ליברמן החליט: "הולכים לבחירות – לא אצטרף לממשלה צרה"

הבוקר פורסם ראיון בעיתון ידיעות אחרונות ראיון מיוחד של העיתונאית סימה קדמון עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, בו נכתב כי אחרי יומיים שבהם נראה היה שליברמן עשוי להצטרף לממשלת ימין צרה, אמר לי אמש יו"ר ישראל ביתנו, שזהו. זה נגמר. הוא לא מתכוון להצטרף לממשלה צרה, לא של הימין ולא של השמאל, ומכיוון שגם אופציית האחדות נכשלה ‑ אנחנו הולכים לבחירות.

קדמון הוסיפה כי דבריו אלה של ליברמן מסירים סופית מעל הפרק את האפשרות שנרמזה על ידו שלשום באמצעות חברי מפלגתו, כאילו הוא נלחץ על ידיהם ללכת לממשלת ימין. עכשיו ברור שזה היה ניסיון אחרון מצידו של ליברמן ללחוץ על שתי המפלגות הגדולות – בעיקר על כחול לבן – להסכים להתפשר וללכת לממשלת אחדות תחת נתניהו.

עיתונאית ידיעות אחרונות סיפרה כי כששאלתי אותו, למה בעצם לא ממשלה צרה, אמר ליברמן שהשילוב של ממשלה צרה עם החלטות דרמטיות בתחומי הביטחון והכלכלה ‑ עשוי ליצור שסע וקיטוב גדול בציבור. ממשלה צרה זו ממשלת כישלון מוחלט, אמר. זו ממשלה של חיכוך תמידי.

כל תקופת הניסיון להרכבת ממשלה, אמר ליברמן, נתניהו וגנץ עסקו במשחק האשמות. אני ניסיתי להפעיל עליהם לחץ אמיתי במטרה להקים בכל זאת ממשלת אחדות. בזמן שהמנדט היה בידי נתניהו ‑ שתקתי. בשבוע האחרון, כדי להפעיל לחץ על כחול לבן, רמזנו שיש סיכוי שנלך עם הגוש של נתניהו. אבל לצערי, אומר ליברמן, שניהם קיבלו החלטה אסטרטגית לא ללכת לאחדות, ולכן שתי המפלגות נושאות באחריות לעוד מערכת בחירות.

בליל הבחירות הבטחנו שנהפוך כל אבן, הוא אומר. שנשתדל למצות כל דרך ולהביא כל יוזמה שאפשר להעלות על הדעת. עשינו את זה. אנחנו באים בידיים נקיות. זה לא קשור למאמצים שלי ושל ישראל ביתנו להביא לאחדות. פשוט כל אחד מתבשם מהסקרים שלו: נתניהו מאמין שהוא יוכל להגיע ל־61 מנדטים בבחירות הבאות גם בלעדינו. גנץ בטוח שהוא הגדיל את מספר המנדטים של מפלגתו ל־36, ושהוא ינצח בבחירות הבאות.

סימה קדמון הוסיפה וכתבה ליברמן אומר, שמבחינה אישית הכי נכון היה לו להיכנס לממשלה צרה עם נתניהו. זו הייתה יכולה להיות ממשלה של 63, הייתי יכול להיות מ"מ ראש הממשלה ושר ביטחון, לקבל עוד שני תיקים, כל ועדה שאני ארצה, כל תקציב שישרת את מטרות המפלגה שלנו. אין עוד מפלגה, הוא מוסיף, שמסוגלת לקבל החלטה בניגוד מוחלט לאינטרס שלה ולטובת מדינת ישראל. ואנחנו לא רק אמרנו את זה. גם פעלנו בכיוון הזה, החלטתו של ליברמן שמופיעה כאן לראשונה, שמה קץ לא רק לאפשרות של ממשלת ימין צרה. היא גם ככל הנראה שמה סוף גם לאופציה של ממשלת אחדות.

לסיום נכתב בידיעות אחרונות כי ליברמן הוריד מעל השולחן את האיום הכי גדול על כחול לבן ‑ שממשלה תקום גם בלעדיהם. ללא הלחץ הזה, קשה לראות את גנץ מצטרף לממשלת אחדות עם נתניהו ומסכן בכך את שלמות כחול לבן. לכן, החלטתו של ליברמן היא רוח גבית חזקה, שלא לומר הוריקן של ממש לעמדתו של לפיד, שלא יושבים אפילו שעה אחת תחת נתניהו. אחרי החלטתו של ליברמן, צריך לקרות משהו מאוד דרמטי כדי שלא יהיו בחירות. משהו כמו מלחמה או שלום. ושלום, ככל הנראה, לא יהיה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *