מאבקה המוצלח של אורוגוואי בנגיף הקורונה- ד"ר דרור מנור

לאחרונה בולטת במיוחד הצלחתה של אורוגוואי בכל הקשור לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, ובמיוחד לעומת שכנותיה שנחשבות למדינות עם הכי הרבה חולים בקורונה באמריקה הדרומית. אין ספק כי מגיע כל הכבוד למדינה הדרום-אמריקאית הקטנה שהצליחה לפעול כראוי ולחמוק מגלי הקורונה, דבר שהציל רבים מאזרחי המדינה.

לאחרונה בולטת במיוחד הצלחתה של אורוגוואי בכל הקשור לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, ובמיוחד לעומת שכנותיה שנחשבות למדינות עם הכי הרבה חולים בקורונה באמריקה הדרומית. אין ספק כי מגיע כל הכבוד למדינה הדרום-אמריקאית הקטנה שהצליחה לפעול כראוי ולחמוק מגלי הקורונה, דבר שהציל רבים מאזרחי המדינה.

ידוע לכל כי אמריקה הדרומית הפכה למוקד חדש של הקורונה בעולם מאז חודש מאי. תוך זמן קצר מצאו עצמן מדינות דרום-אמריקאיות רבות בתוך משבר הקורונה, והן עדיין נאלצות להתמודד עם המגפה, שלא דעכה מאז. מדובר בעיקר בברזיל, ארגנטינה, קולומביה, צ'ילה ופרו. אולם יש מדינה דרום-אמריקאית אחת אשר הצליחה לחמוק מהקורונה ולהתמודד עם המגפה בצורה יוצאת מן הכלל: אורוגוואי, השוכנת בין ברזיל לארגנטינה הסובלות קשות מהנגיף הקטלני.

מדינה קטנה זו מהווה דוגמא למדינות גדולות ועשירות ממנה, אשר אינן מסוגלות להתגבר על מגפת הקורונה. עד היום התגלו באורוגוואי קצת יותר מ- 2,500 חולים, ורק חמישים מהם נפטרו. ישנם במדינה קרוב ל- 400 חולים מאומתים המתמודדים עם הנגיף. הציבור באורוגוואי שומר על ההנחיות החדשות שנקבעו על ידי הרשויות וחי חיים רגילים כמעט לחלוטין. רוב המשק פתוח, וחבישת מסכות נחשבת לפריט חובה במקומות סגורים.

חשוב לציין כי עם איתור החולה הראשון באורוגוואי ב- 13 במרץ, החליט הנשיא לואיס לאקאל לפעול מיד. בהוראתו, נסגרו כל המקומות והאירועים הציבוריים, דוגמת מרכזי קניות, כנסיות ופאבים. בתי-הספר היסודיים והתיכוניים נסגרו, וכך גם גבול אורוגוואי-ברזיל. לאקאל ביקש מהציבור להישאר בבית ולהגן על האוכלוסייה המבוגרת במדינה.

פעולותיו המהירות של הנשיא האטו את התפשטותה של מגפת הקורונה באורוגוואי, ואפשרו לממשלה להכין היטב את בתי-החולים ולהקים מערכת בדיקות יעילה על מנת שמערכת הבריאות המקומית תצליח למנוע את התפשטותו העתידית של הנגיף הקטלני. יש לציין כי ממשלת אורוגוואי נעזרה רבות במדענים, אפילו עוד לפני איתור החולה הראשון במדינה. ההסכמה המוחלטת בין הפוליטיקאים למדענים אפשרה לאורוגוואי ליצור מערכות מתפקדות שיאתרו ויעקבו אחר המחלה הארורה.

האורוגוואים תומכים במוסדות הדמוקרטיים של המדינה, דבר שמאפשר לממשלה להשיג שיתוף פעולה מלא מצד התושבים, אשר נותנים בה אמון מלא. כלכלתה של אורוגוואי נפגעה אף היא כתוצאה ממשבר הקורונה, אך הממשלה קיצצה במהירות את המשכורות של כל מקבלי השכר בממשל. לא הייתה כל התנגדות לצעד זה. הכסף שחסכה הממשלה הועבר תוך זמן קצר לקרן מיוחדת המסייעת לתושבים שנפגעו מהנגיף הקטלני.

ברור כי ממשלת אורוגוואי פעלה ביעילות רבה מתחילתה של מגפת הקורונה. פעולותיה המהירות סייעו לתושבים להמשיך בחייהם כמעט ללא הפרעה במדינה הקטנה שמתגוררים בה פחות מארבעה מיליון איש. שיתוף הפעולה בין המערכת הפוליטית למדענים ולמומחים השונים מסייע מאוד בכל הקשור למאבק נגד התפשטות הנגיף. שאר מדינות אמריקה הדרומית צריכות לקחת דוגמא מאורוגוואי ולפעול באותה הדרך כדי להיאבק ביעילות במגפת הקורונה. על אורוגוואי להמשיך ולפעול באותה הדרך, מה שיסייע לה למנוע התפשטות עתידית של הנגיף ברחבי המדינה. אם שכנותיה, ברזיל וארגנטינה, היו נוהגות כמוה, מצבן היה טוב בהרבה מכל הבחינות ותושביהן היו יכולים להמשיך לנהל חיים רגילים כמעט לחלוטין.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *