כהנא מכה שנית: רעידת אדמה במנגנוני שירותי הדת

לראשונה: שינויים במערך בחירת ממונים במועצות הדתיות

השר לשירותי דת מתן כהנא הספיק למנות 15 הרכבים חדשים בתוך שלושה חודשים ועתיד להחליף כ-90 ממונים במועצות הדתיות.

יותר נשים, עדיפות לצעירים, והגבלת כהונה כך יראו המועצות הדתיות בישראל.

יותר נשים, עדיפות לצעירים, והגבלת כהונה כך יראו המועצות הדתיות בישראל. השר לשירותי דת מתן כהנא שיגר בשבוע שעבר מכתב לממונים הזמניים במועצות הדתיות שתוקף כהונתם פג היום (ב) והוארך עד ל 28.2.2022 במכתבו כותב השר כהנא: "כהונת הממונים הוארכה בפעם האחרונה עד ליום 31.10.2021 בין היתר, על מנת לשמור על רצף ניהולי במועצות הדתיות במהלך תקופת ממשלות המעבר וכן לאפשר פרק זמן לחידוש הרכבי המועצות הדתיות ".

במכתב שהוציא השר לראשי ערים ומועצות לפני כשלושה חודשים הבהיר שיתמוך רק במועצות בהן תהיה נוכחות נשית משמעותית וכן בהקמת מועצות נבחרות. את אותם דברים אמר השר בכנס ראשי מועצות דתיות עת כניסתו לתפקיד. במשרד לשירותי דת מדגישים כי התוכנית של השר כהנא הוכנה עם כניסתו לתפקיד אולם השר המתין עם פרסום התוכנית עד לאחר החגים משום שהשר כהנא לא רצה לפגוע בפרנסתם של ראשי המועצות הדתיות בתקופת החגים.

במשרד לשירותי דת מציינים כי הרכבת המועצות הדתיות היא 'מלאכת מחשבת' המצריכה שיתוף פעולה של הרשות המקומית המשרד לשירותי דת והרבנות המקומית. עם כניסתו של השר לשירותי דת החלו לפעול במרץ רב לכינון הרכבים המשקפים את המרקם החברתי שבאותה רשות מקומית ומביאה לידי ביטוי את הרצון הדמוקרטי של התושבים. בהעדר הרכב ממנה השר לשירותי דת ממונה למועצה הדתית. השר כהנא הביע את עמדתו בנושא ואמר: "בכניסתי לתפקיד התברר לי שמתוך 130 מעוצות דתיות במהלך הקדנציה הקודמת כוננו רק 16 הרכבים. בכוונתי לכונן הרכבים" אמר השר כהנא בכנס של ראשי המועצות הדתיות שנערך עם כניסתו של השר לתפקיד.
עד כה כוננו 15 הרכבים חדשים ובהם מונתה אישה לתפקיד יו"ר מועצה דתית מדובר בחידוש משמעותי במערך שירותי הדת. השר כהנא הורה להאריך את כהונתם של הממונים עד לתאריך 28.2.2022 במהלך פרק הזמן הזה יפעל השר כהנא לכינון הרכבים נוספים. אולם במקומות בהם לא כוננו הרכבים יערכו שינויים במינוי הממונים.
בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא מינוי נשים לתפקידי יו"ר מועצה דתית וחייבת את השר לשירותי דת לפעול למינוי נשים בישר מנכ"ל המשרד לשירותי דת מר שמעון (מוני) מעתוק לבג"ץ על השינוי בהליך המינוי לממונים במועצות הדתיות. מעתה יוכל הממונה לכהן רק כשתי קדנציות בלבד. ורף הדרישות לתפקיד יהיה תואם לאופי התפקיד והקיף התקציב. חידוש נוסף בחירת ממונים תהיה רק מתוך מאגר ממונים שיפורסם בהמשך באתר המשרד לשירותי דת הרשימה שתאושר תכלול נשים. השר לשירותי דת מתן כהנא אמר כי אין בכוונתו להסתפק במינוי אחד של אישה לתפקיד יו"ר המועצה הדתית ובכוונתו למנות עוד נשים לתפקיד.

מכתבו של מנכ"ל המשרד לשירותי דת מר שמעון מוני מעתוק משקף את מדיניות השר בנושא מינויים במועצות הדתיות שמתכתב עם האג'נדה הכללית של השר לשילוב נשים במנגנוני שירותי הדת והקמת מועצות נבחרות. השר כהנא הבהיר בעבר שהאינטרס הציבורי הוא בחירת יו"ר למועצה הדתית בכל 5 שנים, או למצער, לוודא שממונים לא נמצאים באותו מקום הרבה מידי זמן.

במשרד לשירותי דת מציינים בסיפוק שבהרכבים ברשויות המקומיות החרדיות ברכסים וקרית יערים (טלזסטון) נבחרו נשים להרכב המועצה הדתית ובחירתם להרכב זכתה להסמכתם וברכתם של רבני העיר החרדים.

בלשכת השר לשירותי דת מציינים שהשינויים הצפויים במועצות הדתיות ישפיעו על החלפת כ-90 ממונים שלא נבחרו, חלקם משמשים בתפקידם כבר שנים רבות וחשים מיצוי בתפקיד. חלקם מכהנים בתפקידם מבלי שנקצבה כהונתם. תהליך הבחירה המחודש יהיה מקצועי. העלאת הרף של תנאי הסף – תואר ראשון חובה. כל הממונים הנוכחיים יוכלו להיכנס למאגר המועמדים.
במכתב שהוציא השר לראשי ערים ומועצות לפני כשלושה חודשים הבהיר שיתמוך רק במועצות בהן תהיה נוכחות נשית משמעותית וכן בהקמת מועצות נבחרות. את אותם דברים אמר השר בכנס ראשי מועצות דתיות לפני כחודשיים.

תוכנית כהנא לחידוש המועצות הדתיות :
* תוכנית רוחבית של השר להחלפת 90 ממונים שלא נבחרו, חלקם משמשים בתפקידם כבר שנים רבות.
* קצבת כהונה
*תהליך הבחירה המחודש יהיה מקצועי. העלאת הרף של תנאי הסף – תואר ראשון חובה.
* כל הממונים הנוכחיים יוכלו להיכנס למאגר המועמדים.
* שילוב נשים במנגנוני שירותי הדת והקמת מועצות נבחרות. כשבראשם יעמדו נשים

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *