יהודי פולין זועמים על לפיד: "הוא גורם לאנטישמיות, לא מבינים על מה המהומה"

"ישנם אנטישמיים בפולין, וכעת – תחת הכיסוי של אנטי ישראליות, אפשר להביע אותה בפומבי. אנשים מציגים את עצמם כאנטי ישראלים – מאשימים את הממשלה הישראלית בפועל, אבל המניעים הם אנטישמיים"

בזמן שבנט ולפיד כל אחד בתורו מנסה להראות כמה שיותר דיבורים ומתקפה וגינויים נגד פולין בעקבות חוק השואה שעבר אתמול במדינה, דווקא יהודי פולין לא מבינים על מה כל הרעש.

אדוארד אודונר, יליד פולין בשנת 1947 החבר בארגון האיגוד החברתי והתרבותי של יהודי פולין, המשבר בעיקר מעורר סימני שאלה בנוגע למדיניות הישראלית. "אני לא מבין מה המהומה שישראל עושה", אמר בריאיון ל-N12, טען כי הסערה "רק מרימה את ראשם של האנטישמים ונותנת להם לגיטימציה", ותמה מי מרוויח מהאירוע – שלדעתו, לא נחשב לדרמטי עד כדי כך.

"הקהילה היהודית לא מושפעת מהחוק, קיבלנו כבר את הרכוש שאנו רוצים בעזרת בתי משפט אזרחיים, רוב האנשים שהיה להם רכוש לפני המלחמה – השיגו אותו, חשוב להבין, מבהיר אודונר שלא מדובר רק בחוק נגד היהודים אלא בחוק שחל על כולם. אני לא מבין את הרעש, הם יודעים שאם החוק ייכנס לתוקף בפולין זה יעשה רעש מחוץ למדינה אבל בתוכה – כלום. עבורי זה בגדר מסתורין – מדוע יש כל כך הרבה רעש, מי מרוויח מזה? מה גרם לקדם את החוק? ולמה יש כזו זעקה מחוץ לפולין?".

לדבריו הוא ממש לא מבין מה שר החוץ רוצה: "החוק לא משנה הרבה כשמדובר על רכוש, אפשר להחזיר את הרכוש האבוד דרך בתי משפט אזרחיים, אני מבין מדוע זה בעייתי בפולין – אין כאן ביסוס חוקי בחוק הפולני למהלך כזה. הארגונים שלוחמים, שלוחצים לקדם השבת רכוש לא שלהם, כאן זה תפקיד של הממשל.

"יש כאן כנראה – בשני הצדדים – מניעים פוליטיים. הממשל הפולני הוא אחד הידידותיים לישראל עד היום. ביחס למדינות אחרות ולאיחוד האירופי – הוא מהידידותיים, מדוע יש כזו זעקה בנושא – אני לא מבין למה". אודונר גם מסדר את הנתונים המספריים ומציג כי מספר היהודים בפולין היום הוא זניח – חיים בה פחות מעשרת אלפים תושבים, בעוד שלפני מלחמת העולם השנייה חיו בה מיליונים.

אודונר מודאג מכך שהשיח הער סביב העניין רק יגביר את גילויי האנטישמיות ואת האנטי-ישראליות: "ישנם אנטישמיים בפולין, וכעת – תחת הכיסוי של אנטי ישראליות, אפשר להביע אותה בפומבי. אנשים מציגים את עצמם כאנטי ישראלים – מאשימים את הממשלה הישראלית בפועל, אבל המניעים הם אנטישמיים. המתח הזה מעורר את הרגשות האלה, את הלגיטימיות להפגין נגד ישראל ולהעלות טענות אנטישמיות. כך, האנטישמים מרימים את ראשם, אומרים שישראל רוצה את הרכוש ושהיהודים רוצים לשלוט בפולין".

אתמול חתם נשיא פולין אנדז'יי דודה על החוק שמגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה שרכושם נגזל במלחמת העולם השנייה, אחרי שהחוק אושר בשני בתי הפרלמנט.

בכך נכנס החוק לתוקפו באופן רשמי. זאת למרות ההתבטאויות החריפות של ישראל נגדו, ומסרים גם מצד ארצות הברית בקריאה לדודה להימנע מאישור החקיקה.

החוק אוסר ערעורים על החלטות מינהליות שהתקבלו לפני יותר מ-30 שנה, ובכך הוא מונע החזרת את נכסים שנגזלו על-ידי הנאצים ובהמשך הולאמו על-ידי המשטר הקומוניסטי בפולין.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *