיא האמריקני לשעבר ברק אובמה על המתיחות עם ראש הממשלה נתניהו אובמה מתאר בספר "הארץ המבוטחת" את נתניהו כ"חכם, ערמומי, קשוח ואיש בעל יכולות תקשורת יוצאות דופן שגם יהיה מקסים, או לפחות חברותי כשזה עשוי להועיל לו".

הנשיא האמריקני מספר על שיחה שקיים עם נתניהו בטרקלין של שדה התעופה בשיקגו ב-2005, לאחר שנבחר אובמה לסנאט: נתניהו הרעיף עליו שבחים על הצעת חוק פרו-ישראלית שבה תמך הסנאטור החדש שכיהן בבית המחוקקים של מדינת אילינוי. "תדמיתו של נתניהו בעיני עצמו כמגן הראשי של העם היהודי אפשרה לו להצדיק כמעט כל דבר שישמור עליו בשלטון", כתב אובמה.

ראש עיריית שיקגו לשעבר רם עמנואל, הזהיר את אובמה מנתניהו עם כניסתו לתפקיד: "אי אפשר להתקדם בתהליך השלום כאשר הנשיא האמריקני וראש ממשלת ישראל מגיעים מרקע פוליטי שונה". אובמה אמר שהוא התחיל להבין את זה כשהוא נפגש עם יו"ר הרשות.

אובמה הוסיף: "אם הדברים אולי היו מסתדרים בצורה אחרת, אם היה נשיא אחר בחדר הסגלגל, אם מישהו אחר מלבד נתניהו היה מייצג את ישראל ואם עבאס היה צעיר יותר".

אובמה כותב כי הוא היה "האחרון בשרשרת של מסע לחישות שהציג אותו כ"לא מספיק תומך – או אפילו עוין כלפי ישראל" במהלך התמודדותו לנשיאות 2008. "ביום הבחירות, בסופו של דבר אקבל יותר מ-70% מקולות יהודי ארה"ב, אך מבחינת חברי דירקטוריון רבים של אייפא"ק, נשארתי חשוד – איש עם מספר נאמנויות; מישהו שתמיכתו בישראל, כפי שאמר זאת באופן צבעוני אחד מיועציי, לא 'הורגשה בקישקע' שלו – מעיים ביידיש", כתב אובמה.

על ההתנהלות הפוליטית בין ממשלת ישראל לממשל אובמה סביב הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אובמה הכיר שהוא רואה בה 'הצד החזק', שתעשה צעד ראשון גדול יותר ותקפיא את הבנייה בגדה המערבית. אך "כצפוי", ציין אובמה, תגובתו של נתניהו הייתה שלילית ביותר. לאחר מכן נערך מסע לחץ אגרסיבי של בני בריתו של ראש הממשלה בוושינגטון.

אובמה האשים את נתניהו: "הזכיר לי כי הבדלי מדיניות נורמליים עם ראש ממשלה ישראלי גובים מחיר פוליטי פנימי שלא היה קיים ביחסים עם מנהיגים אחרים בעולם".

בשנת 2010, ביקר נתניהו בוושינגטון, אובמה זלזל בנתניהו בכך שיצא מפגישה מתוחה ביניהם והשאיר את ראש הממשלה בחדר נפרד. אובמה טוען בספרו כי הציע לנתניהו 'להשהות' את פגישתם ולהתכנס מחדש לאחר שיחזור מפגישה שהתחייב אליה קודם לכן. "נתניהו אמר כי הוא שמח להמתין", כתב אובמה: "הפגישה השנייה הסתיימה בתנאים חיוביים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *