ילדים בתוך מקררים: כך עיראק סובלת מהחום הכבד ( טורו של ד"ר דרור מנור)

עיראק שסובלת כרגע מחום אדיר של 52 מעלות שגורם לתקלות רבות באספקת החשמל ברחבי המדינה. התושבים סובלים מאוד ויש מהם שיצאו להפגנות. המדינה גם מתמודדת עם מגפת הקורונה המשתוללת. המצב מכביד על בתי החולים והמרפאות. התושבים כועסים מאוד ומחפשים פתרונות. הממשלה פיטרה את שר החשמל כמו שקורה כל שנה

לא מספיק שעיראק סובלת מהשתוללות מגפת הקורונה, אשר פוגעת קשות בכל תחומי החיים במדינה, היא נאלצת כעת להתמודד עם שיא החום ועם תקלות רבות באספקת החשמל. העיראקים נאלצים לסבול מדי קיץ מהפסקות חשמל גדולות, אך השנה נראה שהמצב חמור בהרבה לעומת שנים קודמות. איראן קיצצה רבות באספקת החשמל לשכנתה האומללה, כאשר הטמפרטורות עלו ל- 52 מעלות. מפגינים רבים יצאו לרחובות ומחו על המצב הרעוע של התשתיות ברחבי המדינה, מה שהוביל את הממשלה לפטר מיד את שר החשמל העיראקי.

מיום שלישי שעבר נותרו ארבעה מחוזות בדרומה של עיראק ללא חשמל, כולל בצרה, שבה נמצא הנמל הראשי של המדינה. תושבים רבים נותרו חסרי אונים לחלוטין ולא ידעו כיצד יצליחו להימלט מהחום הכבד והמעיק. היו כאלה שנאלצו לקחת שקיות קרח על מנת לקרר את עצמם ואת ילדיהם. עיראקים שהגיעו ממשפחות עשירות הצליחו לחבר את המזגנים, המאווררים והמקררים שלהם לגנרטורים משוכללים שעלו כסף רב.

במהלך הימים האחרונים נערכו ברחבי עיראק הפגנות רבות בעקבות השיבושים הקשים באספקת החשמל. מדובר בתופעה שחוזרת על עצמה מדי קיץ, כאשר הטמפרטורות גבוהות מהרגיל. ההפגנות כללו גם עימותים בין מפגינים לכוחות המשטרה במספר מחוזות בדרום עיראק, שבהם נפצעו 12 איש, מהם שבעה שוטרים. מספר הפגנות התקיימו בעיר הבירה בגדד, שבה דווח שכעבור שלושה ימים חזרה אספקת החשמל באופן חלקי.

אחת הסיבות המרכזיות למשבר החשמל היא איראן. עיראק נאלצת לקנות גז וחשמל משכנתה על מנת להצליח לספק חשמל לחלק ממשק החשמל המקומי, אשר סובל שנים רבות מתחזוקה לקויה ביותר, מה שמוביל לשיבושים רבים באספקת החשמל. אולם איראן החליטה ביום שלישי שעבר לקצץ מיד את אספקת החשמל לעיראק, כיוון שלטענתה משרד החשמל העיראקי חייב לה סכום עתק של יותר מששה מיליארד דולר.

ממשלת עיראק טענה כי היא לא יכולה לשלם לאיראן את החוב הענק הזה גם בשל הסנקציות האמריקאיות הנוקשות על העברת הכספים לאיראן, וגם בשל המשבר הכלכלי החמור במדינה כתוצאה מהירידה החדה במחירי הנפט וכתוצאה ממגפת הקורונה. בכירים בממשלה טוענים כי תושבים רבים כלל לא טורחים לשלם את חשבונות החשמל שלהם. רבים מהם גונבים ללא בושה חשמל מהרשויות, ופשוט מתחברים לרשת החשמל המקומית בצורה פיראטית.

לפני כחודש אמר גורם בכיר במדינה כי עיראק רוצה לבנות שמונה תחנות כוח גרעיניות עד שנת 2030. סביר להניח כי מדובר בתכנית גרנדיוזית, שכמעט בלתי אפשרי שתצא לפועל. אולם מומחים ומהנדסים מעיראק וממדינות נוספות ברחבי העולם ממליצים לממשלה להשקיע את המשאבים בתחזוקת התשתיות המיושנות והרעועות למדי שלה. בעקבות התחזוקה הכושלת של מערכות חשמל ישנות מאבדת עיראק בין שלושים לחמישים אחוז מהספק החשמל.

אין ספק כי ממשלת עיראק צריכה להשקיע את מיטב כספה ומרצה כדי לשפר את תשתית החשמל במדינה שנחשבת לכה רעועה ומיושנת. על הגורמים הבכירים במדינה לקחת את העניינים לידיים ולהיעזר במהירות עם הטובים שבמהנדסים ובמומחים על מנת לשקם במהרה את מערכות החשמל הישנות הקיימות במדינה. ברור שמדובר במצב בלתי נסבל אשר פוגע קשות ברווחתם של התושבים, שגם כך רבים מהם סובלים מעוני מחפיר. כמובן שתושבים עשירם ומבוססים תמיד יוכלו להיעזר בטכנולוגיות חדישות ומשוכללות, כמו גנרטורים פרטיים. כמובן שעיראק זקוקה לרשת חשמל חזקה ויציבה, מבלי להיות זקוקה לחסדן של מדינות אחרות (דוגמת איראן), ובמיוחד כעת כאשר הממשלה נאבקת במגפת הקורונה הקטלנית שמכבידה מאוד על בתי-החולים והמרפאות ברחבי המדינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *