יורש העצר הסעודי והנפקת ה- 2 טריליון דולר – ד"ר דרור מנור

לאחרונה החליט בית המלוכה הסעודי להנפיק לראשונה בשווי שני טריליון דולר את חברת הנפט הממשלתית ערמקו, חברת הנפט הגדולה בעולם ומקור ההכנסה העיקרי של סעודיה. אין ספק כי זו תהיה ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה. ערמקו הנחשבת לחברה הרווחית בעולם צפויה להירשם למסחר בבורסה הסעודית כבר במהלך חודש נובמבר

לאחרונה החליט בית המלוכה הסעודי להנפיק לראשונה בשווי שני טריליון דולר את חברת הנפט הממשלתית ערמקו, חברת הנפט הגדולה בעולם ומקור ההכנסה העיקרי של סעודיה. אין ספק כי זו תהיה ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה. ערמקו הנחשבת לחברה הרווחית בעולם צפויה להירשם למסחר בבורסה הסעודית כבר במהלך חודש נובמבר.

חשוב להדגיש כי מדובר בחברה החשובה ביותר בממלכה: ערמקו היא חברת הנפט הממלכתית של סעודיה. החברה יושבת בד'הראן שבמחוז א-שרקייה ועוסקת בחיפוש ובהפקה של נפט וגז טבעי, בזיקוק, בפטרוכימיה, בשיווק ובהובלה יבשתית וימית. היא נחשבת לחברה הגדולה בעולם מבחינת העתודות והתפוקה שלה. בבעלותה של החברה מצוי שדה הנפט הגדול בעולם ושדה הנפט הימי הגדול בעולם.

כבר לפני כשנתיים החליט יורש העצר, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, כי חלק גדול ממניותיה של חברת ערמקו יירכשו תחילה על ידי אנשי עסקים סעודים עשירים, וקבע כי רק בשלב מאוחר יותר תיפתח הנפקת מניותיה לרוכשים בחו"ל. לפני כשנה וחצי, במהלך ביקור בארה"ב, ערך בן-סלמאן מספר פגישות עם מנהלי חברות אמריקניות גדולות כדי לברר אצלן לגבי השקעה בערמקו. בצעד זה רצה יורש העצר שיירש בבוא היום את אביו הקשיש והחולה, המלך סלמאן, לחזק את כוחו מול נסיכים ושרים סעודים שאינם לרוחו.

הנפקתה של חברת ערמקו הסעודית מהווה חלק מרכזי בתכנית "חזון 2030" של הנסיך בן- סלמאן שנועד לשנות את פני הכלכלה הסעודית. הכוונה היא להרחיב את המשק הסעודי ולפתוח אותו בפני משקיעים זרים מארה"ב, מדינות אירופה, ועוד. למעשה, בן-סלמאן תכנן לבצע את הצעד העכשווי של הנפקת המניות עוד בשנת 2016, אך ההנפקה נדחתה כפעמיים על ידי משקיעים מחו"ל שחששו מהערכת השווי של ערמקו בשני טריליון דולר.

גורמים שונים, ובהם אמצעי התקשורת בממלכה, מעריכים כי הנפקת ערמקו תתבצע כבר בזמן הקרוב בבורסה של ריאד, וכעת סעודיה נערכת לקראת הגעתם של משקיעים זרים רבים שלא יחששו כמו בעבר ויירתמו לעניין. לקראת ההנפקה שכרו שלטונות סעודיה מספר חברות אמריקניות כדי לשווק את ההנפקה ולקיים התייעצויות עם מנהלי חברות גדולות בארה"ב. אין ספק כי מדובר בצעד כלכלי חשוב נוסף של הנסיך בן-סלמאן שמראה לעולם כולו, ובפרט למתנגדיו בממלכה, עד כמה הוא רציני בכל הקשור ליישום "חזון 2030".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *