כך הושתק מקרה הטביעה של הנער החרדי בנחל פרת

שמעון הלר בן ה-15 טבע למוות במדבר יהודה, ראש הישיבה נמלט מהמקום. וראשי הקהילה עשו ויברח

מנהלי ישיבת "חוכמה ודעת" יצאו בפסח האחרון לטיול למדבר יהודה, שיועד לתלמידים מצטיינים בלבד. שמעון הלר בן ה-15 שילם בחייו, לאחר שטבע בנחל פרת.

א', אחותו של שמעון, החליטה לדבר, ולתאר בפני חדשות 13 את הכאב. למרות ההנחיה במשפחה לשתוק. "אנחנו משתייכים לקהילת 'שובו בנים', קהילה של חוזרים בתשובה", היא מספרת, "אנחנו

"באותו בוקר, ביום שני, כולם ישנים, פתאום אני ככה שומעת כמה טלפונים", מתארת א' את השיחה האחרונה שלה עם אחיה הצעיר, "זה היה שמעון על הקו והוא אומר לי 'יש לי טיול, אם את יכולה להביא לי חולצה לבנה, מכנסיים', אז שמתי לו הכול בתוך שקית, והוא אמר לי 'אני לא שומע, אני חייב לסיים'. ברקע אני שומעת ככה שהוא בתוך האוטובוס".

הלר טבע בנחל פרת, ולחוקרים בזירה נדלקות הנורות האדומות. "מתחקור במקום בוצעו פעולות ממש אקטיביות כדי לנסות לשבש את הזירה, למעשה, את הממצאים העובדתיים", סיפר מאיר אביטל, ראש לשכת חקירות במחוז ש"י. משטרת מעלה אדומים החלה לחקור את הפרשה, לאחר שאחד החשודים המרכזיים ברח מהמקום.

שני החשודים המרכזיים ראש הישיבה נחמן אדרי ורב נוסף בישיבה, נחמן גולדבלום, נכדו של הרבה ברלנד נעצרו. "אבא שלי מקבל טלפון, המשגיחים מתקשרים אליו, אני חושבת שזה גולדבלום", סיפרה א', "אל"ף, הבן שלך טבע, בי"ת, אנחנו עזבנו את המקום. גימ"ל, אם המשטרה מתקשרת תגיד שהוא נסע לבד".

"אותם מנהלים פנו למשרד החינוך להוצאת הטיול לפועל, סורבו ובכל זאת החליטו גם לצאת לטיול", הסביר אביטל, "הם מבינים שהם עושים מעשה שמלכתחילה הוא בניגוד להנחיות משרד החינוך. לא היה מציל כמו שצריך, לא היה חובש כמו שצריך, הם לא הכירו את המקום, הם לא עשו סיור שטח במקום. איפה האחריות? איפה הבגרות? לבטח כאשר מדובר בנער, הרשלנות זועקת לשמיים".

"כולם ככה ליד הטלפון ורוצים ככה להקשיב לרב", סיפרה א', "ואז בעצם הרב אומר 'הוא היה נשמת משיח בן יוסף', והוא אמר שהוא הלך על כפרה על עם ישראל, כאילו פשוט היה צריך להיות איזה משהו, ואז הוא דיבר על אבא שלי, הוא גם אמר לא לתבוע את הקהילה ולא לתבוע כמובן את הנכד שלו. הוא כמובן מגן עליו".

בתום השבעה אביו של הלר בוחר להתראיין. האב קורא בשם המשפחה להפסיק את המשפט ה"ראוותני והמיותר". "אבא שלי, בעקבות השיחה שהייתה עם הרב, אומר שהכול אמונה", סיפרה א', "אבל אני מכירה את אבא שלי, שהוא אמר את זה רק בגלל שברור שאנחנו מאמינים, שהכול זה מלמעלה, אבל שהורה יגיד שאנחנו לא תובעים? למה שלא נתבע? הייתה פה באמת רשלנות".

בפרקליטות החליטו להחמיר את סעיף האישום של השניים, מגרימת מוות ברשלנות להמתה בקלות דעת. "אם נסתכל על כלל מסכת הראיות, אנחנו מבינים שהאירוע הזה יכול להימנע", אמר אביטל, "וזו השאלה שאנחנו צריכים לשאול אותנו בבסיס, האם היה ניתן למנוע אירוע מן הסוג הזה? תשובתי היא אחת: כן"

"יש לי כעס מאוד מאוד גדול על הקהילה", אומרת א', "הם בחרו להתעלם מהמשפחה שלנו. הם תומכים בעצם בנכד של הרב. אני מרגישה שהם ממש ככה פגעו בי ברמה מאוד מאוד קשה. המשפחה שלי מאוד פגועה מהקהילה הזאת. הפצע הזה לא יכול להיסגר לעולם. אנחנו תמיד מרגישים אותו".

תגובת עורך דינו של נחמן גולדבלום לחדשות 13: ״הגורמים האמונים על ביטחון חייהם של המשתתפים בטיול נקטו בכל האמצעים הנדרשים לשם כך. נשכרו מדריך עזרה ראשונה ומדריך טיולים בעל ניסיון רב במסלול הטיול. תהום פעורה בין הטענות על התנהלות הקהילה באסון לבין הנעשה בפועל ואין לנו אלא להצר על הוצאת השם הרע לחינם״.

מעורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, המייצגים את נחמן אדרי, נמסר: "מדובר באירוע טראגי, ליבנו עם המשפחה שאיבדה את היקר מכל. בהמשך לשימוע שהתקיים, אנו סומכים על הפרקליטות שתדע להתעלם מרעשי הרקע ואנו ממתינים להחלטה".

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *