לראשונה – קורס מפקחי כשרות של הרבנות

כ- 40 מפקחי כשרות מהמועצות הדתיות מכל רחבי הארץ התכנסו היום (ג') לקורס ייחודי וראשון מסוגו של הרבנות הראשית לישראל המקיף את כל נושא הכשרות

 

כ- 40 מפקחי כשרות מהמועצות הדתיות מכל רחבי הארץ התכנסו היום (ג') לקורס ייחודי וראשון מסוגו של הרבנות הראשית לישראל המקיף את כל נושא הכשרות, ההלכה ונהלי ההשגחה לצורך שיפור וייעול עבודתם השוטפת. ביום הפתיחה לקחו חלק הרב הראשי לישראל הראשון לציון הגר"י יוסף, השר לשירותי דת ח"כ הרב יצחק ועקנין והרב שלמה תנעמי יו"ר חבר המועצות הדתיות.

מתוך הרצון לחזק את איכותה של הכשרות הממלכתית וכחלק מהדגש שהרבנות הראשית לישראל שמה על פיתוח ההון האנושי והשבחת יכולות העבודה של כלל הגורמים הלוקחים חלק בכשרות הממלכתית, פיתחה הרבנות הראשית ביוזמת מנכ"ל הרבנות ובהדרכת הרבנים הראשיים לישראל, יחד עם הרב שלמה תנעמי יו"ר חבר המועצות הדתיות ובחסות אוניברסיטת אריאל בשומרון, קורס ייחודי ומגוון המיועד למפקחי הכשרות במועצות הדתיות.

הקורס שנפתח כולל את כל ההיבטים של הכשרות וההשגחה על הכשרות, החל מהבסיס ההלכתי כדוגמת הכרת חרקים בעלים ודרכי הבדיקה, כשרות ולימוד סוגי דגים שונים וההבחנה בין הסוגים השונים, מבנה מערך הכשרות, חידושים בתעשיית המזון ושימוש בטכנולוגיות בענף הכשרות, כללי הייבוא וההכרה של הרבנות הראשית בגופי הכשרות מחו"ל, עובר דרך ההיבט המשפטי של אתיקה וכשרות ועד למתן כלים הנדרשים לתפקידו של מפקח הכשרות כדוגמת ניהול משא ומתן, שיפור התקשורת הבין אישית עם בעלי העסקים ומתן כלים להתמודד עם לחץ ושחיקה.

מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל הרב משה דגן פתח את יום ההשתלמות בסקירה רחבה על הקשר השוטף בין מפקחי ומשגיחי הכשרות לבין הרבנות הראשית ועל מטרת הקורס, "הקורס נועד לחזק את האינטראקציה בין מפקחי הכשרות לבין משגיחי הכשרות ובעלי העסקים. הקורסים הללו הם חלק מהאסטרטגיה הכוללת של שיפור מערך הכשרות והם נועדו להכשיר את כל מפקחי הכשרות בכל הרשויות המקומיות". עוד הוסיף דגן כי "כיום רובם של המשגיחים כבר מוסמכים מטעם הרבנות הראשית ועכשיו אנו מתמקדים בלתת להם את הכלים המקצועיים לדרג המפקחים".
בסיום דבריו בקש מנכ"ל הרבנות דגן מהנוכחים כי "כל מפקח שנוכח כאן מקבל כלים מקצועיים לפעילות השוטפת של עבודתו, תפקידכם הוא להעביר את הכלים הללו גם למשגיחים שאתם ממונים עליהם, כך שמערך הכשרות כולו ישתפר".

לאחר דברי הפתיחה של מנכ"ל הרבנות הרב משה דגן, נשא דברים השר לשירותי דת ח"כ הרב יצחק ועקנין. בפתח דבריו אמר השר כי "הכשרות תמיד הייתה בראש מעייני וכעת ניתנה לי ההזדמנות לקחת חלק בשיפור המערך." בדבריו ציין השר ועקנין כי "בשנים האחרונות חל שינוי גדול ברבנות הראשית, שינוי זה משפיע רבות על מערך הכשרות. רק בדרך הזאת נגיע למטרה שהכשרות הממלכתית של הרבנות הראשית תהיה הטובה ביותר. בידכם, מפקחי הכשרות לשפר את הכשרות הממלכתית ולדאוג שלא יהיה את התלות בגופי כשרות חיצוניים. האחריות מוטלת על כולנו ובזכותכם קרנה של כשרות הרבנות תעלה".

הרב הראשי לישראל הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א פתח בדברי ברכה וחיזק את ידי מפקחי הכשרות "עליכם מוטלת האחריות האם רמת הכשרות תהיה טובה או לא, מערך הכשרות הוא בידכם ועיני הציבור נשואות אליכם ועל כן מוטלת עליכם החובה ללמוד ולשנן את ההלכות. הרבנות הראשית לישראל נותנת לכם את כל הכלים שיש בידה כדי שאתם תעשו את מלאכתכם על הצד המקצועי הטוב ביותר".

בדבריו התייחס הראש"ל לאופן קבלת ההחלטות של מפקח הכשרות כאשר הוא נמצא בשטח ודרש מהמפקחים כי "תבחנו כל מקרה הלכתי שבא לפניכם לגופו, במקרים שבהם ניתן להקל ללא חשש הלכתי אז ניתן להקל ואם אתם מסופקים בפסיקה ההלכתית אתם יכולים להפנות את שאלותיכם לרבני העיר או למנהלי אגף הכשרות ברבנות הראשית לישראל".

הרב יעקב סבג ראש אגף הכשרות ברבנות הראשית סקר בפני הנוכחים את תפקידיו של מפקח הכשרות הבעיות והקשיים איתם הם מתמודדים ודרכי הפעולה לפתרון הבעיות על ידי היערכות נכונה והדרכה נכונה למשגיחים בלמידת נהלי הכשרות ויישומם וכן סקר את הפעילות השוטפת של אגף הכשרות ואת נקודות ההשקה בין הרבנות הראשית לבין המועצות הדתיות ומפקחי הכשרות, בדבריו ציין הרב סבג כי "הקורס נערך בבניין הרבנות הראשית במכוון כדי ליצור הפריה הדדית בין מפקחי הכשרות לבין הרבנות הראשית. אנו רוצים גם לשמוע את התובנות שעולות מהשטח וליישם את הדברים. המטרה המשותפת של כולנו הוא לחזק את איכות הכשרות לטובת כלל אזרחי ישראל צרכני הכשרות הממלכתית".

ההרצאות במהלך הקורס מועברות בין היתר על ידי אני מקצוע ומומחים בתחומם וכן ע"י מנהלי מחלקות הכשרות ברבנות הראשית במטרה לחזק את הקשר בין הרבנות הראשית המשמשת כגוף המנחה הלכתית את מחלקות הכשרות ברחבי הארץ ולחיזוק מעמדה של אגף הכשרות ברבנות הראשית כרגולטור וכגוף המנחה הלכתית ומנהלית את הרבנויות המקומיות.

הקורס שהחל היום וימשך עשרה מפגשים, מיועד למפקחי הכשרות ומנהלי מחלקות הכשרות במועצות הדתיות האמונות על הכשרות הממלכתית באזורם. ברבנות הראשית מציינים כי תכנית הקורס מעניקה למפקחי הכשרות כלים ומיומנויות אישיות ומקצועיות שיאפשרו לבצע את תפקידם בצורה מיטבית על מנת לשפר את מערך הכשרות הממלכתית. בעקבות הביקוש הרב כבר בימים אלו שוקדים לפתוח קורסים למחזורים נוספים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *