חשיבות עריכת שולחן החג מבעוד יום, וטיפים לשדרוג שולחן הסדר

יש חשיבות לערוך את שולחן הסדר מבעוד יום כדי להרגיש בני חורין אשר שולחנם ערוך זמן רב קודם אכילתם. ליל הסדר למארחים ולמתארחים מאתגר אותנו בשולחן מפואר ויצירתי, טיפים לשדרוג ועריכת שולחן הסדר // חג שמח

וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַיּוֹם הַזֶּה לְדֹרֹתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם. עיצוב שולחן ליל הסדר חשוב מאוד למארחים, העבודה והתכנון, הכלים החגיגים יוצאים מהארונות ובוחרים את המפה היפה ביותר. קל לעצב ולהוסיף אלמנטים חדשים כדי ששולחן החג יראה כל פעם שונה ומיוחד.

לפי המקורות: חשוב להכין את שולחן הסדר מבעוד יום, ולמרות שהעיניין  הזה שייך לכל ערב שבת, ראוי לעשות גם בכל ערב יו"ט שכבוד החג הוא שימצא אדם ששולחנו ערוך בבואו מבית הכנסת, ומנהג יפה לכבד יו"ט כמו שבת, מכל מקום בערב פסח יש חיוב מיוחד בהכנת השולחן מבעוד יום מפני הטעמים דלהלן:

א. כדי לערוך הסדר מיד בבואו מבית הכנסת בעוד הילדים הקטנים ערים.
ב. כדי שיאכל האפיקומן קודם חצות.
ג. בליל פסח יש לנהוג כבני חורין אשר שולחנם ערוך זמן רב קודם אכילתם.

יש להכין מבעוד יום גם את היין לד' כוסות, הקערה והדברים שעליה, מצות מצוה, זרוע, ביצה, מרור, חרוסת, כרפס וחזרת, מי מלח, צרכי סעודה, אגוזים לתינוקות, נרות להדלקה ובגד לבן (קיטל).

מאחר וליל הסדר נחגג בדרך כלל בהשתתפות אנשים רבים, יש חשיבות להסדיר מראש את מקומות הישיבה ואפילו לסמנם בתגי שמות מתאימים. כך מונעים מראש מצב של "לרוץ לתפוס מקום", מי רוצה לשבת ליד מי, מי לא רוצה לשבת ליד מי וכדומה. מקובל להושיב הורים ליד ילדיהם הקטנים, ואילו את הילדים הגדולים להושיב ביחד. כך יהיה נעים יותר לא רק לילדים אלא לכל המסובים.

טיפים לעריכת שולחן חג: 

שולחן האלגנטי – חיבור בין צבעים בהירים לצבעים כהים, גם בפרטים הקטנים. מפה לבנה ועליה סט עלים בשילוב סכו"ם שחור וכוסות תואמות למראה דרמטי, שמוסיף עניין בעיצוב השולחן.

מומלץ לשים דגש על פרט מרכזי עדין, לדוגמה זרי פרחים לבנים קטנים, או שילוב עציצים ירוקים קטנים בכלי שטוח שישברו את הדרמה בשחור ולבן. אם בכל זאת חסרים לכם סממני חג, בחרו במוטיב ירוק המתכתב עם המסורת, פוזרו בין הסכו"ם או בין כלי ההגשה, ויוסיפו פן חגיגי לשולחן.

הבחירה במראה השולחן הלבן היא הבחירה קלאסית. מומלץ לבחור בסט לבן שישמש אתכם לעוד ארוחות רבות בסגנונות ובשילובים שונים. מומלץ על מפה לבנה עם עיטורים. וכך ניתן "לשבור" את הלבן עם כלים מעוטרים בכסף או זהב.

עריכת שולחן ליל הסדר // צילום: דניאל לילה

חשוב לזכור כי כאשר מעצבים שולחן חג ארוך במיוחד, יש לחלק כל מנת הגשה לכמה כלים נפרדים כדי שיהיה קל יותר לסועדים לאורך השולחן. גם כאן ניתן לגוון בכלים.

סט לבן עם עיטורי זהב לצד סכו"ם זהב וכוסות בצבע ענבר. בחרו במפה תואמת מאותו הסט וקעריות גבוהות על רגליים בכלי ההגשה. בסידור שולחן החג הזה, יתאימו כלים מרכזיים כגון פמוטים דקים מקריסטל או אגרטל מרשים וגבוה ופרחים בצבעי הפסטל או לבנים.

טיפים לשדרוג השולחן:

1. לקבלת שולחן עשיר במיוחד שלבו מפות, ראנרים ופלייסמטים במרקמים וגוונים שונים.

2. בעריכת השולחן כדי לשחק בין אביזרים פונקציונאליים לבין אלמנטים קישוטיים שתמיד אפשר להוריד בזמן הארוחה. כמו: ברכות ממוסגרות, מסגרות לתמונות ועוד קישוטים שיוצרים רושם ראשוני, ניתן לחלק בסוף הערב לאורחים.

3. אל תחששו לשלב בסידור השולחן אלמנטים קישוטים מעוררי שיחה ועניין בין האורחים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *