חלמתם חו"ל? עדיין אין מתווה לפתיחת השמים

"ישראל מוגדרת כמדינה אדומה ולכן מדינות האיחוד האירופי לא מאפשרות כניסת ישראלים"

שבוע אחרי הדיון הקודם בישיבת הקורונה בפתיחת התעופה לישראל וממנה, עדיין אין בשורה בעניין. לדברי יו"ר הוועדה, יפעת שאשא ביטון (כולנו בליכוד):

"שבוע אחרי הישיבה הקודמת, עדיין אין מתווה, אין כללים, אין נתונים על מכרז הבדיקות ואין רשימת מדינות מגובשת. תשובות הממשלה מאכזבות, כיוון שהמתווה לא ברור, לא כולל תיירים והתעופה לא באמת נפתחת".

שאשא-ביטון הבטיחה לערוך דיון נוסף ביום שני הקרוב, ודרשה נתונים מלאים כמה מהנכנסים לארץ ששהו בבידוד התגלו כחולים-מאומתים, מהם המדינות בהם מדובר ומה המתווה המוסכם לגבי כל מדינה ומה מצב מכרז המעבדות.

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, השיב כי "בדיקות אינם תחליף לבידוד, וכך במדינות רבות, בוודאי בכניסה ממדינות 'אדומות'. לא נקים מעבדה אפידמיולוגית בנתב"ג. המטרה היא שישראלים יוכלו להיכנס ולצאת ללא חובת בידוד, אך ברור שיש מדינות דורשות בדיקה ובידוד בטרם הכניסה אליהם.

הבדיקות המהירות – יקרות מאד ולא-אמינות. המו"מ עם המדינות עדיין נמשך, והרשימה הקיימת איננה רשמית, אך באופן כללי הן מדינות בעלות תחלואה נמוכה ואפשרויות טכנולוגיות מתקדמות. למדינות אלו יוכל לנסוע ישראלי ללא חובת בידוד. מדובר ביותר מעשר מדינות, רבות מהם אירופיות אך לא רק, כמו קנדה. אם יהיו שינויים ברשימת המדינות – הם יעודכנו פעם בשבועיים, אך כל הכללים הם רק לגבי אזרחים ישראלים".

אילן פלוס, מחטיבת הכלכלה במשרד החוץ, "ישראל מוגדרת כמדינה אדומה ולכן מדינות האיחוד האירופי לא מאפשרות כניסת ישראלים, אלא במגבלות חמורות כמו מקרים מיוחדים או לטווח זמן קצר. יש מעט מאד מדינות בעולם המוכנות להכניס ישראלים, לאור מצב התחלואה בארץ, וסירוב זה לא ישתנה כל עוד מצב התחלואה לא ישתנה. התחלנו במו"מ עם המדינות כבר לפני כשבוע".

לפי איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, עד היום כל ישראלי שנסע לחו"ל נדרש לבידוד של 14 יום, "הדבר הולך להשתנות אך לאט ובזהירות כי עדיין התחלואה בארץ גבוהה בוודאי ביחס למיליון נפש. המתווה יאפשר לישראלים לצאת למדינות ירוקות – ולחזור מהם ללא חובת בידוד. לאחר שהליך זה יושלם, נוכל לפתוח גם לתיירים. העולם כולו מבולבל – וכל יום מדינות מפרסמות הגבלות כניסה חדשות, על מדינות שקודם לכן היו פטורות מבידוד".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *