לראשונה בהיסטוריה: ביטול החאג' בסעודיה בגלל הקורונה

מה שמדאיג אותם לא פחות הוא המצב הכלכלי הקשה אשר מתחיל לתת את אותותיו בממלכה העשירה. רק לאחרונה, אחרי חודשיים שבהם היו סגורים לחלוטין, החליטו הרשויות לפתוח את כל המסגדים בסעודיה, אבל רבים מהם נשארו בלתי פעילים – טורו של ד"ר דרור מנור

ביום שני, 29 ביוני, יצאה סעודיה בהצהרה יוצאת דופן: לראשונה מאז הקמתה של הממלכה בספטמבר 1932 העלייה לרגל (החאג') מכל מדינות העולם מתבטלת בשל התפשטות נגיף הקורונה. מדובר בצעד היסטורי כיוון שלאורך השנים פגעו בסעודיה מגפות קשות, כמו טיפוס ודבר, אבל החאג' בכל זאת התקיים כמתוכנן.

מוסלמים רבים מרחבי העולם התאכזבו מאוד מההצהרה הסעודית. הם קיוו עד הרגע האחרון שיימצא מתווה שיאפשר להם לבצע את החאג', למרות המגבלות הנוקשות של הרשויות. מדובר במוסלמים מאירופה, אסיה, אפריקה ואוסטרליה. בין המאוכזבים יש גם פלסטינים מהגדה המערבית וערביי ישראל. מה שהרגיז רבים מהמוסלמים הוא שהם כבר שילמו מחיר מלא עבור המסע לממלכה. רק במהלך שנת 2019 שהו שניים וחצי מיליון מוסלמים בדירות ובבתי המלון שמסביב לאזורי העלייה לרגל. נושא התשלום גרם למבוכה רבה בקרב משפחת המלוכה. על כן, הרשויות הציעו למיליון וחצי המוסלמים החזר מלא על הכספים שהשקיעו בנסיעה היקרה או לשמור להם מקום בחאג' של שנת 2021. השלטונות בריאד אף קבעו כי מי שישמור על מקומו יזכה לבונוס כספי נאה.

הצעד הקיצוני של משפחת המלוכה נבע מעלייה פתאומית במספר הנדבקים בנגיף קורונה בתוך סעודיה. המצב המורכב הוביל לסדרה של פגישות רמות דרג בחודש האחרון, בהנהגתו של יורש העצר, הנסיך מוחמד בן-סלמאן. ביטול החאג' יגרום לנזק כלכלי אדיר לממלכה, הנעמד ביותר מעשרה מיליארד דולר. עיקר הנזק ייגרם לעסקים הקשורים ישירות לעונת החאג', כמו דירות, בתי-מלון, חנויות למזכרות וסופרמרקטים. עסקים אלה נהגו לגרוף רווחי עתק והעשירו תושבים רבים שנהגו לגבות לעיתים מחירים מופקעים ממאות אלפי עולי הרגל. למרות ההצהרה, השלטונות הסעודים הודיעו כי העלייה לרגל תותר לאלף מוסלמים המתגוררים ברחבי הממלכה. זאת כאשר כניסתם של מוסלמים זרים אסורה.

התפשטות נגיף הקורונה הקטלני ברחבי סעודיה גרמה למשבר כלכלי חמור בממלכה העשירה. המשבר נוצר בעקבות צניחה של כחמישים אחוז בהכנסות מנפט. על כן, משרד האוצר הסעודי החל להכין את התושבים לקיצוצים רחבי היקף ול"הידוק החגורה" אשר יפגעו קשות ברווחתם. מגפת הקורונה הוכיחה כי הממלכה הסעודית חייבת שתהיה לה כלכלה מגוונת כפי שדורש "חזון 2030". בעקבות המשבר הכלכלי גורשו אלפי עובדים זרים מסעודיה, בתקווה שהצעירים המקומיים יתפסו את מקומות העבודה שלהם. אולם תקווה זו לא התממשה כיוון שרבים מצעירים אלה מפונקים ואינם מוכנים לעבוד בעבודות פיזיות קשות, כמו בנייה ועבודות אחזקה. בעקבות המצב החליטה סעודיה להפסיק את הסיוע שלה ללבנון הענייה והנחשלת, אשר נמצאת ממש על סף פשיטת רגל. מה שמרגיז במיוחד הוא שיורש העצר עדיין ממשיך לבזבז כספים רבים על מותרות. דוגמא בולטת לכך היא רכישת קבוצת הכדורגל ניוקאסל יונייטד מהליגה האנגלית.

 

חשוב להדגיש כי השלטונות הסעודים חוששים מאוד ממגפת הקורונה ומשקיעים מאמצים אדירים כדי לעצור אותה. מה שמדאיג אותם לא פחות הוא המצב הכלכלי הקשה אשר מתחיל לתת את אותותיו בממלכה העשירה. רק לאחרונה, אחרי חודשיים שבהם היו סגורים לחלוטין, החליטו הרשויות לפתוח את כל המסגדים בסעודיה, אבל רבים מהם נשארו בלתי פעילים. מגפת הקורונה גרמה לכך שמתפללים רבים מעדיפים להישאר בבתיהם, ולא להסתכן בהידבקות בנגיף.

 

ברור כי על קברניטי הממלכה להיות בכוננות מתמדת ולא לתת למספר הנדבקים בנגיף לעלות עוד יותר. עליהם להתייעץ גם עם גורמים חיצוניים שיוכלו לסייע להם רבות, כמו ארה"ב, מדינות אירופה, ואפילו ישראל. יורש העצר, הנסיך מוחמד בן-סלמאן, צריך להשקיע יותר מאמצים וכספים במאבק בקורונה, ולא בכל מיני תכניות הזויות וחסרות תועלת, כמו רכישת קבוצת כדורגל בחו"ל. אין ספק כי סעודיה תצטרף להתאמץ מאוד כדי להוריד את מספר החולים והנפטרים בממלכה, ועל הדרך גם לייצב את כלכלתה הנחשבת לכלכלה הגדולה ביותר באזור המזרח התיכון.

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *