לפיד שלא הכרתם: "לחרדים יש צרכים שונים בקורונה, צריך להתאים פתרונות"

מה ההבדל בין הסימפטיה למסעדנים שהפרו חוק, לבין היחס לתמודי התורה? * האם יהיה מוכן לשבת בממשלת בראשות נפתלי בנט? * על ימינה: "בנט חבר שלי אבל בסוף יילך עם ביבי, וסמוטריץ' – הבעיה איתו שהוא בחור חכם" * ועל הפריימריז ביש עתיד: "לא יוקדמו גם אם הבחירות יוקדמו" * יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד בראיון נרחב אצל משה גלסנר ועו"ד אבי בלום בערוץ כנסת * צפו בתכנית המלאה

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד התארח השבוע אצל עו"ד אבי בלום ומשה גלסנר בתכנית 'שחור לבן' בערוץ כנסת, והפתיע בשלל אמירות יוצאות דופן.

בין היתר, הסכים לפיד בעניין תלמודי התורה, שלחרדים ישנם צרכים שונים, "כפי שלמפעלים ולמסעדות יש צרכים שונים כך לעיר כמו אלעד יש צרכים שונים וייחודיים מעיר כמו כוכב יאיר. לכן בדיוק צריך לתפור חליפה מתאימה והנחיות מתאימות לכל ציבור ולעשות זאת דרך ראשי הרשויות המקומיות שמכירות את צרכי התושבים ביישובים שלהם״.

לדבריו, "המדינה נכשלה בזה שלא הבינה שצריך לאפשר להתפלל וללמוד במרחבים פתוחים, היא נכשלה בזה שלא הבינה שאת ההסברה צריך לעשות דרך הרשויות המקומיות כי זו הדרך שבה הציבור החרדי מקבל מידע. היא נכשלה כי היא לא הבינה שאם אתה אומר לאמא לתשעה ילדים בדירת שלושה חדרים לעזוב את הבית וללכת לבד למלונית, היא לא תלך".

על השאלה מדוע תקף את פתיחת תלמודי התורה, אבל לא את "מרד המסעדנים" ואת קריאת ליברמן שלא לציית להנחיות, אמר, "קראתי כל הזמן לציית להנחיות. זה בסדר שיש דיאלוג, חשבתי שמה שעושים עם המסעדנים זה מטורף לגמרי. גם כשיצאה הוראה שמותר להכניס רק עשרים מתפללים לבתי הכנסת הייתי הפוליטיקאי הראשון שבא ואמר: זה לא הגיוני. מדוע בית הכנסת הגדול באלנבי שיכולים להיכנס בו אלף איש, בו מותר עשרים איש, ובבית כנסת קטן ביישוב שיש בו שלושים מתפללים – מותר להכניס את אותה כמות. זה הרי לא הגיוני. תעשו תקנות הגיוניות. אמרתי גם: תניחו שהחרדים יתפללו וילמדו, הם לא יוותרו על זה. רק תנו הנחיות מתאימות אבל אין עם מי לדבר. אין ביצוע, אין מדינה".

לפיד התייחס גם לטענות ראשי הרשויות החרדיות על שינוי הקריטריונים בתוכנית הרמזור, וגיבה את פרופ' גמזו: ״אני לא חושב שמשחקים בנתונים. היות והמשפחות החרדיות הן המשפחות הגדולות ביותר עם הדירות הקטנות ביותר, לכן הייתה הדבקה גדולה יותר בבתים החרדים".

לדברי לפיד, "זה לא טוב לחרדים שיסגרו ערים ירוקות בגלל התחלואה בציבור החרדי, כי זה סתם מוסיף שנאה, והחרדים לא רוצים שישנאו אותם. לכן ברמזור היה היגיון״.

האם יישב תחת בנט כראש ממשלה? לפיד התחמק, ״זה מוקדם מדי ועד שלא יהיו תוצאות בחירות לא אדון בכל מיני היפותזות״, אבל גם ציין כשנשאל לגבי רוטציה: ״אני לא פוסל חבירות פוליטיות״.

אחת השאלות היותר מרתקות במרעכת הפוליטית, היא מהות הקשר בין יש עתיד לימינה. לפיד לא אופטימי בעניין, לפחות לא בהצהרות: ״נפתלי בנט חבר שלי, אני משוחח איתו כל הזמן, אבל אני מאוד מודאג מהסקרים של בנט כי אני חושב שבסוף הוא ילך עם ביבי והוא יסדר לביבי עוד קדנציה".

גם סמוטריץ' לא בדיוק כוס התה שלו, אבל יש לו הערכה רבה אליו: ״אחת הבעיות עם סמוטריץ׳ היא שהוא בחור מאוד חכם והחכמה הזאת מגויסת לטובת עמדות קיצוניות. אני מאוד מודאג מזה״.

על האפשרות ש"כחול לבן" ישתמשו בו כאיום מול נתניהו, כדי שיגיש תקציב דו שנתי, ״לא אכפת לי שישתמשו בי אם זה יהיה לטובת המדינה ובגלל זה יעבירו תקציב״.

לפיד לא ממצמץ כשהוא מדבר על המתחרה החדש שקם לו מבית. לשאלה, אם יוקדמו הבחירות, האם יקדים את הפריימריז ביש עתיד, הוא משיב בנחרצות: ״לא. אנחנו עושים תהליך ארוך, מורכב ומאוד זהיר. הייתי בבית כששינוי התפרקה על ניהול לא נכון של בחירות פנימיות. הייתי ליד אבא שלי. לא נראה לי שאצלכם היה אבל גדול, אבל אנחנו היינו עצובים ולא אתן לזה לקרות ביש עתיד. לא יהיו מפקדי ארגזים, קבלני קולות ושחיתות של פריימריז. אני מקווה להגיע ב-2021 לבחירות פנימיות על התפקידים – גם על התפקיד שלי״.

ומה יעשה בנוגע להצעת החוק של גפני להעדפה מתקנת במשרות לחרדית ברשויות המקומיות? ״ב-2016 העברתי הצעת חוק של ייצוג הולם לחרדים במשרדי ממשלה. חשבתי שאיני יכול לדבר על יציאת חרדים לעבודה ואז להתעלם מחסימה שלהם במשרדים ממשלתיים. גפני מרחיב את ההצעה לרשויות המקומיות ואחת הדוגמאות היא ירושלים. יש בעיר כ-35-40 אחוז של אוכלוסייה חרדית ותראו כמה עובדי עירייה חרדים יש? לא מספיק. אז מי שבעד תעסוקת חרדים ומי שבעד שוויוניות צריך לתמוך בהצעה ואתמוך בה״.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *