חרם על הוויסקי: רבנים קוראים שלא לרכוש מחנויות שמכרו חמץ

רבנים קוראים לחרם צרכני על חנויות שמכרו חמץ בפרהסיה בפסח. הגאון הרב שניאור זלמן רווח שליט"א במכתב לציבור, קורא שלא לרכוש מהחנויות הנ"ל בנתב״ג

הגאון, הרב שניאור זלמן רווח שליט"א מהרבנים הבולטים בעולם הכשרות הוציא הבוקר מכתב לציבור לעשות חרם ולא לרכוש מחניוות של וויסקי שמכרו חמץ בפרהסיה..

וכך הוא כותב: "מזה שנים רבות, שקיימת מכשלה חמורה המתרחשת לעיני כל ישראל מידי שנה בימי חג הפסח. כאשר רשת ג'ימס ריצרדסון מוכרת בריש גלי מוצרי חמץ, ואין פוצה פה ומצפצף. ועוד הגדילו לעשות, שבתקופות אלו של החגים, הם מציעים מוצרים חדשים ומציעים לאנשים עוברים ושבים, בתוך החנות ולעיתים גם מחוץ לחנות, לטעום המוצר החדש, ובחלקם מלבד שאר איסורים של סתם יינם ועוד, יש בהם גם חמץ כגון ויסקי ועוד.
וזכורני שלפני כמה שנים הם השיקו ויסקי חדש, והוציאו בכוסות על מגשים, וחילקו לעוברים והשבים ברחבי הטרמינל, ויהודים היו טועמים חמץ בתוך הפסח. ופנינו אז לכל גורמי האכיפה במדינת ישראל, הן לשר הפנים הממונה על חוק החמץ, והן לגורמי ההנהלה ברשות שדות התעופה, והן לגורמי הממשלה שהרשות תחת חסותם, ואף הפעלנו את כל התקשורת, ובשיחה שקיימתי עם שר הפנים דאז, התחננתי בפניו שיקנה את עולמו, ויעצור זאת מיידית, ולאחר כל המאמץ הצלחנו רק שלא יחלקו לעוברים ושבים, אולם בתוך החנות המשיכו לעשות כרצונם.

ויודע אני שהם מסמאים את העיניים של ציבור שומרי המצוות, בחנות אחת כשרה בזרוע D, אולם מה יועיל כאשר אותם בעלים נהנים מכל העולמות, ובעיקר מחללים את שמו יתברך ברבים. ומה מאד פלא בעיני תפקודם של משרדי הממשלה שמחויבים לחוק. וגם אם יש פרצה בחוק צריך להתאמץ ולפתור אותה. וכן אביע תמיהתי על "רשות שדות התעופה" שמרויחה מליונים רבים מידי חודש משכירות המקום, ובנוסף גם ממכירת המוצרים, כאשר כל רווח ממוצרים אלו בפסח ולאחריו הוא איסור הנאה ממש, ועל כך אני תמה האם רשות זו איננה מחויבת לחוקי המדינה והרי איננה רשות פרטית אלא ממשלתית.
והנורא מכל הוא החילול השם הגדול והנורא, שמתרחש בעיצומם של ימי הפסח, שאין לך קטרוג ל"ע גדול מזה. להסתובב שם ולראות את הדריסה במזיד על איסור חמץ, הלב נצבט וכואב. וכידוע ענין זה לא נעצר בפסח, אלא בכל החודשים הקרובים כל אשר יימכר שם דינו כחמץ שעבר עליו הפסח ואסור בהנאה, ואחר שזה נפח מכירות גדול מאד, מי יודע אם אין לחשוש לכל העודפים שמתקבלים בחנות זו.
ויודע אני ואף מכיר היטב את מחפשי ההיתרים אם יש גם בעלות של גוי, ועוד שאפשר מכירה על תנאי ועוד רבים ורעים של היתרים, אולם לענ"ד כל הדברים הללו בטלים ומבוטלים, ובפרט מול חילול השם והכשלת הרבים הנוראה שהם גורמים. ולאחר כמה שנים, שעיננו רואות את הזלזול של בעלי החנות, ואת אזלת היד של משרדי הממשלה האחראים, ורשות שדות התעופה, לא נותרה ברירה, אלא להביא את השינוי מהציבור עצמו, ולעניות דעתי חובה להכריז "חרם צרכנים" על ג'ימס ריצרדסון בנתב"ג, ולא מבעיא שאין לרכוש ויסקי ומוצריו שזה איסור גמור, אלא לא לרכוש כלום. ועם כל הקושי יש ב"ה בכל נסיעה גם חזרה לארץ ובמדינת המוצא יש גם דיוטי פרי, ואפשר לרכוש שם.
ובטוחני שכל היהודים שיראת השם בלבבם, ירצו לשתף פעולה כדי להכניע את הקליפה הקשה הזו, שגורמת קטרוג גדול, של מכירת חמץ בריש גלי בארץ ישראל, וכל זה לרוב ככל ישראל שהצהירו לאחרונה בסקר שנעשה שאינם אוכלים חמץ בפסח, ולא רק לחצי מליון איש שרק בשבועות האחרונים הכריזו בקול גדול שהם שומעים רק לתורת ישראל וחכמי ישראל. ואני מתפלל ומקווה, שלאחר שדבר זה יבוא לידי ביצוע, גם הרשויות שאחראים יתעוררו, ובעיקר החברה עצמה, ותדע להעריך את עם ישראל, ולא תשווק יותר מוצרי חמץ בימי הפסח.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *