ישראל תחלק חיסונים נגד הקורונה לעולם – ד"ר דרור מנור

ההחלטה בנושא עוררה עניין בקרב אמצעי התקשורת ברחבי העולם, ואף כללה ביקורת

לאחרונה נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו והמטה לביטחון לאומי (מל"ל) החליטו להעביר חיסונים של חברת מודרנה לרשימה ארוכה של מדינות ברחבי העולם. זאת מבלי להתייעץ עם משרד הביטחון, משרד החוץ, משרד הבריאות, משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה. שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי זעמו על ההחלטה הזו וטענו כי מדובר בתהליך קבלת החלטות מעוות. בעקבות זאת, לשכת ראש הממשלה הקפיאה את מסירת החיסונים למדינות הזרות עד שהנושא ייבחן מבחינה משפטית. למרות המתיחות הפוליטית שנוצרה, מדובר בצעד אשר בונה שם טוב למדינת ישראל בקרב מדינות העולם.

בין המדינות הזרות אליהן החליט ראש הממשלה נתניהו להעביר את החיסונים של חברת מודרנה נמנות מדינות רבות באירופה, אמריקה, אסיה ואפריקה, ביניהן מרוקו, מאוריטניה, צ'אד, גינאה המשוונית, קונגו, ניז'ר, אוגנדה, אתיופיה, קניה, הונדורס, גוואטמלה, סן מרינו, צ'כיה, קפריסין, איטליה, הונגריה והאיים המלדיביים. חשוב לציין כי לשתי מדינות מהרשימה המפוארת הזו, ניז'ר ומאוריטניה, אין יחסים דיפלומטיים עם מדינת ישראל. ייתכן כי העברת החיסונים למדינות אלה תוביל לעסקה חשובה שתביא לחידוש היחסים עם ישראל.

לאחרונה התברר כי הדגש העיקרי בחלוקת החיסונים של חברת מודרנה הושם על העברת מנות חיסון למדינות אשר העבירו, או מתכוונות להעביר בקרוב, את השגרירויות שלהן לירושלים או לפתוח בה משרדים שישמשו את השגרירים והפקידים של מדינות אלה. אין זה מקרי שדווקא לאותן מדינות יועברו החיסונים, ולא למדינות שאינן מתכוונות להעביר את השגרירויות שלהן לירושלים.

ההחלטה בנושא עוררה עניין בקרב אמצעי התקשורת ברחבי העולם, ואף כללה ביקורת. כך למשל, העיתון ניו יורק טיימס מתח ביקורת חריפה על כך שמדינת ישראל מחלקת מנות חיסון למדינות זרות ברחבי העולם בעוד הפלסטינים, אשר סובלים מאחוז תחלואה גבוה, מתחננים להגנה מפני נגיף הקורונה ולא זוכים לסיוע שהם כה זקוקים לו.

גורמים מדיניים טענו כי בכלל לא בטוח שמותר לנתניהו למסור את החיסונים של חברת מודרנה למדינות זרות. זאת כיוון שמדובר בחיסונים שאזרחי ישראל שילמו עליהם. אלה נכסים של מדינת ישראל, ולפי החוק ראש הממשלה חייב לקבל את הסכמתם של המשרדים הרלוונטיים, כמו משרדי הביטחון, החוץ והבריאות. שר הביטחון גנץ תקף את נתניהו וטען כי רק צורך ביטחוני, מדיני או רפואי דחוף יכול להצדיק את העברת החיסונים.

אולם נראה כי ראש הממשלה אינו מתרגש מהביקורת מבית ומחוץ. נתניהו הדגיש כי למדינת ישראל יש די והותר חיסונים לכל האזרחים, ומאות אלפי חיסונים של חברת מודרנה שחלק הגיעו וחלק יגיעו ארצה במהלך הימים הקרובים, כך שישראל מכוסה. ראש הממשלה ציין מפורשות כי מדובר במספרים סמליים של מנות חיסון שנותנות אותם למדינות ברחבי העולם. למרות זאת, לשכת ראש הממשלה הקפיאה את מסירת החיסונים למדינות הזרות עד שהנושא ייבחן מבחינה משפטית.

ברור שרוב המדינות הזרות שאליהן יוזרמו מנות החיסון של חברת מודרנה זקוקות להן נואשות, כיוון שקיים אצלן מחסור חמור בחיסונים. חלקן הן מדינות עולם שלישי הסובלות ממערכות בריאות פרימיטיביות ובעייתיות. אין ספק כי הזרמת המנות מהווה צעד אשר בונה שם טוב למדינת ישראל בקרב מדינות העולם. ייתכן כי מנהיגי מדינות מסוימות שיקבלו את הסיוע, כמו ניז'ר ומאוריטניה, יחליטו לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. לאור המתיחות הפוליטית שנוצרה על לשכת ראש הממשלה והמל"ל להסדיר את המחלוקת הקיימת עם המשרדים השונים על מנת שהצעד הזה אכן ייצא אל הפועל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *