כך נכשלה ספרד בטיפול בקורונה – ד"ר דרור מנור

מגפת הקורונה חשפה במהלך החודשים האחרונים את חולשותיה של מערכת הבריאות בספרד

מגפת הקורונה חשפה במהלך החודשים האחרונים את חולשותיה של מערכת הבריאות בספרד. במשך שנים ארוכות נעשו קצוצים רבים במערכת הבריאות המקומית, אשר הבריחו רבים מאנשי הצוותים הרפואיים במדינה: רופאים, אחים ואחיות. רובם היגרו למדינות אחרות באירופה, ובמיוחד לבריטניה, שבהן הם זכו לתנאים טובים בהרבה מאלה שהיו להם בספרד. אולם ספרד שהפכה להיות המדינה עם כמות חולי הקורונה הגדולה ביותר באירופה החליטה לאחרונה לעשות כל מאמץ כדי להשלים את אותו חוסר בכוח אדם הקיים במקצועות הרפואה והסיעוד, גם אם הדבר תלוי בהתפשרות ברמה המקצועית. נדמה כי לאור המצב הבריאותי הקשה אין לספרד כל ברירה אחרת.

לפני מספר שנים הכה משבר כלכלי קשה בספרד. המשבר כלל קיצוצים נרחבים בתקציב הבריאות במדינה. במוסדות רפואיים רבים לא העסיקו כמעט אחים ואחיות. הדבר הוביל להגירה המונית של אנשי צוותים רפואיים לחו"ל, ובמיוחד לבריטניה וצרפת. ספרד לא הייתה מודעת לכך שכעבור כמה שנים ההגירה הזו תעלה לה ביוקר. המדינה האירופאית מתכננת כעת לגייס אלפי אנשים לצוותי הרפואה במרפאות ובבתי-החולים בעקבות מאבקה במגפת הקורונה, ובמיוחד לאור ההתפרצות החמורה של הנגיף לאחרונה.

ברקע נמצאת מערכת שירותי בריאות בספרד שלדעת מומחים רבים נמצאת תחת לחצים עצומים ושסובלת ממחסור חמור בכוח אדם ומשאבים. לאחרונה נוצר מצב שהספרדים זקוקים לקרוב לתשעים אלף אחים ואחיות על מנת להגיע לרמות כוח האדם המקובלות באיחוד האירופי. ברור לכל כי ספרד סובלת ממחסור חמור באנשי מקצוע בתחום הסיעוד, וכי עליה לפעול במהירות כדי לשנות את המצב הקיים. אחת הבעיות הקשות של מערכת הבריאות היא הסתמכותה על עובדים בחוזים זמניים שעלולים לסיים את תפקידם במערכת תוך זמן קצר. אחוז גבוה מהאחים והאחיות בספרד מועסקים בחוזים זמניים, לעומת חבריהם בחו"ל שזוכים לקבל חוזי העסקה ארוכי טווח.

מאז פרוץ מגפת הקורונה בספרד קידם ראש הממשלה פדרו סנצ'ז דיונים רבים בנוגע להגדלת תקציב הבריאות. הממשלה הקצתה במהלך שנת 2020 תשעה מיליארד יורו למחוזות השונים בספרד על מנת לחזק את מערכת הבריאות והצוותים הרפואיים במרפאות ובבתי-החולים. זאת כאשר כל מחוז דואג לנהל את מערכת הבריאות המקומית שלו. אין ספק כי מדובר פה במהלך חירום של ממש מצד ממשלת ספרד.

מאמציו של ראש הממשלה סנצ'ז לגייס עוד ועוד רופאים, אחים ואחיות גרמו לכעס רב בקרב איגודי הרופאים בספרד, שאפילו קראו לפתוח בשביתה נגד היוזמה החדשה. זאת כיוון שיוזמה זו עלולה לערער את הרגולציה ולהחליש במידה רבה את הרמה המקצועית בתחום. האיגודים טוענים בתוקף כי אנשים אינם יכולים לעבוד ללא הכשרה מתאימה. מהלך שכזה עלול לסכן את חייהם של מטופלים רבים ולפגוע קשות באיכותה של מערכת הבריאות הספרדית. למרות זאת, האיגודים מסכימים כי חזרתם של אנשי צוותים רפואיים מחו"ל לספרד יכולה להוות פתרון מצוין שיוביל לריפוי מערכת הבריאות המקומית.

ספרד חייבת לפעול באינטנסיביות כדי לשפר במהירות את מצבה של מערכת הבריאות המקומית. אחרת יהיה לה קשה מאוד להתמודד עם מגפת הקורונה ההולכת ומתגברת ברחבי המדינה. מצוין שממשלת ספרד הגדילה את תקציב הבריאות לאחר שנים רבות. קברניטי המדינה יצטרכו להגיע להסכמות ברורות עם איגודי הרופאים כדי להצליח ולשפר את מצב כוח האדם של צוותי הרפואה. על המחוזות לשתף פעולה במלוא הרצינות עם הממשלה כדי שמערכת הבריאות תצליח להשתלט על המגפה הארורה. אנשי רפואה ספרדים החלו לחזור לאחרונה לארצם ותורמים רבות למערכת הבריאות. אין ספק כי מדובר בצעד חשוב מאוד. סביר להניח כי הברקזיט בבריטניה יגרום לספרדים רבים שעובדים במקצועות הרפואה לחזור לארצם, ובכך להוות כוח אדם חשוב שיסייע רבות למיגור מגפת הקורונה בספרד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *