"לא העליתי בדעתי שנתניהו יפקיר את ביטחון ישראל בשביל הטרלה פוליטית"

שרת הפנים איילת שקד, מתייחסת בפוסט ארוך ברשת החברתית פייסבוק להפלתו של חוק האזרחות, חושפת את השיחה הלילית עם עמיחי שיקלי ומודה היכן טעתה

שרת הפנים איילת שקד, מתייחסת בפוסט ארוך ברשת החברתית פייסבוק להפלתו של חוק האזרחות, חושפת את השיחה הלילית עם עמיחי שיקלי ומודה שטעתה כשלא הקשיבה לשר זאב אלקין, ולא חוסכת מתקפה אגרסיבית נגד הקואליציה ויו"ר האופוזיציה רה"מ לשעבר בנימין נתניהו.

וכך כותבת שקד: ב-7 ביולי 2021, יום רביעי, הטלפון לא הפסיק לצלצל בלשכתי. על הקו היו ערבים מיו"ש ששאלו איך אפשר להיכנס לישראל. אמרתי לעוזרים שלי, להנחות את המזכירות לתת להם את הטלפון של לשכת יו"ר האופוזציה, ח"כ בנימין נתניהו ושל ח"כ סמוטריץ, הם כבר יסדרו להם ישר אזרחות.

****

אז מה באמת קרה השבוע בכנסת עם חוק האזרחות?

אני מזמינה אתכם אל מאחורי הקלעים, זה יהיה טקסט מפורט, למיטיבי לכת, אבל אחרי כל כך הרבה שקרים שהפיצו מי שהעזו להצביע נגד החוק ונגד המדינה בעצם, לא נותר לי אלא להביא את הסיפור במלואו, דבר דבור על אופניו.
נתחיל בעובדות:
מהו התיקון לחוק האזרחות והכניסה לישראל? מדובר בהוראת שעה שנחקקה ב-2003, חוק חשוב מאין כמותו לביטחון מדינת ישראל! באמת שאי אפשר להגזים בחשיבותו. בימים הקשים של האינתיפאדה השנייה מערכת הביטחון הבינה שאיחוד משפחות בין ערביי ישראל לערביי יהודה שומרון ועזה מהווה פלטפורמה מסוכנת שפוגעת בביטחון ישראל. שורה של עשרות פיגועים בוצעו על ידי אחמ"שים וצאצאים של אחמ"שים (איחוד משפחות).

מאז, במשך 18 שנה הממשלה מאריכה את תוקפו של החוק שנה אחר שנה, הארכה שמתבססת על חוות דעת ביטחונית של השב"כ שמתחדשת אף היא בכל שנה. מפלגות שישבו באופוזיציה תמכו בחוק הזה שנה אחר שנה, כי למרות המאבק הדמוקרטי החשוב בין קואליציה לאופוזיציה, ביטחון ישראל הוא משהו שלא נתון ואסור שיהיה במחלוקת.
וכמו בכל שנה, לפני חודש בדיוק! ב־8 ביוני החליטה ממשלת נתניהו היוצאת על הארכת הוראת השעה אחרי שנציג מטעם שב"כ עבר אצל השרים, אחד אחד, כדי להסביר להם כמה חשובה הארכת התוקף גם השנה.

לא לפני הרבה זמן היה למדינת ישראל 12 שנה מר ביטחון שנהג להגיד בעקביות – בכל הנוגע לביטחונה של מדינת ישראל "אין אופוזיציה ואין קואליציה". כנראה שאמירה זו הייתה נכונה לשעתה והכל עניין של פוזיציה. כי נתניהו אמר בשבוע שעבר לאחד מחברי הכנסת של הליכוד שהפציר בו לא להפיל את החוק: "עכשיו חשוב להפיל את הממשלה, המדינה תסתדר גם בלי החוק הזה".

וכעת נשאלת השאלה לחברי הליכוד, האיחוד הלאומי והחרדים, האם המשוואה היא שכשאתם בקאוליציה החוק הזה חשוב לביטחון ישראל וכשלא נח לכם בספסלי האופוזיציה אתם משתמשים בו כדי לנגח את הקואליציה?
משתמשים בביטחון ישראל ככלי למשחק פוליטי? הרי לא הפוליטיקה של ישראל על הפרק, אלא החיים של תושביה.

בתחילת התהליך, כשידענו שהחוק הזה לפתחנו, כשרק קמה הממשלה, לא העליתי על דעתי שחברי הכנסת מהאופוזיציה יתנגדו לחוק הזה. הרי הם רק אישרו אותו בממשלה! אמרתי לעצמי שכשאביא את החוק לכנסת יהיה לו רוב אדיר, כך שאני לא באמת צריכה לדאוג.
לא העליתי בדעתי שנתניהו יפקיר את ביטחון ישראל בשביל הטרלה פוליטית. ואז, בדיונים בוועדה המסדרת הבנתי שחברי האופוזיציה, אותם "אידיאולוגים גדולים", משתעשעים ברעיון להתנגד לו. ועדיין, לא העזתי לדמיין שאותם אנשי ימין בראשם נתניהו "מר ביטחון"! ישתמש במה שהוא יודע היטב כמה דרמטי הוא לישראל, כדי לנגח את הקואליציה. חשבתי לעצמי, "זה ספין". לא האמנתי שיפילו חוק כל כך חשוב למדינה.
אגב, כבר לפני שבועיים אלקין אמר לי: "אל תחיי באשליות, כל האופוזציה תצביע נגד. הם יפילו את החוק". אני כמובן סירבתי להאמין.
אני מודה: כאן טעיתי. לא הייתי צריכה להאמין ולחשוב שמישהו מהם יתעשת ויוציא את עצמו מהסחרור המסוכן הזה. זו הייתה תקוות שווא.
כמה שעות לפני ההצבעה, כשהבנתי שאין מנוס ושהאופוזיציה בדרך להפיל את החוק, נכנסתי לראש הממשלה בנט ואמרתי לו: "החוק הזה לא ייפול, אני פשוט לא מוכנה שהוא יפול".
החלטנו לתת גז על מו"מ מול מרצ ורע"מ כי הבנו שזה עדיף מאשר לפתוח את הדלת הקדמית לאזרחות של עשרות אלפי פלסטינים בישראל,.הליכוד העניק על מגש של כסף זכות שיבה זוחלת בחסות נישואין.

אני שומעת את הטענה: "הקמתם ממשלה עם רע"מ ומרצ ואתם סומכים על האופוזיציה שתציל אתכם?!" כן! הקמנו ממשלה עם רע"מ ומרצ שהצביעו בעד החוק החשוב הזה בניגוד לצו מצפונם! זהו הישג אדיר לממשלה עבור ביטחון ישראל! זה מחזק את החוק מול בג"ץ, והאופוזיציה בניגוד לכל ערך אמיתי של ציונות הצביעה נגד.
אתם מבינים את האבסורד?!

מי שעושה פוליטיקה כעת משחק בביטחונם של הישראלים. לא הפוליטיקה של ישראל על הפרק, אלא החיים של תושביה.

אחרי שדיברנו קצת עובדות, נמשיך בשלב הפרכת השקרים:
השקר הראשון של האופוזיציה- החוק שונה. ובכן זה שקר.
בחוק שהעליתי להצבעה במליאה ביום שלישי לפנות בוקר לא שונה דבר. זה אותו חוק בדיוק שעולה כל שנה.
תחזיקו ראש, זה חשוב, כי ידוע שבזמן שהאמת קושרת את שרוכי נעליה, השקר כבר עושה סיבוב סביב לעולם. בואו נגדע אותו באיבו, לפניכם הסבר על ההסכמות בתוך הקואליציה שאינן משפיעות על נוסח החוק:
שר הפנים הקודם, ח"כ אריה דרעי, שנאבק על החוק הזה בכל שנה מול עתירות רבות שהוגשו לבג"ץ, שידרג ב-2016 את מעמדם של 1,600 פלסטינים בעלי אישור שהייה ואישר להם תושבות ארעית. מדובר על 1,600 ששוהים בישראל כבר עשרים שנה והגישו בקשה לפני 2003 (לפני שחוקק החוק). גם אני ביקשתי במסגרת הפשרה לאשר ל-1,600 שוהים מעמד תושבות ארעית, 1,600 שמתוכם 1,200 או הגישו בקשה לפני 2003 לפני כניסת החוק לתוקף או שהם בני 55 ומעלה. בבג"ץ יש עתירה לגבי חתך גילים זה, ולכל אלה יינתן אישור רק לאחר בדיקה ביטחונית פרטנית. נותרנו עם עוד 400 מקרים הומניטריים שיאושרו גם כן רק לאחר בדיקה ביטחונית פרטנית.
אז נכון, דרעי עמד במליאה ואמר שאישר רק כי בג"ץ כופף את ידיו. אני נתתי את הסכמתי לאשר כדי לחזק עוד יותר את החוק מול בג"ץ!

חברי בימין, תבינו את ההישג שלנו: לא רק שמרצ ואפילו רע"מ הצביעו בעד החוק! זה כשלעצמו צעד משמעותי שהיה מבצר את החוק הזה עוד יותר. זה מסוג הדברים שאנחנו יודעים להשיג בהבנות שקטות, לפורר סלע עם מים (זה לא מקרה יחיד. הרי כל איש ימין מבין שממשלת נתניהו הייתה מזמן מפנה את אביתר, וכולם זוכרים את התעלמות נתניהו מטרור הבלונים).

שקר נוסף שחשוב להפריך: כל מי שאומר שהסכם הפשרה היה עם מספרים גבוהים יותר – מרמה! "אבל עיסאווי פריג' אמר בראיון שזה 3,000". נכון, הוא אמר את זה ואז הבהיר שכשהסכמתי לכלול גם בחינה של מקרים הומניטריים הוא בחישובים שלו אמר לעצמו שזה מספר גבוה יותר. אני הבהרתי גם בסגירת ההסכם שלא יהיו יותר מ-1600. זה היה הסיכום, השר פריג' אישר את העובדות וכל מי שמנסה לשחק איתם כדי שהקלפים יסתדרו לו וכך לא יובך מהעובדה שהצביע נגד מדינת ישראל- פשוט משקר באופן נאלח.

****

ועכשיו מילה על שיקלי.
את ההסכם הזה עשיתי כשאני יודעת שאני מסתמכת על הקול שלו. לאורך כל השיח על החוק הוא התחייב שיצביע בעדו, שהוא לא יפתיע אותי. "אני לא איש של ליל חניונים" אמר לי, ואני האמנתי לו. אלא שהוא בחר להאמין לשקרים של הליכוד והאיחוד הלאומי לגבי המספרים המדומיינים של ההבנות. באישון לילה קראתי לו לחדרי ואמרתי לו ברחל בתך הקטנה שההסכם לא שונה במילימטר. עימתתי אותו עם עצמו: "איך אתה חושב להפיל חוק שאתה בעצמך בעדו וחושב שהוא כל כך חשוב?"
שיקלי אמר לי שיצביע בעד, או שימנע.
שיקלי בחר בכל זאת לקפוץ לבילוי בחניוני הטריקים של האופוזיציה ולהצביע נגד.
מה שכן, אלמלא היה נשבר תחת לחץ האופוזציה היה לנו רוב. או אם היה מודיע עשר דק׳ לפני ההצבעה שנשבר, היינו משיגים ח"כ שלישי מרע"מ.

הליכוד מדבר על חוק ההגירה. פיהוק. לא אכנס עכשיו לפרטים אודות חוק יסוד ההגירה, רק אומר לכם שהצעת נתניהו לחוקק אותו תוך חודשיים באופן שלא יסכן את מדיניות ההגירה הנוכחית של ישראל היא הרבה פחות מבדיחה. אנחנו פועלים בכל צעד שלנו בדרך מחושבת שמסתכלת לא על הצרכים הפוליטיים שלנו אלא בעיקר על טובת מדינת ישראל. בהמשך אקדיש לחוק ההגירה פוסט נפרד ותבינו למה הצעת נתניהו הייתה ספין פוליטי מדאורייתא.

מילה אחרונה ברשותכם, מחילה על האורך (בשונה מסמוטריץ, אצלי זה אירוע חד פעמי): עזבו את התחושות הקשות שעברו עליי לשמע הקריאות המכוערות של האופוזיציה כשנכנסתי למליאה. אתם כבר מכירים אותי, אני לא נותנת לדברים האלה להזיז אותי מדרכי. סמוטריץ רוצה לצעוק עלי שאני סמרטוט? זה אומר עליו יותר מאשר עלי. בעיני אפשר להתווכח גם בסגנון אחר וכבר לימדונו רבותינו שטוב לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ולא ילבין פני חברו ברבים. ובצלאל היה חבר ושותף. אבל יש מחזה אחד שאני לא מסוגלת להשתחרר ממנו וזה קולות הצהלה ומחיאות הכפיים של בצלאל, מירי רגב וחבריהם לצד מחיאות הכפיים והצהלות של איימן עודה, אחמד טיבי וסמי אבו-שחאדה חברי המשותפת. הם היו כפסע מלפצוח יחד בריקודי הורה באמצע אולם המליאה.

ומילה לתומכים שלנו ושל הממשלה הזו: אני יודעת שאתם רואים את העבודה שאנחנו עושים ומעריכים את העובדה שהמדינה לא נמצאת כעת בעוד מערכת בחירות, אלא עובדת עבורכם. אתם הרוב המתון והשקט שלפי כל הסקרים תומך בממשלה החדשה. אשמח אם תשתפו את הפוסט ותגיבו לו גם אתם. זה הזמן גם שלכם להשמיע קול.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שקד המסכנה,

    כמה שאת מסכנה???
    אנחנו תכף נזיל דמעה.
    אם ערביי ישראל מסכנים אותנו איך את מעיזה לשבת איתם בגועליציה ולתת להם תופינים?? את באמת דואגת למדינת ישראל?

    צבועה שכמותך!!
    את פשוט רוצה כסא וזה מה שמעניין אותך. לא יותר ולא פחות.
    מדינת ישראל מעניינת אותך כקליפת השום. זו האמת לאמיתה.

    הזהרו מן הצבועים שעושים מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס.

    שוקו |
    הגב