ירושלים כמרקחה :האם תאושר תכנית לשמירה והגנה על מצפה נפתוח ויער רמות, או בנייה מאסיבית?

תכנית "יער קהילתי רמות", מדברת על שימור השטח במצבו הטבעי, בהיקף של 420 דונם, באופן שיוכל להוות שמורה לצבאים ומיני בר נוספים של חי וצומח, המצויים בשטח וכן הגדרת גבולות היער הקהילתי והממשק בינו לבין שכונת רמות הסמוכה. התכנית הזו זוכה, כמובן, לתמיכת החברה להגנת הטבע. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי: "מצפה נפתוח הינה ריאה ירוקה, בסמוך לשכונת רמות, אשר מהווה בית גידול לעשרות מינים של בעלי חיים וציפורים, כגון צבי ארץ ישראלי ומקום בילוי בחיק הטבע לתושבי האזור. בעשור האחרון מצפה נפתוח נמצאת תחת איומי בנייה ופיתוח מאסיביים, אשר יפגעו באופן אנוש במרקם הטבעי של האזור ויהרסו אתר טבע עירוני, אשר משרת את תושבי האזור בפרט וירושלים בכלל".

שתי התכניות האחרות, להן מתנגדת החברה להגנת הטבע, קובעות בנייה מאסיבית במצפה נפתוח וביער רמות. על פי תכנית אחת, תוקם שכונת מגורים חדשה במצפה נפתוח, בת 2000 יחידות דיור, על שטח של למעלה מ – 400 דונם. לצורך כך, ישונה ייעוד השטח משטח פתוח, לשטח למגורים, מסחר, מבנים ומוסדות ציבור. על פי התכנית השנייה, תוקם שכונת מגורים בת כ – 2000 יחידות דיור, על שטח של כ – 700 דונם.

בפנייה של החברה להגנת הטבע לראש העירייה, משה ליאון, נכתב: "חשיבותו של מצפה נפתוח כאתר טבע עירוני, התגלה בעקבות סקר טבע מקיף שערכה החברה להגנת הטבע. הסקר העלה כי במקום ישנם עשרות מינים של צמחים טעוני שימור, שרבים מהם נדירים ביותר, ומתקיימת בו אוכלוסייה גדולה של בעלי חיים, עם דגש על יונקים גדולים – עדרי צבאים, צבועים, שועלים ועוד – לצד אתרי קינון של ציפורים מקומיות ואתרי לינה ללהקות של עופות דורסים בעונת הנדידה. מצפה נפתוח הוא אחד מאתר הטבע המתויירים ביותר בירושלים, זאת בשל קרבתו לשכונות המגורים. מדובר בריאה ירוקה, המשמשת להנאתם של עשרות אלפי תושבי השכונה, מכל גווני האוכלוסייה הירושלמית, הבאים לשוטט ביערות וליהנות מהטבע".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *