לראשונה מאז השואה: ספר תורה הוכנס לבית הכנסת שבו התחתן מנחם בגין

ורדה גבעולי, חברת הנהלת אירגון יוצאי דרוהוביץ' אמרה: "אנחנו נרגשים ונפעמים לקחת חלק בטקס הכנסת ספר תורה לזכר חבר הקהילה פליקס וקסלברג לבית הכנסת המשופץ בדרוהוביץ. ה

טקס הכנסת ספר תורה בבית הכנסת הגדול בעיירה האוקראינית הקטנה דרוהוביץ', ששוחזר ביולי אשתקד, התקיים בסוף השבוע האחרון. יעקב דב בלייך, רבה הראשי של אוקראינה, השתתף באירוע יחד עם נציגי קהילות יהודיות מכל רחבי המדינה, תושבים מקומיים ונציגי ארגון יוצאי דרוהוביץ׳ והסביבה שהגיעו במיוחד למאורע מארה"ב ומישראל. פרויקט שחזור בית הכנסת החל ביוזמתו של פליקס וקסלברג ולקח יותר משבע שנים. עבודות השחזור מומנו על ידי בנו ויקטור וקסלברג, איש עסקים ופילונתרופ יהודי-רוסי.

הרב בלייך נשא דברים מרגשים בפני האורחים ואמר: "האירוע הזה מסמן עוד אבן דרך חשובה בהתחדשות החיים היהודיים לא רק בדרוהוביץ אלא בכל רחבי המדינה. ויקטור וקסלברג נולד וגדל בדרוהוביץ' ובמשך שנים רבות תמך בקהילה היהודית כאן. אני מצטער על כך שהוא לא יכל להגיע לכאן היום, לאור צו האיסור שהוטל עליו מפני כניסה לאוקראינה, ארץ מולדתו. אני סבור שלאור תרומתו הרבה לפיתוח דרוהוביץ' הוא ראוי לתואר "אזרח כבוד" של העיר״.

בית הכנסת הענק נבנה באמצע המאה ה-19 עבור אחת הקהילות הגדולות והמשגשגות בגליציה. בשיאה של הקהילה נמנו כ-17 אלף יהודים בקרב חבריה, בימים שלפני מלחמת העולם השניה, כמחצית מאוכלוסיית העיר כולה. זקני הקהילה מספרים שראש הממשלה השישי של ישראל, מנחם בגין ואשתו עליזה התחתנו בבית הכנסת של דרוהוביץ' בשנת 1936. אחד האורחים בחתונתם היה זאב ז'בוטינסקי, המנהיג הציונים הרוויזיוניסטי ומורו הרוחני של בגין. לפי מקורות שונים, בין השנים 1942-1943 נרצחו על ידי הגרמנים בין 11 ל-14 אלף מיהודי העיר. מאות משפחות יהודיות נטבחו על ידי הנאצים במחנה ההשמדה בלז'ץ וביער ברוניצה הסמוך לדרוהוביץ'.

בית הכנסת גם הופיע בציורו המפורסם של מאוריצי (משה) גוטליב, "יהודים מתפללים בבית הכנסת ביום הכיפורים" (המוכרת גם בשם ״כל נדרי״), ומוצגת כיום במוזיאון תל אביב לאמנות. גוטליב נולד בשנת 1856 בדרוהוביץ', שהייתה אז חלק מהאימפריה האוסטרית ואחר כך הפכה לחלק מפולין ומערב אוקראינה.

לאחר מלחמת העולם השנייה, הוסב ייעודו של מבנה בית הכנסת למחסן טקסטיל ומלח ומאוחר יותר הפך לחנות רהיטים. בשנות התשעים של המאה הקודמת, הבניין נמסר חזרה לידי הקהילה היהודית בעיר, וזמן קצר אחר כךן הוא נבזז והוצת. בשנים שלאחר מכן ישב מבנה בית הכנסת שומם עד תחילת עבודות השחזור ב-2013.

ורדה גבעולי, חברת הנהלת אירגון יוצאי דרוהוביץ' אמרה: "אנחנו נרגשים ונפעמים לקחת חלק בטקס הכנסת ספר תורה לזכר חבר הקהילה פליקס וקסלברג לבית הכנסת המשופץ בדרוהוביץ. הארגון, הוקם בשנת 1946 ע״י שארית הקהילה היהודית באזור , ומאז הוא פועל לשימור הזיכרון והידע אודות קהילתנו ומשפחותינו ופועלים להפצתו בארץ ובעולם."

צילום: (רפאל יצחק וילנסקי)

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *