כך נאבק ביידן בנגיף הקורונה – ד"ר דרור מנור

ביידן יודע היטב כי יידרשו חודשים רבים עד שרוב האוכלוסייה בארה"ב תתחסן. לאור המצב הבעייתי, הנשיא הבטיח לחסן מאה מיליון אמריקאים במאה הימים הראשונים שלו בתפקיד. זאת במסגרת תכנית החיסונית הלאומית שהוצגה על ידו לאחרונה.

הנשיא הנכנס ג'ו ביידן פרסם מיד עם כניסתו לבית הלבן תכנית חירום לחיסולה של מגפת הקורונה שגבתה את חייהם של 417 אלף איש. הנשיא האמריקאי מעוניין שמדענים ומומחים יורשו לפעול ברחבי ארה"ב ללא הפרעה. המטרות העיקריות של תכניתו של ביידן הן: חובת חבישת מסכות, פרויקט חיסון לאומי והעמקת תכניות הסיוע הכלכלי לאזרחים.

עברה שנה מאז פרוץ מגפת הקורונה בארה"ב. לאחר הזלזול הרב שהיה בתקופת שלטונו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ , המעצמה הגדולה והחזקה בעולם פועלת כעת לחסל סופית את הנגיף הקטלני שפגע קשות בארה"ב. על כן, הנשיא הנכנס ביידן פרסם תכנית חירום לאומית מפורטת הכוללת מאתיים עמודים. התכנית כוללת מטרות רבות, אשר תלויות בהזרמת 400 מיליארד דולר נוספים למאבק בנגיף הקטלני, מתוך חבילת סיוע של קרוב לשני טריליון דולר שמקדם ביידן.

אין ספק כי ביידן ייאלץ להתמודד עם בעיות רבות הקשורות במאבק בקורונה. תכניתו החדשה תצטרך להתמודד עם חוסרים עצומים בערכות בדיקה מהירה, מטושים, חלוקים, מסכות, מזרקים ומחטים. הממשל הפדרלי ייאלץ להשיג תוך זמן קצר את כל החומרים הדרושים ולמנוע מחסור של ציוד מגן לצוותים הרפואיים שנלחמים בכל יום בנגיף הקטלני.

להבדיל מקודמו, הנשיא הנבחר מייחס חשיבות עליונה לחבישת מסכות. עם כניסתו לבית הלבן חתם ביידן על צו נשיאותי המחייב חבישת מסכה במבנים ומתקנים פדרליים, כולל שדות תעופה, אוטובוסים ורכבות. כמו כן, הנשיא הורה על בדיקת קורונה וחובת בידוד לכל מי שיגיע מחו"ל. הוא מעוניין להחזיר בקרוב את העסקים, תוך הנחיות ברורות שיגנו על בריאות העובדים. ביידן אף הצהיר לאחרונה כי ישקיע כספים רבים ברכישת ערכות לבדיקה מהירה והרחבת תפוקת המעבדות.

ביידן יודע היטב כי יידרשו חודשים רבים עד שרוב האוכלוסייה בארה"ב תתחסן. לאור המצב הבעייתי, הנשיא הבטיח לחסן מאה מיליון אמריקאים במאה הימים הראשונים שלו בתפקיד. זאת במסגרת תכנית החיסונית הלאומית שהוצגה על ידו לאחרונה. על ביידן להתמודד עם בעיה קשה: ממשל טראמפ התמקד בפיתוח המהיר של החיסונים, אך השאיר את הפצתם בידיהם של ראשי המדינות והערים בארה"ב. הממשל הקודם לא העביר לממשל ביידן תכנית חלוקה מסודרת שתאפשר ביצוע של מבצע חיסונים מוצלח ותקין. בנוסף, לא הושאר מסד נתונים שישקף את כמות החיסונים שנותרה. כך נוצר מצב שבו אין לממשל החדש עם מה לעבוד. הדבר ממחיש את חוסר תפקודו המוחלט של ממשל טראמפ בכל מה שקשור למאבק במגפת הקורונה.

אולם ביידן מראה מוטיבציה גבוהה בהתמודדות עם מבצע החיסונים. הוא החליט שהממשל יספק תחזיות ברורות לגבי זמינות החיסונים במדינות השונות, כדי שהמושלים יוכלו לתכנן ביעילות רבה יותר את חלוקתם לאוכלוסייה. ביידן אף החליט להקים אלפי מרכזי חיסון קהילתיים במימון פדרלי רחב היקף. לאלה יתלוו בתקופה הקרובה מערכי חיסון ניידים שישרתו אוכלוסיות מרוחקות או מוחלשות וגיבוי של המשמר הלאומי שישלח כוחות שיסייעו במבצע החיסונים. כל הצעדים האלה נועדו לאפשר פתיחה מהירה ובטוחה של הכלכלה בכל רחבי ארה"ב.

אין ספק כי הנשיא הנבחר ביידן עושה כל מאמץ כדי שמבצע החיסונים האמריקאי יצליח בצורה הטובה ביותר. על כך מגיעים לו שבחים רבים. ברור כי התכנית המפורטת של הנשיא הנבחר תצליח, אבל הדבר ייקח זמן בגלל הזלזול והסרבול שנוצרו תחת ממשל טראמפ. חבל מאוד שהנשיא הקודם לא השאיר לביידן את התנאים הדרושים להצלחת המבצע החשוב. אם הדבר היה נעשה, ייתכן כי מצבה של ארה"ב היה טוב ביותר בכל מה שקשור למאבק במגפת הקורונה. צריך לקוות כי הצעדים ינקטו במהרה, תוך שימוש בכל ארגון אפשרי שיוכל לסייע למערכת הבריאות האמריקאית, כמו המשמר הלאומי שגויס למשימה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *