'יהדות אירופה לאן!?': רבני אירופה מתכנסים לדיון חירום בז'נבה

בכינוס הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' משתתפים רבני המדינות וערים, אבות ביה"ד ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי * מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א ומרן הגר"ג אדלשטיין שליט"א באיגרת מיוחדת לרבנים לחיזוק הקהילות ונושא הגיורים והדרכים למאבק באנטישמיות * נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט: 'נמשיך במאבק ב'גיורי הקפיצה' כהחלטתנו המשותפת עם הרה"ר לישראל בהכוונת מרנן ורבנן גדו"י שליט"א; גיורים אך ורק בבתי דין חשובים וקבועים' * יו"ר הועדה המתמדת הגר"מ געללי; שדרוג משמעותי בקבלת הקריטריונים האחידים ושת"פ בנושאי הגיורים בכל בתיה"ד באירופה ובישראל' * המנהל הרבני הגר"מ לבל: 'חתמנו הסכמים עם בתי הדין בספרד גרמניה ושווייץ ובעז"ה נכסה את אירופה כולה' – הצלם אלי אטקין תיעד

בהיכל בית הכנסת הגדול 'בית ישראל' שבז'נבה שוויץ נפתח היום/אתמול (יום ב') כינוס הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידיי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה הוזמנו להתכנס בז'נבה כדי לחזק את הקהילה היהודית רבניה ומוסדותיה. הרבנים יעסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה על רקע החקיקה המלווה באנטישמיות גלויה נגד שחיטה כשרה וברית מילה. במהלך הכינוס ייפגשו הרבנים עם מנהיגות הקהילה, אישי ממשל משוויץ ומדינות נוספות והנהגת אירופה, יבקרו במוסדות הקהילה, ישמעו חברי פרלמנט, מומחים וראשי ארגונים יהודיים על הבעיות והדרכים למאבק ולפתרונות אפשריים.

נשיא הועידה ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי 'עם כל ההתפתחויות השליליות יש לנו אמונה בעידן החדש של המנהיגות ובאיכות הידידות ביניהם ובין 'ועידת רבני אירופה'. אנו שומעים כל העת על חשיבות היהודים ומעמדם באירופה. אנו שמחים על בחירתה של ההנהגה החדשה, מודים להם על תמיכתם העקבית ביהודים ובישראל, ומתפללים שהם האנשים המתכוונים באמת להמיר דיבורים למעשים'.

בכינוס משתתפים רבני מדינות וערים בראשות גאב"ד אירופה הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי שליט"א. יו"ר הועדה המתמדת ראב"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללי. אבות בתי הדין ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, רוסיה, פולין, לוקסנבורג, שווייץ, איטליה, אוסטריה. ראשי ארגונים יהודיים באירופה ובארה"ב. הכינוס מתקיים בחסות ועד הקהילה היהודית בז'נבה ורבה הרב יצחק דיין ומועצת הפטרונים של הועידה בראשות מר בוריס מינץ.

גדולי ישראל שליט"א המלווים את הועידה בעצה ותושיה שיגרו אגרת מיוחדת לרבנים. באגרת שהובאה בפתיחת הכינוס ע"י נציגם בועדה המתמדת הרב ישראל פרידמן, קוראים מרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי שליט"א ומרן הגר"ג אדלשטיין שליט"א למתכנסים בז'נבה: 'והנה בעת הזאת כאשר נתרבו מקרי אנטישמיות בהרבה מקומות, על היהודים להצפין עצמם ולא להתבלט בדבריהם ובמעשיהם, וכמאמרם הוי קבל וקיים. במכתבם הדגישו מרנן ורבנן שליט"א כי 'על אודות הגיורים יש לעורר ולהזכיר את הידוע לגייר רק על ידי בית דין קבוע וחשוב, ולקבל רק גירי אמת שהתגיירו בבתי דינים כאלו כפי שכבר הורו בעבר'.

יו"ר הועדה המתמדת אב"ד ביה"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללי אמר במושב הפתיחה כי; 'לצד הכאב בנושאים רבים שנשמע במהלך הכינוס אנו יכולים לדווח בנושא הגיורים בסיפוק רב על שדרוג משמעותי בקבלת הקריטריונים האחידים ושיתוף פעולה בנושאי הגיורים בכל בתי הדין באירופה ובישראל'. הגר"מ געללי דיווח למשתתפים על התקדמות משמעותית בנושא תקנות וסדרי העבודה בבתי הדין באירופה לפי המתווה עליו הוחלט בועידת אנטוופן שהתקיימה לפני כחצי שנה. במהלך המושב דנו הרבנים במצב הפוליטי המשתנה באירופה והאנטישמיות הגואה. החשש מהשלכות חיזוק הימין הקיצוני בגרמניה צרפת ובאוסטריה והחקיקה נגד השחיטה בבלגיה במיוחד ויוזמות חקיקה נגד השחיטה וברית המילה במדינות נוספות.

הגר"פ גולדשמידט סקר בהרחבה את פעילות הועידה בהצלחה מול מוסדות האיחוד האירופי, מועצת אירופה ובמדינות השונות כדי להדוף יוזמות חקיקה שונות בנושאי השחיטה הכשרה, ברית המילה. הוא דיווח על תוצאות פגישתו עם נשיא הפרלמנט האירופי הנבחר דויד מריה סאסולי ועל השיח עם גורמים נוספים באירופה כדי להיאבק בחקיקה האנטי דתית.

הגר"פ גולדשמידט אמר כי 'נמשיך במאבק בגיורי הקפיצה כהחלטתנו המשותפת עם הרה"ר לישראל בהכוונת מרנן ורבנן גדו"י שליט"א. המדיניות ברורה ולפיה יתקיימו גיורים אך ורק בבתי דין חשובים וקבועים. יישום ההחלטות שנתקבלו יביאו לתיקון בנושאים הנוגעים לציפור נפשם של הקהילות באירופה'. הוא שיבח את העוסקים במלאכה; המנהל הרבני של הועידה וחבר בד"צ מוסקבה הגר"מ לבל והרב ישראל פרידמן על עבודתם במסירות יומם וליל במשך חודשים ארוכים לגיבוש ההסכמות ויישומם.

הגר"מ לבל סקר בהרחבה את הקשר החם של הועידה עם גדולי ישראל שליט"א, כאשר הנהלת הועידה נוטלת עצה מן הזקנים, ובהכוונתם הטילה הועידה בשנים האחרונות את כובד משקלה למסד את נושא בתי הדין באירופה, כדי שיפעלו בה אך ורק בתי דין חשובים וקבועים. הגר"מ לבל שפועל, כאמור, רבות בעניין, ציין בדבריו את שיתוף הפעולה ההדוק עם הרבנות הראשית לישראל שעצרה את כל התופעה של גיורי הקפיצה, ואינה מכירה יותר בגיורים אלו. הוא אף סקר בהרחבה את יוזמת הועדה בהסכמים עם בתי הדין באירופה ובהם; בית הדין המרכזי בגרמניה שכבר פועל שם בית דין חשוב וקבוע, ובקהילה הכללית בשוויץ, ולאחרונה אף נחתם הסכם עם ארגון הקהילות של ספרד רבתי, להפעלת בית דין בשיתוף פעולה הדוק עם בית הדין דאירופה בראשות הגר"ח ארנטרוי שליט"א.

ערב פתיחת הועדה המתמדת נועדו הגר"פ גולדשמידט והגר"מ לבל עם הרה"ר לישראל; הראשל"צ הגר"י יוסף ונשיא ביה"ד הגדול הגר"ד לאו לתיאום עמדות חיזוק והידוק הקשר הרצוף עם רבני ודייני הועידה.

הרב גדליה אולשטיין, הממונה על תחום המקוואות בועידה סקר בהרחבה בפני הרבנים את פעילות פרויקט המקוואות 'איילת השחר' ע"ש מרן רשכבה"ג הגראי"ל שטיינמן זצ"ל והציג בפני הרבנים פעילות מיוחדת לשימור שקיים הפרויקט בפולין. הרבנים קיבלו דיווח על ההיערכות לסיום הש"ס העולמי ועל השתתפות רבני הועידה בטקסי הסיום בארה"ב ובאירופה מפי הרב שלמה נח מנדל מנהל קרן רייכמן ונציג הועידה בקנדה והרב אליהו שמחה במברגר נציג 'אגודת ישראל' מארה"ב.

לאחר שקיימו שולחן עגול להידברות עם חברי הקהילה על עתידה של אירופה אירחה אמש הקהילה את הרבנים בקבלת פנים מרשימה בהשתתפות נשיא וחברי ועד הקהילה. בראשות האירוע עמד המארח רבה של ז'נבה וסגן יו"ר הועדה המתמדת הרב יצחק דיין. את הנאום המרכזי נשא גאב"ד אירופה הגאון הגדול רבי חנוך הכהן ארנטרוי. באירוע השתתפו; רבני וראשי הקהילות. נציגי ממשלה ועירייה. שגרירים ונציגי משרד החוץ ושגרירים ממדינות האיחוד האירופי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *