ח"כ מיקי זוהר: "עושים הכל כדי למנוע את רוע הגזירה"

יו"ר הועדה הדנה בפיזור הכנסת, ח"כ מיקי זוהר: "אנחנו נמצאים בסיטואציה מוזרה ובלתי נתפסת, אך זה לא בשליטתנו ואנחנו פועלים בכל דרך אפשרית למנוע את רוע הגזירה, בינתיים ללא הצלחה"

הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) החלה להכין לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-21.

ח"כ מיקי זוהר, יו"ר הועדה, אמר: "אנחנו נמצאים בסיטואציה מוזרה ובלתי נתפסת אך זה לא בשליטתנו ואנחנו פועלים בכל דרך אפשרית למנוע את רוע הגזירה בינתיים ללא הצלחה. נראה שהבחירות הולכות ומתקרבות".

לאחר מכן הודיע כי הוא מתנה את קידום החוק בהסתייגות בנושא הטבות המס לפריפריה שמסתיימות ב-30 ביוני. "יש לבחון את הארכתן בהוראת שעה בכמה חודשים עד אחרי הבחירות כדי שלא ייפסקו הטבות המס. אי אפשר להשאיר את תושבי הפריפריה חשופים ללא ההטבות. לא אקדם את החקיקה ללא זה".

בעניין מועד הבחירות אמר זוהר: "בעקבות כך שלא הצלחנו להגיע להסכמה על התאריך, הקואליציה תגיש מספר הסתייגויות בנושא עם תאריכים נוספים וכאשר נגיע להסכמה על המועד הסופי נצביע עליה: 27.8 3.9 ,10.9 ו-29.10".

מפלגה שלקחה הלוואה לצורך מימון קמפיין הבחירות האחרונות, מחזירה את ההלוואה בתשלומים חודשיים. חברי הכנסת ביקשו לדחות את החזר ההלוואה בחודשים הקרובים, על מנת שיהיה באפשרותם לממן את קמפיין הבחירות הבאות שעתידות להיערך בעוד כשלושה חודשים.

עוד נטען, כי עפ"י חוק מימון מפלגות, מפלגה שתבקש לקבל מקדמה ע"ח מימון מפלגות לקראת הבחירות הבאות, החוק מחייב לנכות את גובה ההלוואה מכספי המקדמות. חברי הכנסת ביקשו שההלוואות לא ינוכו מהמקדמות.

בנוסף, מפלגה שלקחה הלוואה שגובהה עומד היום על מחצית מגובה סכום מימון המפלגות, לא תוכל לקבל מקדמה. חברי הכנסת ביקשו כי בשל המצב המיוחד, יתאפשר להם לקבל מקדמה על אף ההלוואה שנטלו לקראת הבחירות האחרונות.

חיים אבידור, חשב הכנסת, "עד כה נתנו סכום של 62.467 מיליוני שקלים למפלגות כהלוואות לפי חוק מימון מפלגות. המפלגה היחידה שלקחה את כל המכסה היא מרצ. פירוט ההלוואות עד כה: הליכוד 36 מיליון, העבודה 2 מיליון, ישראל ביתנו 2.34 מיליון, הבית ההודי 2.952 מיליון, אגודת ישראל 3 מיליון, דגל התורה 6 מיליון, מרצ 7.475 מיליון, רע"מ 1 מיליון, בל"ד 1.7 מיליון.

"כל עוד מפלגה נכנסת לכנסת ה-22 אין בעיה עם ההחזר אך מפלגה שתיכשל – תהיה בעיה בגביית החוב. הפתרון – ככל שמתירים את לקיחת ההלוואות עכשיו- החשיפה של הכנסת גדלה מ-62.5 מלש"ח ל-201 מלש"ח".

ח"כ זוהר הוסיף: "הבעיה נוצרת כשמרחיבים את השימוש בכספים מעל מספר המנדטים הקיים. סיכמנו שההלוואות יידחו והשאלה מה עושים עם ההלוואות המתוכננות. הפתרון למצב הקיים יכול להיות לאפשר לכל המפלגות לקחת את המקסימום לפי החוק עד תקרה של סכום כלשהו".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ אבי גבאי, סיפר: "לקחנו שני מיליון ש"ח והתכוונו כל חודש לקחת עוד כדי לאזן את התזרים שלנו. המשמעות היא שלא נוכל לקחת מעכשיו? את מקדמת המימון מקבלים כחודש וחצי לפני הבחירות ואם מחליטים שאת מקדמת המימון מקבלים עכשיו – הכנסת לא לוקחת סיכון יותר גדול. תאפשרו למפלגות קיימות לקבל הלוואה עכשיו בגודל מקדמת המימון וכך הציבור לא ישלם יותר".

ח"כ אופיר סופר (איחוד מפלגות הימין) אמר כי "השאלה היא לא רק מימון הבחירות אלא כל השוטף אחר כך. אני מבקש שתהיה אפשרות לפרוס לא ל-36 חודשים אלא ל-72 חודשים".

ח"כ צביקה האוזר (כחול לבן) העיר: "זה מצב שלא היה אף פעם, זה לא מצב עסקים רגיל והשאלה אם אתה מאפשר למי שבאקראי לקח כבר את 100% ההלוואה – יתרון בבחירות הללו ומעוות את תוצאות הבחירות מול מפלגות שלא לקחו את מלוא ההלוואה. מרצ לקחה 100% והליכוד 70% זו נקודת אי שוויון התחלתית".

היועמ"ש לוועדה, עו"ד גור בליי, הסביר: "מימון מערכת הבחירות נעשה מכוח מימון מפלגות רגיל. בעקבות גירעונות שנוצרו התווסף מימון שוטף לפעולת המפלגה בכנסת. המפלגות ביקשו לקחת את סכום ההלוואה מראש כדי לכסות גירעונות ולהחזירה לאורך הקדנציה. הרעיון היה לא לאפשר זאת כאופציה למימון נוסף לבחירות ולכן נקבע שלא תינתן ההלוואה אם נתבקשה בסמוך לפיזור הכנסת, אלא בהמלצה של יו"ר הכנסת ואישור מיוחד של ועדה ציבורית שהוקמה לשם כך.

"כרגע המצב הוא שהמפלגות שלקחו הלוואות מראש לא הספיקו להחזיר את הסכום ויצטרכו להחזיר את כל ההלוואה ב-3 החודשים הקרובים ולכן התבקשנו לנסח את החוק כך שכל ההחזר יידחה לכנסת הבאה. המשמעות של זה היא פוטנציאל לאובדן כספי ציבור כי לא יהיה מאיפה לקזז כסף ממפלגה שלא תיכנס לכנסת הבאה והכסף ילך לאיבוד. האפשרות ללקיחת הלוואות עכשיו מעוררת גם בעיות של שוויון.

"מישור אחד הוא בין מפלגות שבכנסת אל מול מפלגות שמחוץ לכנסת. מישור אחר הוא בין המפלגות הקיימות בכנסת הנוכחית. כמו כן, זו הגדלה דרמטית, כמעט הכפלה של הוצאות אוצר המדינה על מימון בחירות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *