כך חבר אלי ישי ל'יהדות התורה'

דקה אחר דקה: ישראל אוחיון חושף לראשונה את השתלשלות האירועים מפרישתה של יחד וחבירה ליהדות התורה

אמש התרחשה תפנית מעניינת בכל הקשור למבנה הפוליטיקה החרדית בישראל, לאחר שמפלגת 'יחד' בראשות אלי ישי ובהנהגת ראש ישיבת כסא רחמים הרב מאיר מאזוז החליטה להסיר את מועמדותה לכנסת ה-21 ולתמוך במפלגה החרדית-אשכנזית 'יהדות התורה'.

בשלב זה, לא כל כך מובן מה תהיה התמורה של אלי ישי ומפלגתו מהחבירה עם יהדות התורה, אך ללא ספק יהיה מעניין לראות מה יוליד החיבור הזה, ואם בכלל יביא לתוצאה מעניינת. אך במובנים הפוליטיים – חיבור של הגר"מ מזוז עם הגר"ח קנייבסקי – הוא ללא ספק אחד הרגעים היותר מעניינים בפוליטיקה החרדית בעשור האחרון.

וכעת לחלק המעניין: 'אקטואליק' ביקש להתחקות אחר הרגעים הדרמטיים מאז תחילת המו"מ בין אלי ישי ו'יחד' לבין יהדות התורה, וגילה כי השיחות התקיימו כבר מספר שבועות, אך רק לפני שבוע הן הפכו למשמעותיות, כאשר הצד המקשר היה מאיר פרוש שהיה בסוד העניינים – מהרגע הראשון ועד מסיבת העיתונאים אמש, שם כובד לשבת ליד ראש ישיבת כסא רחמים הרב מאיר מזוז.

ביום ראשון האחרון, השיחות בין המפלגות נכנסו לישורת האחרונה, ונוצרו הבנות משמעותיות בין הצדדים שהחליפו טיוטות בנוגע להסכם האמור לא כל כך מובן ביניהן, וביהדות התורה החליטו שמן הראוי לעדכן את יו"ר ש"ס אריה דרעי בנעשה, שכן במפלגת יהדות התורה לא רוצים לשרוף לחלוטין את הקשרים עם ש"ס שבכל מקרה נמצאת במצב לא טוב.

על פי בכיר ביהדות התורה, אריה דרעי לא התנגד תחילה כלל, לאחר שהבין שאלי ישי לא מקבל כלום, ואף טען שזה הדבר הטוב ביותר לעשות, אלא שלאחר מספר שעות דרעי צלצל לליצמן וניסה להניא אותו מהמהלך, בטענה שישי צריך להוכיח פעם אחת כמה קולות הוא שווה באמת ולא לדחות את הדין לפעם אחרת. אך פה כבר יהדות התורה לא הסכימה עם התערבותו של דרעי. אותו בכיר טוען: "עדכנו את אריה דרעי במהלך בתור כבוד. לא בדיוק שאלנו אם 'כן או לא'".

ח"כ ביהדות התורה טען בשיחה איתנו כי "לאחר דין ודברים בין המפלגות, ולאחר שיו"ר ש"ס הבין שאנחנו מתקדמים עם השיחות שלנו אצל הרב מזוז, ביקש דרעי לא לתת לגיטימציה למפלגת 'יחד', ושבהסכם שנחתום יוזכר רק שמה של ישיבת כסא רחמים ולא של יחד". בשונה משאר בקשותיו, התנאי הזה אכן קרה לשביעות רצונו של דרעי, עד כמה שהדבר באמת משפיע על ההסכם.

הח"כ מיהדות התורה הוסיף ואמר: "כעיקרון, יהדות התורה היא המרוויחה הגדולה כאן. קצת לא ברורה לנו התעקשותו של דרעי, שהרי בכל מקרה הרב מזוז לא היה תומך בו, אז הדבר הטוב ביותר זה שאנחנו נקבל את אותם קולות שלא ילכו לפח. ודבר חשוב נוסף: דרעי יכול להיות מרוצה, שכן אין לאלי ישי שום דבר משמעותי כאן, אלא רק כבוד והכרה".

נחזור להסכם: בצהרי יום רביעי, הרחש-בחש סביב ההסכם המתגבש החל לתת את אותותיו. לאחר ההחלטה לצאת לתקשורת הריצו באגודת ישראל את מכתב ההסכם בין המפלגות, וכל חברי אגודה חתמו עליו. לאחר מכן המכתב הועבר לדגל התורה, שם גם עבר סבב החתימות. ולאחר מכן התפרסם ההסכם.

ולמי שתהה מי היה מעורב בשיח העניינים ומי יזם את המהלך, ובכן: סבב החתימות הראשון שיצא מאגודת ישראל מעיד על כך שפרוש וליצמן היו אלה שהניעו את המהלך.

ולסיום, חברים, מעניין לציין עובדה אחת מסקרנת, שיש הרואים בה כאחת העובדות שגרמה לישי ולמקורביו לחבור באמת ליהדות התורה.

בערב פורים פרסמתי ידיעה, חצי בהלצה, לכבוד החג – על כך שאלי ישי הודיע כי הוא פורש ותומך ב'יהדות התורה' – אלא שזו הפכה השבוע באופן מדויק לאמת.

אלא הידיעה שפורסמה כאן בערב פורים ב'אקטואליק' כמתיחה על פרישתו של ישי, סיפרה לגורמים ב'יחד' מה הציבור חושב: התגובות באתרים שונים שנתנו "פולו-אפ" לסיפור (שלא היה) שלנו, הראו שהציבור אכן תומך בכזה מהלך. "כל הכבוד אלי על המהלך הבוגר ועל הצלת עשרות אלפי קולות", אמרו בצורות שונות עשרות תגובות ברשת, מה שאולי אכן דחף לבסוף לעשות את המהלך הזה – והפעם באמת.

התגובות והערכה לאלי ישי על כך ש"פרש מתפקידו" באותה מתיחת פורים, כנראה פתחו את ליבו של האיש שחשש לשרוף את קולות הימין שיש לו לפח והביאו אותו לכדי הסכם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *