למה הקורונה פסחה על רצועת עזה? ד"ר דרור מנור

חשוב להדגיש כי מספר החולים בקורונה ברצועת עזה נמוך משמעותית ומגיע ל- 15 מקרים בלבד. זאת כאשר חלק מהחולים החלימו לחלוטין

רצועת עזה שמרה על עצמה זמן רב מחוץ למגפת הקורונה, אך הנגיף הקטלני הגיע בסופו של דבר גם אליה. למרות זאת, מצבה של הרצועה טוב בהרבה בכל הקשור להתמודדות עם הנגיף הקטלני בהשוואה לגדה המערבית. הציבור העזתי נשמע בצייתנות רבה להנחיות המדויקות של ארגון החמאס ששולט בו ביד רמה. תושבים רבים נוהגים להתפלל באמצעות אפליקציית הזום. נכון שברצועת עזה יש היום רק קרוב למאה מכונות הנשמה בלבד, אבל נדמה שהן מיותרות היות ושיעור ההידבקות בנגיף נמוך מאוד. החשש הגדול ביותר של קברניטי החמאס כרגע הוא מהתפרצות גדולה ומהירה של הקורונה במהלך הרמדאן, היות והרצועה צפופה ביותר.

חשוב להדגיש כי מספר החולים בקורונה ברצועת עזה נמוך משמעותית ומגיע ל- 15 מקרים בלבד. זאת כאשר חלק מהחולים החלימו לחלוטין. רוב האוכלוסייה ברצועה צעירה יחסית, ואינה נכללת בקבוצת הסיכון. כמובן שהמשמעת הגבוהה שמשליט החמאס ברחבי הרצועה מסייעת רבות במניעת ההידבקות של האוכלוסייה. כל אדם שנכנס היום לרצועה מועבר מיד למתקן בידוד מיוחד למשך 14 יום. יש ברצועה כמה עשרות מתקנים מהסוג הזה, שרבים מהם הוקמו בבתי-ספר ובבתי-מלון; המסגדים נסגרו לחלוטין, ולא מתקיימות כלל תפילות המוניות. תושבים רבים נוהגים להתפלל באמצעות אפליקציית הזום; כל הסחורות המועברות לרצועה דרך המעברים עוברות חיטוי; תושבים הסובלים ממחלות רקע שונות מקבלים אישור מהשלטונות שלא לצום בכל תקופת הרמדאן; כמובן שמי שזקוק לטיפול מציל חיים בבתי-חולים בישראל כגון ניתוחים, טיפולים והקרנות, יוצא לשם מיד באישור השלטונות.

אין ספק כי ההידבקות בנגיף הקורונה ברצועת עזה עדיין נמוכה למדי, אולם הדאגה העיקרית שם היא לא הטיפול וההתמודדות עם הנגיף (ועוד עם מספר מועט של מכונות ההנשמה), אלא ממשבר כלכלי חמור ביותר הכולל מצוקת תעסוקה גדולה. נכון שהסגר הביטחוני על הרצועה מסייע לה רבות בתקופה זו מבחינה בריאותית, אך אינו בולם את הצרות הכלכליות שבאות עליה בצרורות. מאז פרוץ מגפת הקורונה הצטרפו למעגל האבטלה ברצועה קרוב לשמונים אלף בני אדם. המשבר הכלכלי החמור שנוצר כתוצאה מהמגפה הוביל לפגיעה קשה בכל הענפים ברצועה: בנייה, חקלאות, מזון, בנקאות, תעשייה, עץ, ריהוט וטקסטיל.

מדינת ישראל עושה כל מאמץ לסייע לתושבי רצועת עזה מבחינה הומניטרית באמצעות צה"ל, למרות היריבות ארוכת השנים בינה לבין החמאס. ישראל קונה כמויות גדולות של מוצרי מיגון שיוצרו על ידי תושבי הרצועה: כפפות, חליפות מיגון ומסכות. אין ספק כי הדבר הזה מסייע רבות לכלכלה הבעייתית של רצועת עזה, ששולחת את אותם המוצרים גם לגדה המערבית ולמדינות נוספות ברחבי העולם, עם דגש על מדינות ערב. צריך לקוות כי תושבי הרצועה ינהגו באחריות בזמן הרמדאן כפי שתושבי ישראל נהגו במהלך חג הפסח, הדבר יסייע בידם לצאת ממשבר הקורונה ולחזור לחיים נורמליים, שאף יובילו לשיקום הדרגתי של כלכלת הרצועה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *